Venturiestørrelse til 2110ccm
Jeg er som sagt igang med at bygge en 2110ccm med følgende opsætning:
2110ccm
engle w-110 knast (284)
CR 9.5
portede toppe med 40/35.5 ventiler
1.25 boltet vippetøj
dobbeltfjedre, cromoly stødstænger
2 stk weber 44IDF med 36mm venturier der er blevet justeret på en 1914 på rullefelt af Laulunds Auto.
Motoren skal sidde i en buggy og jeg vil gerne holde omdrejningerne under 6000. Den er ikke tænkt som en højomdrejningsmaskine. Vil hellere have noget bundtræk så jeg kan fyre den af helt nede fra kælderen... (Det er derfor jeg ikke har w-130 monteret).
Jeg har et sæt 32mm venturier til karburatorerne. Vil jeg have nogen fordel i at montere de 32mm venturier istedet for 36mm der er monteret nu?
Hvordan vil de 32mm indvirke på motoren i forhold til 36.
Er der nogen der har grafer over målinger med forskellige venturier så jeg kan se deres indflydelse på maskinen?
Hvis indflydelsen er minimal holder jeg 36mm og får karbs´ne justeret på rullefelt til de 2110 istedet for 1914 som de er justeret til nu. Det kan ikke være den store forskel...
Hvis i har nogle erfaringer er det bare at komme med dem ;-)
På forhånd tak.
Hvis jeg bruger beregneres på customspeedparts.de får jeg tallene
2110 / 6000 omdr = 35.58mm venturie
2110 / 5800 = 34.98
/ 5500 = 34.07
/ 5000 = 32.48
Så er det bare spørgsmålet hvor mine maksomdrejninger kommer til at ligge med mit ovenstående set-up...?
Din MAX EFFEKT vil ligge på 5200-5300, så 32mm er nok det bedste bud.
Det er ikke max. omdr. du skal beregne venturien efter.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja det giver 33.12mm ved 5200 omdr i teoretisk venturie...
Har i nogle erfaringer med dysestørrelser der passer til en 32venturie på en 2110? Jeg går ud fra det hele skal dyses om når jeg ændrer venturierne...?
Evt nogen der har haft sådan et setup på rullefelt?
Hoveddyse 4 x venturi.
Luftdyse hoveddyse + 20 hvis du ikke kører med F7 emulsionsrør.
De er med F14 ikke ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det skal jeg ikke lige kunne sige dig på stående fod. Har dem ikke lige i nærheden. Men jeg skal regne med hoveddyse 130 og luftdyse 150 kan jeg forstå. Så må jeg lige se efter om ikke det er f14 jeg kører med...
Har du nogen idé om hvad sådan et setup leverer? realistisk...
husker jeg rigtigt hvis det er f11 - er det realistisk? hvad med tomgangsdysen. Skal jeg holde den fra 1914éren der?
135 HK hvis det er det du mener
Ja det er F11 de kører med. Fint nok. Lad være med at rode en helt masse med dyser til du kommer i rullefelt.
Tomgangsdysen er det eneste du kommer til at mærke. 60 vil jeg tro, dine spjælde er jo lidt store.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hmmm... jeg monterer sættet som laulund stillede det til min 1914 - bare med 32 venturier. Og så kører jeg bilen til laulund igen - så må han kigge på den... Bilen skal godt nok køre fra lolland til støvring men det sker der vel ikke noget ved - så meget kan dyserne vel heller ikke være forkerte?
jamen det er vel ikke med to 44idf? - og 37mm venturier til 44idf har jeg aldrig hørt om... jeg kan kun købe 28, 30, 32, 34, 36, 40, 42...
Så Buggyboy, klap nu hesten, 32 er fint til 2110 og 5200 omdr. Hav nogen lange tragte parat i stedet for.
Det er ikke kun kubik det kommer an på.
Hvis han f.eks. kører med en knast der yder max ved 7000-7500 omdr. Så passer det nok til 1776cc.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hehe... jeg klapper skam hesten alt det jeg kan... Jeg spørger jo bare da jeg ikke har forstand på området og derfor søger lidt "klarsyn" eller hvad man kalder sådan noget... Sådan er det jo når man bliver grebet af interessen og gerne vil vide mere om området. Har forsøgt at læse en del men synes ikke alting bliver klart af at læse... Men tak for hjælpen.
jeg ville nok sætte dyser i der passer til 32mm venturi inden jeg kører nogensteder... som Frank siger er huskereglen 4 x venturistr. for benzindyse.
så 130-135 hoveddyse og så luft på 180 eller den stil... så er du da godt på vej.
Noget helt andet er at jeg så ville sætte 34mm venturier i ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hvorfor ville du nu tage 34mm??? Og luft på 180? (4x venturie + 20?)
Jeg vil gerne have en begrundelse for dit valg så jeg forhåbentlig kan forstå grundene.
Anonym skrev:
Hvorfor ville du nu tage 34mm??? Og luft på 180? (4x venturie + 20?)
Jeg vil gerne have en begrundelse for dit valg så jeg forhåbentlig kan forstå grundene.
Jeg plejer bare at sige 4 x venturi + 50..... frank siger så bare +20. Der er nok ingen af os der rammer tallet perfekt, men derimellem ligger det nok et sted. (så længe du alligevel ikke hamrer den afsted konstant over 4000 omdr så har luftdysen jo ikke noget at sige alligevel.
De 34 vælger jeg ud fra at det er 2.1L motor og med en lettere peppet knast.
32mm venturi synes jeg er lige i underkanten... men igen det er jo gætteri - du må på rullen og prøve begge dele.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ok. Der er ikke andet for end at Laulund må komme med det endelige svar... De lange tragte som i snakker om, hvor køber man dem henne? Har kigget hos csp men kan ikk lige finde dem.
BuggyBoy skrev:
Ok. Der er ikke andet for end at Laulund må komme med det endelige svar... De lange tragte som i snakker om, hvor køber man dem henne? Har kigget hos csp men kan ikk lige finde dem.
ebay er din ven.... ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Nu skal du ikke få nerver over de lange tragte. Jeg kan bare ikke holde min kæft, når jeg ved og har set i rullefelt, med netop den motorsammensætning du har, at de har et "hul" eller fald midt på effektkurven og at det har hjulpet som forsøg at racertape nogen længere tragte på de korte.
11-12 HK ved 3500 omdr. Det mærker af mere end 4 HK ved 5300 omdr. med 32/34 venturier.
Men du får heller ikke det endegyldige svar første gang du er i felt med den. Laulund plejer at være flink til at komme med bud på om motorer viser tegn på at kunne bruge større eller mindre, det ene eller det andet.
Når jeg siger flink, er det fordi det jo dybest set ikke er hans problem. Jeg set ham med en kunde, der var meget klog og sagde at den skal "bare lige" have en 009´er så kører den. Det tror jeg nu ikke sagde Laulund. Men det mente manden og da fordeleren kom næste morgen, satte Laulund den i og skubbe bilen ud fra værkstedet.
Omvendt kan du få hans r.. at trutte i, hvis du viser lidt initiativ og lige rykker fordeleren op og laver avanceringskurven om, efter hans forslag, medens han laver noget på en anden bil.
Så hvis du har andre venturier, så tag dem med og skift dem medens Laulund laver noget andet. Det er gratis. Vores egen tid er gratis.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
...
11-12 HK ved 3500 omdr. Det mærker af mere end 4 HK ved 5300 omdr. med 32/34 venturier...
Jeg troede at 32-venturierne var med til at forbedre effekten i de lave omdrejninger. Det var derfor jeg ville montere dem istedet for de 36 der er på den nu. Det er jo netop det du beskriver der jeg er ude efter. En motor der leverer ved så lave omdrejninger som muligt og stadig har en del go´daw.
Hvis jeg kan vælge om jeg skal have en motor der leverer 150hk fra 5-6500 omdr og kun arbejder der, eller om jeg vil have en motor med 135 hk der arbejder fra godt 2000 omdr og godt træk helt op til 5000omdr så vil jeg da hellere have den sidste...
Så skal du bare gøre som jeg siger.
Det er for sent at vælge, det er knasten der gør det.
Med 36mm bliver hullet i kurven nok bare større.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.