Portning??
Har lige købt to nye 043 toppe til min 1914cc. da de andre jo desværre gik i stykker :(
Men Skal sådan nogen portes? Mener og have læst noget om at med portning følger omdrejninger, og min motor køres ikke til mere en 5000, selvom knasten er en W130.
Ville det så være bedst bare at sætte dem på uden at porte noget???
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
043 ??? Er det dem med 33/30 mm ventiler ?? Så glem dem De er ikke værd at bruge på så "stor" en motor. Brug hellere 041 eller 044 som udgangspunkt.
T
Ja eller sæt en std. knast i.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Der er godt nok meget "ubrugt" knast i den motor. Hvis den max kører 5000 omdrejninger kunne du nok vinde en del ved at sætte en noget mildere knast i og få noget moment i bunden i stedet. (men bare min mening)
Ang. toppene så tror jeg ikke det er besværet værd at porte dem ret meget når de alligevel har så små ventiler.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Altså. Motoren gav før 108 hk. Målt hos farmer. Og det var med std. toppe der havde 40/35 ventiler i.
Dem nu har 40/35,5mm ventiler, så helt skidt burde det hele altså ikke være. Ang. portning tror jeg bare jeg dropper det så...
Men men, hvordan finder jeg ud af at få kompressionen ned igen...??
Jeg havde 41cc på de gamle og på de nye er der 50cc...
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
Okay jeg troede de 043 toppe var med små ventiler ...men der er nok flere udgaver af dem end jeg lige er klar over.
Kompressionen kan hæves ved at optimere vendehøjde dvs. dreje af cylinderne eller du kan få fræset toppene så volumen deri bliver mindre.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Det kan ALTID betale sig at porte toppene (inden for rimelighedens grænser ihvertfald) -min 30hk med judson har portede toppe!!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
hvad hvis det er enkeltportede? er det for besværligt, duer det ikke, eller er det også en god idé?
Hvis man ser de tests der er udført i den gamle "how to hotrod VW-engines", så er det spild at porte en enkeltportet. Et std. dobbeltportet er bedre end et maxportet enkeltportet.
Det skal man kun bruge, hvis man f.eks. kører i en klasse hvor det er en begrænsning.
En motor der yder 108HK på 1914cc med en Engle 130 knast er bygget forkert, den mangler topstykker og karburatorer til flere omdr. ellers virker knasten ikke.
Men det kan næsten altid betale sig at porte. Men læs nu bogen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hmpf!
Motoren kører med en STD krumtap og den gider jeg ikke at skifte, har ikke rigtig mod på at skille blokken ad... Men motoren syns jeg kører kanon godt... Den yder altså 191 NM hvilket er så vidt jeg husker mere en Rassers den gamle?? Ret mig endelig hvis jeg er forkrert på den. Den var da den stærkeste til træffet i esbjerg og der var da en 2110cc....
Det med at porte toppene må vente til der skal ny tap i. Skal bare vide hvordan F.... jeg skal snitte præcis 9cc af mine sprit nye toppe.. Og hvem kan det???
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
Hvis opgaven er højere kompresion, så kør dine toppe til et godt maskinværksted.
Bed dem om at bore o,9mm ned i toppene-i hele det areal som dine cylindere dækker, således at cylinderne kommer 0.9mm længere op i toppene-Husk lige at du måske skal slibe lidt i bunden af toppene, så det kun er enden af cylinderne som røre topstykkerne.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Lige præcis 0,9 mm?? Hvvor for du det fra??? Det er netop det jeg vil vide hvordan man regner sig frem til....
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
Hummel skrev:
Lige præcis 0,9 mm?? Hvvor for du det fra??? Det er netop det jeg vil vide hvordan man regner sig frem til....
Undskyld-Jeg havde læst dit indlæg forkert, og troede at du selv var kommet frem til de 0.9mm- men ser at det var 9cc du ville have.
Prøv at fylde dit forbrændings kammer-og så fjerne 9cc igen, så kan du se hvor meget du skal have boret ud i toppene.
I praksis gøres det ved at du måler hvor meget der er i dit forbrændings kammer lige nu, og så trækker du 9cc fra, og fylder den mængde i et rengjort kammer-Så kan du måle hvor langt fra kanten væske standen er-Mit gæt vil være mellem 0.75 og 1mm.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Tak Niels :) Det skal jeg forsøge mig på så ;)
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
Hovedårsagen til at din motor trak så meget moment dernede er jo osse, at du kører med et i den sammenhæng meget restriktivt udst system. Og du glemmer jo osse at fortælle at den havde en del problemer med at ville tændingsbanke over 5K omdr. Men 043 med 40/35 ventiler er ikke normalt. Afh. af hvor du har købt dem, kunne jeg godt forestille mig, at der "bare" er sat et større sæde/ventil i. Og at der så faktisk er en stor kant inde i porten, lige over sædet. Prøv at ta en ventil ud, og se om ikke jeg har ret. I øvrigt havde jeg ikke fanget at der var 40/35 mm ventiler i dine gamle topppe. Så vil jeg på det kraftigste anbefale dig at få et større udst system på. Ellers rister du bare de nye toppe osse. Og det går stærkt. en sommer kan gøre det.
T
Hvis du kan bruge det til noget så gav min 1914 med 40mm dellorto, w130 knast, 40-37,5 ventiler, 1-5/8" slyng og 2,5" potte, 10,8:1 kompression osv. osv. max hk ved 6700 rpm, så du skal skifte udstødning, venturier, porte toppe (MEGET) osv. osv. for at få din motor til at fungere der hvor knasten bestemmer den bør køre.
Man køber knast og bygger resten af motoren op omkring denne - det er egentlig rimelig simpelt at bygge motor, hvis blot man husker på det.
Det absolut bedste du kunne gøre ved din motor (og billigste løsning), ville være at montere en w110 knast istedet. Så ville toppe, kompression, udstødning osv. passe rimelig godt sammen. Du har så kun ca 800 kr i udgift til en ny knast!
Din motor er jo egentlig (med de stumper du har i/på den) bygget til en 280-290 graders knast.
med den opsætning vil jeg gætte på ca 100 meget realistiske heste.
Tænk lige over det med at skifte knasten. Du er jo fri for at skulle ha drejet toppe ned, købt større udstødning, monteret større venturier (går jeg ud fra) osv. osv.
Hvis du så alligevel vælger at gøre alt dette, så tænk på at du jo KUN kører det hele på en std. krumtap og den har lynhurtigt banket blokken istykker hvis du hamrer den ofte over 5000-5500 omdr.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ja jeg ville bruge en std. knast og så leve med 90-100 HK.
Men ikke med "ud af kassen topstykker" Det er så bilige HK at jeg slet ikke ville lade være.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hmm Jeg tror bare at hvis jeg sætter en W110 knast i også ikke ændrekomprssionen så bliver jeg enormt skuffet over motoren... Og hvis jeg endelige skulle skille blokken ad ville jeg næsten heller sætte en modvægtet krumtap i...
Det er sku svært :) Syns den kørte fantastisk da den var på feltet i esbjerg.. Tror bare ikke på at den vil kører bedre med en mildere knast og mindre kompression..
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
Du vil jo bare kunne flytte effekten derned hvor du kører, op til 5000 omdr.
W130 ødelægger det område.
Når du ikke er ude efter topeffekten, så ødelægger den benzinøkonomien med sit overlap.
Du ville være bedre tjent med en 1914cc "std. motor"
Dine topper er fine til det, men stadig med lidt arbejde.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Så burde jeg købe en W110 Knast også istedet for at øge kompressionen måske få toppene portet godt??...
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
Portet godt ? jeg mener ikke grave store huller, men glatte kanter og lave ventilsæder.
Nej Std. knast. eller hvis du absolut vil køre med en anden knast, noget af det nye Farmer sælger.
W110 er træls når du ikke vil udnytte den. Den er "ond" ved det mekaniske.
Hvis du kører med std. knast kan du klare dig med std. fjedre, stødstænger osv.
Ingen vrøvl med ting der ikke kan holde.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Arrrgh :)
Det er da et helved at de toppe skulle gå i stykker.. Sikke et projekt det bliver gjort til...
Altså, pengene er der ikke til en modvæget krumtap lige nu. Og jeg er altså lidt nervøs for at skille blokken ad, det ville blive anden gang jeg gør det... Og jeg vil så gerne ud og kører mere i år :)
Men Må nok bide i det sure æble og få en anden knast i :(
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com