Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1600 bliver ½-varm

Tags:
No tags yet.

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har efter en del justering og puslen fået min 1600 til at gå pænt og jævnt. Den har kørt omkring 100 km siden den fik renoveret topstykker, honet cylindre og nye stempelringe.
PT kører jeg den ikke over 3000 rpm. Når jeg kører en længere strækning med omkring 3000 rpm bliver olien en 115-120 grader. Det synes jeg måske er lige i overkanten, men jeg kan ikke lige se hvor jeg skal gribe ind...

Det er en Std motor bortset fra:

8,4:1 komp.
Ahnendorp street sport udstødning
2 stks kadron karburatore
009 Strømfordeler
Fuld køling, thermostaten er afmonteret, da der er ikke plads til thermostat med den udstødning.
Den står med 10° fortænding før avancering, og den avancere det den skal.
Kamvinkel ca 50°

Den soder og ryger en lille smule, så jeg antager at den ikke går for magert, men ved ærlig talt ikke en skid om det.

Mit eget bud er at tage bilen en tur på rulle felt.
Er der andre der har erfarringr med et lignende setup, som kan give et bud?

Mvh
AndersHH


I øvrigt har jeg brugt en times tid på at lime nye pakninger i chrome-ventil-dækler -kun for at opdage at det elendige crap ikke kan holde tæt. 2 ruste org dæksler fra en gammel motor, og vupti, så holder den tæt...
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 17 years siden | | | |
oliekøleren kan være stoppet med blade og andet godt imellem ribberne. Hvilken bil sidder den i? en total lukket t1 uden gæller i klappen osv?
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
du har måske glemt glemmepladerne da du samlede den - eller har noget andet uorg køler blik der ikke sidder ordenligt ligesom med ventildækslerne..
chrome kan godt holde så meget på varmen at temperaturen stiger 10 grader . derfor skrotter jeg det altid vist det sidder på en motor jeg skal gøre noget ved..

en motor der er justeret korrekt skal ikke blive så varm ,- varm - men ikke så varm
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kompressionen er på den høje side til en std knast. Se til at din max avancering ligger på 28 gr. uden vacum og ikke mere end 36 gr. med vacum. Og ja, blanding.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har du tjekket at din temperatur måler passer?
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Motoren sidder i en 1303.
Alt køleblik er på plads, oliekøleren er OK, og glemmepladerne er også på plads.

Jeg drønede en masse chrome-plade ud da jeg overtog projektet og erstattede det med alm køleblik, men jeg antog at ventildæksler ikke var så svære at fabrikere i en tæt version selvom de er forchromede.

Temperaturmåleren viste 70-95 grader da jeg kørte med den i min std 1300-motor, men jeg har faktisk ikke prøvet måle den ud på anden måde.

Mht tænding: Skal jeg stille tændingen til 36 grader ved fuld avancering (009'er) eller er det for meget når der ikke er vacum styrring?

-Jeg har overvejet at lave noget med en org strømfordeler med vacum avancering, kan man lave et udtag på balancerøret med et t-stykke og det til at fungere?

Måske skal jeg bide i det sure æble og købe en mallory-fordeler...

Tak for alle svarene!!

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
AndersHH skrev:
Motoren sidder i en 1303.
Alt køleblik er på plads, oliekøleren er OK, og glemmepladerne er også på plads.

Jeg drønede en masse chrome-plade ud da jeg overtog projektet og erstattede det med alm køleblik, men jeg antog at ventildæksler ikke var så svære at fabrikere i en tæt version selvom de er forchromede.

Temperaturmåleren viste 70-95 grader da jeg kørte med den i min std 1300-motor, men jeg har faktisk ikke prøvet måle den ud på anden måde.

Mht tænding: Skal jeg stille tændingen til 36 grader ved fuld avancering (009'er) eller er det for meget når der ikke er vacum styrring?

-Jeg har overvejet at lave noget med en org strømfordeler med vacum avancering, kan man lave et udtag på balancerøret med et t-stykke og det til at fungere?

Måske skal jeg bide i det sure æble og købe en mallory-fordeler...

Tak for alle svarene!!

/Anders



svarer lige for Torben. Han mener du skal sætte den til max 28 grader ved fuld avancering. Var det nu en fordeler med vacuum avancering skulle du også måle det med vacuumslangen på og så måtte den ikke være over 36 grader ved max avancering.
Da der er stor kvalitetsforskel (forskel på avanceringskurverne) på de mange billige fordelere man kan købe, så bør man altid stille fordeleren efter maks avancering og ikke bare med prøvelampe. sigt efter 30 grader +- 2 så er du i det "sikre" område.

Har du rodet med dine reduktionsventiler da du byggede den om - måske der ikke bliver tvunget olie igennem din oliekøler?
Er du 112% sikker på den ikke suger pappet med ind i blæserhuset fra brandvæggen (det kan godt falde på plads når motoren falder ned i tomgang igen - for så at blive suget ind igen når du kommer op i omdr! har prøvet det!!!)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Rasser

OK. Ja jeg satte den bare på 10° i tomgang, og så at den den avancerede fuldt ud omkring 2800 rpm og tænkte at det var OK. Jeg må hellere tjekke den faktisk gør som jeg tror.

Jeg har ikke rodet med reduktionsventilerne, men derfor kan de vel godt side fast. Er der ikke noget med at man kan tjekke dem ved at skrue en prop ud i bunden af motoren?

Der er styr på pappet bag blæserhuset med omdr på. -har dog ikke tjekket det med bagklappen lukket ;-)

-Nå, skal til at male ny lejlighed. Prøv at spørge om jeg hellere ville rode med bil i dag...
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
AndersHH skrev:
Hej Rasser

OK. Ja jeg satte den bare på 10° i tomgang, og så at den den avancerede fuldt ud omkring 2800 rpm og tænkte at det var OK. Jeg må hellere tjekke den faktisk gør som jeg tror.

Jeg har ikke rodet med reduktionsventilerne, men derfor kan de vel godt side fast. Er der ikke noget med at man kan tjekke dem ved at skrue en prop ud i bunden af motoren?

Der er styr på pappet bag blæserhuset med omdr på. -har dog ikke tjekket det med bagklappen lukket ;-)

-Nå, skal til at male ny lejlighed. Prøv at spørge om jeg hellere ville rode med bil i dag...


jo der er 1 eller 2 reduktionsventiler i din blok afhængig af årgang/model. Den reduktionsventil der styrer om olien bliver ledt igennem oliekøleren, det er den ventil der siddder bagerst på motoren (mod bagenden af bilen). Når du skruer den store ligekærvede bolt ud så sidder der en fjeder, og efter den sidder reduktionsventilen - den skulle gerne kunne glide rimelig nemt frem og tilbage i hullet, må ikke sidde fast!.

Men hvis du ikke har rodet med reduktionsventilen så tror jeg ikke det er der problemet er. Hvis ellers motoren bliver kølet med den luft den skal, og hvis det interne oliekølesystem fungerer som det skal så er det kun blanding/tænding der bestemmer hvordan din temp. bliver - forudsat du ikke har regnet kompressionen forkert ud.

Da du fjernede thermostaten, så fjernede du vel også "flapsene" i blæserhuset ik´ ? eller i hvert fald låste/svejste dem fast i åben stilling ?


-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Blokken er en AS21, så den er med 2 reduktionsventiler, jeg tror ikke at det er det der er problemet, men det er jo nemt at kontrolerer når bilen er på lift.

Jeps, jeg fjernede flapsne i blæserhuset da jeg pillede termostaten af.

Jeg vender lige tilbage når jeg har styr på fuld avancering og hvilket resultat det giver.

Tak for input!
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvorfor fjernede du flapsene, tror du VW har sat dem i til ingen nytte ?
Hvad har støbningen, altså sammensætningen af legeringen (AS21) med antallet af reduktionsventiler at gøre ?

Du har vel ikke sat en 30-36mm. oliepumpe i den ? For så er det derfor den bliver varm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvorfor fjernede den flapsene, tror du VW har sat dem i til ingen nytte ?
Hvad har støbningen, altså sammensætningen af legeringen (AS21) med antallet af reduktionsventiler at gøre ?

Du har vel ikke sat en 30-36mm. oliepumpe i den ? For så er det derfor den bliver varm.


hmmm god pointe med oliepumpen - det havde jeg slet ikke tænkt på !!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hæ hæ. Hej Frank

Da jeg havde fjernet flapsne faldt jeg en dag over et indlæg af enten dig eller Farmer som beskrev at det bedste var at beholde flapsne svejset fast i åben stilling... Men nu var de smidt ud.
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er i øvrigt en std oliepumpe
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg vil ikke citeres for at skulle have udtalt at man skulle afmontere den originale termostat.
Jeg har nok sagt at hvis man mener at have fundet ud af at det er bedre at køre uden termostat, skal man som et minimum sørge for at spjældene sidder tilbage og står åbne. De leder nemlig luften de rigtige steder hen.
Hvis termostaten er defekt, strækker den sig typisk, så de står åbne. Werket har tænkt tanken og sat en fjeder på forsiden af blæserhuset der holder dem åbne.

Da jeg var yngre, og ikke så erfaren, kørte jeg også uden. Det blev motorerne ikke for varme af. Ikke i olien ihvertfald. Jeg havde ikke mulighed for at måle på topstykkerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:

Da jeg var yngre, og ikke så erfaren, kørte jeg også uden. Det blev motorerne ikke for varme af. Ikke i olien ihvertfald. Jeg havde ikke mulighed for at måle på topstykkerne.


Kan det ikke være dårligt for motoren at køre uden Thermostat?? Her tænker jeg på, når udetemperaturen er meget lav og motoren måske bliver for meget kølet og ikke opnår driftstemp? Synes jeg engang har læst at den kloge Gene B under alle omstændigheder frarådede at pille thermostaten af.

Har en bekendt, der ville have en ny thermostat his CSP. De kunne ikke skaffe dem mere, og sagde at hans motor nok skulle blive varm alligevel :-)..

Kan man virkelig ikke købe en ny thermostat mere??

Jeg kører selv med thermostat på min 1914, da jeg er overbevist om at Gene havde ret.

FWM.
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Selvfølgelig skal termostaten være der. Du har helt ret.

Jeg tror jeg har et par nye på hylden. Skal jeg se efter ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Selvfølgelig skal termostaten være der. Du har helt ret.

Jeg tror jeg har et par nye på hylden. Skal jeg se efter ?


Han har fundet en... og jeg har også selv én på lager til mig selv :-)
Ellers tak Frank.

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com

Reply

You must log in to post.