olietryk
Jeg var lige ude at køre en tur idag, og på vej hjem så jeg at olietrykslampen lyste, så ind til siden, nå intet at se eller høre, af med ledn. til indikator, lampe slukker, på med ledning, lampe tænder. Check af olie, ok stand. Kører hjem ca 1 kilometer stadig ingen problemer. Hjemme kigger jeg på det igen, skifter olie, renser oliesi, alt er pinligt rent, låner et olietryksudstyr, fuck, intet olietryk, nå det må være det udstyr der ikke duer, så prøver vi med lidt trykiluft i r.... på det udstyr,og så viser det udslag. Så det er altså olietrykket det er galt med. Prøver opstart af motor uden indikat. og desværre kommer der ikke olie ud af hullet, så af med oliepumpen der kun har kørt ca. 12000 km, som resten af vognen, alt ok. På med ny olie igen og opstart, desværre samme resultat. Hva f..... kan der være galt, da motor kører, men ikke lyder helt som den plejer, ku´ være man sku sælge den som afh´ tilbud uden motor.
-------------------------------------------
1303 cabriolet 1976 - mobil 25142653 mail:
erik-lene@webspeed.dk
Forkert "blanding" af knast og pumpe. Pumpen er for "gammel" til knasten hvis din knast er med 4 nitter og pumpen er beregnet til en med 3. Det skifter i 1971.
Så kan pumpen godt virke, men den har ikke ordentligt indgreb og holder op med at dreje rundt fordi den får slidt en lille kant væk.
Ja motoren er ødelagt, hvis du har kørt helt uden smøring.
Hvorfor har du skiftet pumpe for 12000 km siden ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvis pumpen er ok som du siger, hvilket den også burde være efter 12000km
ja så må det jo være olie kanaler der er stoppet til.
Martin
Hej Frank. Grunden til jeg skiftede pumpen, var ved en renovering hvor jeg fik nogle dele fra en bekendt, bla. oliepumpen der var lidt kraftigere end standard. Jeg købte nye cyl. + stempler og topstykker hos KB Bent 041 til blyfri benzin, endv. ny karburator, benzinpumpe, strømford. lednin osv. osv.
Så det er da ikke utænkeligt at det du siger er rigtigt, men nu har motoren kørt perfekt i 5 år uden problemer så det ville da være shit hvis den er "død", men det du skriver vidste jeg ikke
-------------------------------------------
1303 cabriolet 1976 - mobil 25142653 mail:
erik-lene@webspeed.dk
Hej igen. Jeg kommer lige i tanke om at oliepumpen kan jo slet ikke komme i indgreb uden at der er "plads" dvs. går i hak og at yderdækslet ikke kan komme på plads uden at pumpen er ok, så hvad det angår er det ok, pumpen er i fint indgreb ca. 3-4 mm
-------------------------------------------
1303 cabriolet 1976 - mobil 25142653 mail:
erik-lene@webspeed.dk
Ja altså, så er sugerøret jo enten faldet af, eller drivakslen i oliepumpen har ikke prespasning inden i hjulet, så pumpen jo faktisk ikke drejer rundt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nu er problemet med olietrykket løst, og jo Frank du havde delvist ret i det du skrev.Det var pumpen den var gal med, men tro det eller la´vær, pumpeakslen der jo trækkes af krumtappen havde "flyttet" sig udaf mod pumpen, så den jo tilsidst ikke havde indgreb mere. Tandhjulet i pumpen er krympet på, men der er måske lidt med tolerancen. Så et par lette dask med en hammer og dorn flyttede akslen de ca 5 mm. indaf igen, så der var pænt indgreb, samt lidt slup til at bevæge sig. Derefter et par kraftige svejseklatter mellem aksel og tandhjul, og sørme om der ikke straks var olietryk igen. Og motor lyder helt normal igen, det må da være en af verdens bedste motorer de har opfundet, tænk at kunne køre uden smøring. Jeg havde ellers fået et andet tip om at det kunne være de 2 reduk. ventiler der hang, men de fejlede ikke en skid. Ja man skal jo lære hele tiden, men ellers mange tak for hjælpen.
-------------------------------------------
1303 cabriolet 1976 - mobil 25142653 mail:
erik-lene@webspeed.dk
Ja det er jo ikke første gang vi hører om den fejl at akslerne trækker sig... Hvis ikke i vil svejse dem fast kan man også bore et hul fordelt på både aksel og hjul, skære gevind og låse parterne med en gevindstift/pinol.
Eller måske købe en ny kvalitetspumpe?
Loctite og gaffa :-)
Hehe... jeg siger bare det er en mulig løsning... Det er ikke optimalt, men det virker! Vi bruger tit metoden på arbejde til at sikre aksler med... Men det er så i lidt større forhold hehe... (20-tons industri-valser og sådan noget)
Det bedste var jo hvis prespasningen passede fra pumpens fabrikant. Så var der ikke mere at tænke over. Men sådan er verden jo ikke altid idag...
Jeg tror nu stadig jeg har ret i at pumpen er forkert. Men du har fået den i indgreb, så er det jo godt.
Ja det er nogen tålmodige motorer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Havde engang en læredreng der glemte at fylde olie på en type 1. Kunden kørte, men kom dog tilbage efter 5 min. og beklagede sig over at olielampen lyste. Vi fyldte 2,5 liter olie på og startede, intet unormalt at høre. Efterfølgende holdt vi øje med motoren hver gang kunden kom på værkstedet, tilsyneladende havde motoren ikke fået varige mèn af forglemmelsen.
-------------------------------------------
99557244