Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Knækket koblingskabel... Et emne man ALDRIG bliver træt af...

Tags:
No tags yet.

(permalink) Folkevognen Frida Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Starter lige min egen tråd - håber på lidt mere respons :o)

Var lige ude og køre - bemærkede godt at koblingen "brokkede sig", men før jeg vidste af det sagde det *boink* og pedalen faldt mod gulvet. Heldigvis var trafikken let, og der var kun 4 km hjem - men et kønt syn var det ikke :)

Jeg har læst lidt rundt herinde, men har nok brug for lidt flere råd, da jeg har 10 tommelfingre, men til gengæld MASSER af gå-påmod!

Det jeg har tænkt mig at gøre er:

1. Købe et nyt kabet (virker logisk!)
2. Skrue pedalerne af
3. Træk det gamle kabel ud (regner med at finde det til højre i kadan-kassen??)
4. Skub det nye kabel ind - hvor det gamle kom ud (her skal der bruges fedtstof, ik?)

Men her stopper min "fornuft" altså... Hvordan (og hvor præcist) fastgør jeg kablerne i enderne? Skal jeg have begge hjul af i venstre side?

Er der nogen trix, der kan gøre det nemmere? Jeg forstår godt Franks idé med en split i kablet så man ikke trækker kablet helt igennem, men er der andre gode råd?

På en skale fra 1-5, hvor svært er det? (Og nu ikke noget med at skrive: Ja for mig er det ikke svært!!!) Nu er det jo ikke os alle som har rodet med bobler siden 1950'erne, vel?? :)


På forhånd tak for hjælpen gutter!

/Carsten
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=Folkevognen Frida]

1. Købe et nyt kabet (virker logisk!)
2. Skrue pedalerne af
3. Træk det gamle kabel ud (regner med at finde det til højre i kadan-kassen??)
4. Skub det nye kabel ind - hvor det gamle kom ud (her skal der bruges fedtstof, ik?)

Men her stopper min "fornuft" altså... Hvordan (og hvor præcist) fastgør jeg kablerne i enderne? Skal jeg have begge hjul af i venstre side?


Hej

Jeg ville tage det i denne rækkefølge:

1. Skrue pedalerne af
2. Træk den ene ende af det gamle kabel ud (regner med at finde det til højre i kadan-kassen?? - Nok snarere til venstre, hvis du har hovedet mod fronten af bilen...)
3. Løsn justerskruen (fløjmøtrik) ved koblingsarmen på toppen af gearkassen - træk den anden ende af koblingskablet ud.
4. Købe et nyt kabel (virker logisk!), men tag resterne af det gamle kabel med, så du er helt sikker på at få den rigtige slags - der var vist forskal på bl.a. 12 - 13 - 1500 og 1302/1303.
5. Skub det nye kabel ind - hvor det gamle kom ud - fra pedalsiden (her skal der bruges fedtstof, ik? - jo, kobberfedt er rigtig godt...)
6. Monter kabel på pedalerne og skru pedalerne fast.
7. Stik gevindstykket i den anden ende af kablet igennem koblingsarmens udskæring og monter fløjmøtrikken igen.
Juster koblingen vha. fløjmøtrikken, så pedalen har den rigtige frigang - 25-40mm på pedalen.

Det allernemmeste vil være, hvis du har adgang til en lift - ellers kan du nøjes med at hæve venstre side af bilen - dvs. førersiden (hvis din dyt er venstrestyret :-) )
Husk at sætte bukke under!!

Mvh
Mr-M.


-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nej splitten skal sidde i spidsen af "krogen" på koblingspedalen, i et hul som man selv borer, for at det nye kabel ikke falder af medens man sætte pedalerne på plads i tunnelen. Dette er et hjælpetrick jeg lærte da jeg var i lære.
Du skal nok regne med at afmontere det flexible føringsrør, der sidder i en bue mellem rammen og gearkassen. Gevindstykket kan nok ikke komme forbi buen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja, du har ret Frank - punkt 6 var ikke godt nok....

Det lille trick ku' du da godt ha' fortalt for 24 år siden, da jeg puklede med koblingskabel på min 1200!

Det drillede, sku' jeg hilse og sige!

;-)

Mvh.
Mr-M.
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg må lave en liste med tricks. Nåh nej det hedder nok en mekanikeruddannelse med speciale i VW.
Jeg lærte det for 33 år siden. Autocentralen (SMC i Aalborg) 1975-78, så det var lge ved at være for sent.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Folkevognen Frida Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak for input gutter...

Kan berette at kablet sidder som det skal - og lur mig om det ikke også virker...

Har dog stødt på et "nyt problem" (burde måske kalde det en udfordring), men jeg starter lige et nyt indlæg, for ikke at blande pærer og bananer...

Men tak for de gode råd!

/C

Reply

You must log in to post.