Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Forfærdelig grim lugt i kabinen...

Tags:
No tags yet.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej allesammen!

Når jeg kører med varme på, kommer der en rigtig fæl lugt i kabinen, som bare bliver værre og værre... Til sidst opgiver man, og vælger at klapre tænder i stedet.

Mit vigtigste spørgsmål:

Hvordan kan jeg vide om der er udstødningsgasser i den indblæste luft? Vil det kun kunne måles, eller har det en bestemt lugt man kan genkende i små doser også?

Et andet spørgsmål:

Hele undervognen er dækket af et tykt lag klæbrig tektyl (eller lignende), kan det være det der lugter, og vil det i så fald forsvinde af sig selv?

Hvis det ikke forsvinder af sig selv, hvad er så det bedste bud på hvad der skal gøres?


På forhånd tak
Sebastian Parada
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det er nok brændt tektyl - sluk varmen og tag en varm sweater på...

udstødningsgasser kan man somregel ikke lugte - det er derfor man kalder det "den snigende død"

vil du ha varme på skal du ha varme på i lang tid - også brænde tektylen af - men så ruster bilen - så der er et valg du skal ta - kulde eller rust ;-)
et benzinfyr kan dog afhjælpe dette

der kan også ligge en død mus i varmekanalen - men det er næppe tilfældet ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Måske en af dine pakninger ved topdækslerne er utætte!? I så fald kan olien dryppe ned og ind i dine varmekasser da de ikke er lukket/forseglet i toppen. Og det lugter lige så man får tårer i øjnene!
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
dRjENSEN:

Pakninger ved topdækslerne?? Det kræver lige en anelse mere indgående forklaring over for en uindviet som mig... Det er ikke hverken cylinder eller blokken vi taler om her vel?


Med venlig hilsen
Sebastian Parada
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Han mener ventildæksler.

Det tyder nu mere på at dine varmekasser er tærede så der kommer lidt udstødning med ind i bilen. Få dem skiftet !

Det har du da fået svar på for nogen dage siden ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja ventildæksler selvfølgelig, beklager hvis det forvirrede..
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Til Frank...

Jo jeg har for kort tid siden spurgt om noget lignende, men det var nu mere et generelt spørgsmål, og ikke noget møntet på min egen bil. Jeg ville have afdækket hvorledes det kan lade sig gøre, rent teknisk, at CO2 kommer ind i kabinen. Og det fik jeg jo et ganske fornuftigt svar på.

Det jeg her spørger om, går direkte på min egen bil, hvor jeg døjer med lugten. Jeg tror nemlig ikke min egen er gennemtæret i varmekasserne, først og fremmest fordi der stort set ingen rust er nogen steder i bilen; men også fordi jeg trods alt har kørt i nærheden af en time med fuld varme på, og lukkede ruder. Det ville vel have givet en, eller anden form for utilpashed undervejs hvis der var CO2 med? Jeg er da (heldigvis) i live endnu...

Jeg ved der er løbet en del olie ned i det alu/paprør som er forbundet til indsugningen, men det betyder vel ikke noget for luften i kabinen, eller hvad?

Glæder mig godt nok til jeg får de værkstedsbøger jeg har bestilt...

Med venlig hilsen
Sebastian Parada
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
er det det lille paprør oppe fra luftfilteret? det sker der som du siger ikke noget ved. Hvis der derimod er løbet olie ned i en af de to luft kanaler der går fra blæsehus, ned til varmekasserne, og videre ind i kabinen er det nok her lugten stammer fra.
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
mathiasen:

Nå ja..., det er også mig der vrøvler... Det er overskudsolie fra luftfilterkassen, som er løbet ned i den tykke slange som er spændt direkte på denne... Håber det var mere korrekt formuleret. :-)


Med venlig hilsen
Sebastian Parada
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Varmekasserne er en del af udstødningssystemet og har intet med at gøre at bilen er rusten.
CO2 er ikke giftigt. CO2 er noget SF snakker om. De tror det er giftigt og al den snak om CO2 ødelægger snakken om CO. Kulilte, som er en giftig lugtfri gasart der også, ligesom CO2, kommer ud af en motor når den brænder brændstoffet af.
CO er dødsensfarligt og især fordi den ikke lugter.
Det man oftest kan lugte ud af udstødningen på en gammel bil er HC, kulbrinte, uforbrændt benzin. Det lugter grimt og er giftigt.
På biler med katalysator er man nødt til at nedbringe indholdet af HC, for det ødelægger katalysatoren. Det gør man med et indsprøjtningsanlæg der styrer brændstofmængden mere nøjagtigt end en karburator og et bedre tændingsanlæg. Katalysatoren kan så omdanne den sidste rest HC og CO til CO2 og vand. Så en bil med katalysator udvikler mere CO2 ( modsat af hvad politikerne tror ) end gamle biler uden katalysator, som så udvikler mere CO og HC, som er giftigt !!!.

Olie der løber eller har løbet ned over udstødningen på en VW kommer tit ind i varmesystemet fordi køleblæseren suger det til sig og blæser det ind i bilen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Frank...

Det var et meget oplysende svar... tak for det! :-)

Og jeg mente selvfølgelig også selv kulmonooxid CO, og ikke kuldioxid CO2. Men det er jo nogle år siden kemitimerne på HTX efterhånden...

Men når der er tale om så farlige gasser, så burde man vel også få målt skidtet efter med et eller andet apparat, eller helt afstå fra at benytte bilens varmeanlæg, eller er det for drastisk?

Jeg har nu selv en fornemmelse af der kun er tale om enten brændt olie, eller tektyl.

Men når jeg modtager mine værkstedsbøger, så må jeg prøve at gå det minutiøst efter. Der kommer i øvrigt kun varme fra spjældet i gulvet i førersiden (venstre varmekanal), så et eller andet er jo nok hoppet af et sted (eller to)...


Med venlig hilsen
Sebastian Parada
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75

Reply

You must log in to post.