Størelse på manifold og karburator
jeg er ved at lave en 1600 eller 1650 ccm motor og tror jeg vil prøve at lave den med kun en, men så stører carb. dette skyldes at nogle siger det er lættere at få til at køre, desuden så jeg en 2,0 køre med det forleden dag men, i bogen "how to hotrod your vw engine" står der at det er størelsen på manifoldet der er altafgørende, selvfølgelig hvis carb.en følger med op i størelse, men vil lige høre om nogle herinde har nogle erfaringer?
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
min erfaring siger det modsatte - at dobbelte er bedre end aftermarket centerkarberatorer
der er langt imellem dem der kører rigtig godt med sån en...
dobbelte er bedre - problemet er bare at folk ikke justerer dem iorden.
den bog du har er vist ved at være out off date ;-)
farmer er dog ved at rode med noget center kadron der skulle virke godt nok når den er udviklet færdig
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
ok ok jeg ved ingenting..............derofr spør jeg, og sidst jeg gjorde det bad eneller anden mig læsse bogen og spørge lidt mindre..................................det hjalp tilsyneladende ikke.
morten
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
nej det må man beklage - at bøgerne bliver ældre og at der hele tiden sker nye og bedre ting - men alt hvad der står om at samle en motor er jo stadig det samme..
så den er ikke ubrugelig
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Karburatoren skal være samme størrelse uanset om man kører med 1-2 eller 4.
Med en karburator i midten bør den måske endda være mindre for at have en minimal chance for at komme til at fungere.
Jeg ved godt at jeg lægger mig ud med Farmer igen, men det er min faste overbevisning at der skal sidde en karburator på hvert topstykke hvis man vil have en boksermotor til at yde sit bedste. Det lange kolde indsugningsrør dur bare ikke.
To karburatorer og en tarmslyngsudstødning er bare det bedste der kan ske for en VW.
Men problemet er, helt som Bornholmer er inde på, at folk ikke har den nødvendige kunnen, tålmodighed og i sidste ende måske i virkeligheden ikke et ønske om at vedligeholde en trimmet/tunet gammel bil.
Men når man har ejet en moderne bil med benzinindsprøjtning, elektronisk tænding, hydrauliske løftere og tændrør der kører 50.000 km. Er det let at blive magelig.
Vores forældre og bedsteforældre har kørt masser af problemfri km i type3 og 4 med to karburatorer. De få af dem der kom til regelmæssig service havde ingen problemer.
I min læretid som mekaniker har jeg serviceret og justeret masser af, især type3, og har aldrig forstået hvorfor de var og er så udskældte. Kører kanon.
I dag er de nok noget opslidte. Så laver Solex/kadron nogen udmærkede karburatorer. De skal jo så lige bringes til at virke, som alle andre karburatorsæt.
Jeg har selv lige bestilt et sæt til en 2070cc type4 motor.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ok jeg køber to nye kardrons, det bliver enden på dette eventyr, men tak for hjælpen (prøver nu aligevel med en størrer manifold og en størrer center carb.) bare for at prøve
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
Spild af tid og penge.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
.
Jeg har selv lige bestilt et sæt til en 2070cc type4 motor.
Du kunne ikke lade være, hva! Hvad er dine planer Frank?
2070cc type4 75mm slaglængde og 94 boring men ellers std.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
2070cc type4 75mm slaglængde og 94 boring men ellers std.
Så blir du altså nød til at få lært at uploade billeder Frank - det vil vi gerne se/følge med i :-)
Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Der bliver jo ikke noget at se. Jo måske svejsningerne på plejlstængerne. :-)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank: Nu blev jeg lige lidt nysgerrig, hvad er det for en type4 krumtap du har fået fingre i på 75mm i slag? ...og er det type4 eller type1 plejlstænger?
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Det er en 66mm type4 krumtap som jeg for 20-25 år siden fik sledet forsat ned til Passat/Golf plejlsøle-størrelse. Den er 9mm mindre i diameter. Når den så bliver slebet forsat kommer man op på 75mm i slaglængde.
Plejlstængerne er jo så fra en Passat/Golf. De er så for smalle, knap en millimeter for smalle. Så de får for stort slør sideværts. Jeg har så svejset nogen 15mm lange svejsninger på siden af plejstangsøjet og fået dem slebet til den rigtige tykkelse/bredde.
Til sidst er der bygget 24mm krydspindsbøsninger i.
Plejlstængerne er noget længere end de originale og slaglængdeforøgelsen gør tilsammen at der skal noget en bøsning under cylindrene.
Det er upraktisk på en type4 motor fordi man ret hurtigt render ind i at stødstangsrørene bliver for korte og jeg ville også gerne bibeholde aluminiumsstødstængerne.
Så i stedet for 914 stempler har jeg valgt at bruge busstempler. Så har jeg fået drejet noget af toppen på stemplerne så fordybningen i midten næsten er væk.
Så skal der kun 2,5mm ring under cyl.
Jeg har haft det liggende i mange år. Dengang jeg fik det lavet kørte svenskerne rallycross med sådan en krumtap/plejlstangs-sammensætning, med 250-300 HK med turbo.
Så jeg har ingen frygt for at det ikke kan holde med std. knast og Kadrons så den giver 112 HK.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Okay så er jeg med! Det var godt nok noget af et arbejde for at få længere slag, men jeg går ud fra at problemet var at der ikke lige blev masseproduceret krumtapper, plejlstænger og stempler til type4 med langt slag den gang?
I dag er der jo et hav af muligheder hvis man vil laver en type4 "stroker" heldigvis. :-)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Jo og "dollaren" kostede 12 kr. Arbejdet var såmænd ikke noget særligt, det mere at få ideerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ville stemplerne blive for svage hvis du drejede HELE fordybningen væk Frank? jeg tænker på så man ku undgå spacer helt..
Mvh Spring
Nej, men jeg ville komme for tæt på den øverste stempelring.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ahh, okey.. hva er smertegrænsen fra øverste stempelring og til stempeltop egentlig?
mvh Spring
Det rodede jeg selvfølgelig med dengang. Det ligger omkring 3mm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.