Hej,
Jeg skal have sat en 30 HK motor i min oval, alt er lavet om til 12 V på bilen.
Ligenu sider der en 1300 motor 12 V som skal byttes ud med min 30 HK motor.
Jeg har skiftet generatoren ud med en Porsche 12V, men så har jeg hørt noget om at jeg skal være opmærksom på den starter der sider i forvejen, da den kan ødelægge tænderne på svinghjulet hvis det ikke passer sammen.
Jeg ved endnu ikke om det er en 6V el. en 12 V. starter jeg har sidende.
Men hvis jeg har talt 109 tænder på svinghjulet hvad passer så til af starter?
Er der noget andet jeg skal tage højde for?
Hilsen
Martin
Hej. Du kan udenvidere bruge en 6 volt starter på din 12 v motor.
Den er dog lidt hård ved tænderne når den går i indgreb, men ellers er der ikke de store ulemper. Starteren vil dreje motoren meget hurtigt rundt, men det giver
alt andet lige en hurtigere start.
Hvis du ikke bryder dig om lyden har jeg ombyggede 6 v startere med 12v indryknings-
relæ og motorhus som kører mere roligt.
Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
Hej Torkild,
Tak for svaret!
Sender dig lige en PM
AAh ! Det er to forskellige tandprofiler. Det kommer til at knase noget. Det kører men det lyder ikke godt.
Altså hvis du kører med en starter beregnet til 130 tænder på et 109 tands svinghjul.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Frank.
Prøv lige at læse tråden igen!
Det er jo lige det det handler om, og som vi undgår.
en 6 volt starter (bortset fra overgangsmodellen 66/67 med tynd aksel)
passer altid på et 30 HK (109 tand) svinghjul (findes der andre?)
Det gør en 6 volt starter med 12 volt indrykningsrelæ og feltspolehus også!
venlig hilsen
Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
Det kan godt være jeg er tung, men jeg forstår ikke hverken MPAs spørgsmål og heller ikke dit svar.
MPA kører, som jeg forstår det med en 1300 12 volts motor, som er 130 tands. Han vil så sætte en 30 HK i som er 109 tands. De to motorer kan ikke køre med samme starter.
I min verden bliver alle biler 130 tands i 68, også de 6 volts og med den tynde aksel.
VW roder noget i det med 1500 type1 i 66-67 som også får bredt bagtøj med smalle bremsebakker osv.
En 1200 kører så 130 tands og 6 volts op til 73 som såkaldt "skrabet model".
Den bliver så 12 volts når den kommer til at hedde Jeans.
Men han kan jo også have en 12 volts 1300 motor med 109 tænder og O-ringssvinghjul, hvad ved jeg.
Det kan også være der kører nogen helt andre modeller her oppe på Aalborgkanten --
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Frank.
ad 1: det skal du ikke være ked af.
ad 2: bilen er en 1954 bobbel der er bygget om til 12 volt.
Der skal lægges en 30 HK motor i og den skal have en starter der
passer til, som nævnt en alm. 6 v eller en ombygget 6 volt.
ad 3: det skal nok passe, men er ikke relevant i denne sammenhæng.
venlig hilsen
Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
Jeg giver op. Hvis du kan svare på spørgsmålet må du have nogen flere oplysninger som ikke er nævnt i tråden.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Frank.
Lidt ved man jo altid!
venlig hilsen
Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04