karrossri-tin hvor?
tja hvor finder man lige det? sys ikke det lige er noget man sårn lige finder.
Bruger man ikke bly.. ? Eller "plastik" aka glasfiber nu om stunder.. ???
Glasfiber er ihvertfald nemt at finde..
Med venlig hilsen.
Skallerup
-------------------------------------------
Keep your dream alive.!!
Karosseri tin kan købes hos Electroma i brøndby (tlf: 43422100)
Husk du også skal bruge loddelak og tin'et skal afsyres efter færdig slibning/høvling.
De kloge siger, at man ikke må bruge VVS tin...
-------------------------------------------
40818888
gaardsoe.com
Bay window hippie bus owner
vvs tin kan til nød bruges men er ikke det bedste.
Husk at alm. karosseri tin indholder meget bly og er derfor MEGET giftig.
det burde kunne købes i alle større prof. autoreservedels firmaer.
Der er nu kommet noget, på markedet der er blyfri.
Om det fås i dk ved jeg ikke.
http://www.eastwoodco.com/jump.jsp?itemID=1494&itemType=CATEGORY&iMainCat=688&iSubCat=1494
google evt. på BODY SOLDER
biltema !
-------------------------------------------
Tannheuser Tuning . The Trust Mark !
Man kan også købe alt udstyret i Mekonomen.
Jeg mener at du skal af med ca 400 kr for nogle stænger tin og det fluxmiddel som skal til.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
De har det osse i mekonomen. Skrev det i et tidligere indlæg osse. Og husk en glatteske.
Jan
JAN_VW skrev:
Og husk en glatteske.
Jan
og syrefri olie på glattesken (hvor jeg bare har brugt nogle billige fuge nogle i træ)
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Nogen der ved hvad man bruger til at afsyre med?
Mvh Henrik p
Bera-fix loddelak
140 kr. + moms hos Mekonomen (400g)
Tin stænger koster 35 kr. + moms hos Mekonomen
Det kan helt sikkert også købes andre steder, men nu var jeg lige forbi der i går.
Begge dele er bestillingsvarer med dag til dag levering.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Hej skal ha lavet rust på min bil men ikke helt inde i hvordan og hvorledes jeg skal gøre vis jeg laver det med karosseri Tin hvad skal jeg bruge og hvilket værktøj noget der er til at ha med at gøre ?
Og hvor meget kan Tin bruges til ha en smule rust under nogen sideskørter på bilen som jeg vil udbedre
Rust reparere man ikke med tin, men ved at skære den rustne plade væk og svejse frisk metal i.
Bagefter kan du små lægge tin i ved at varme tinnet op med en lille gasbrænder og glatte/forme/fordele tinnet med. Når det er gjort filer og sliber man det så til på samme måde som alm spartel. Hvor meget tin der bruges? Det komme nok an på hvor dygtig man er.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Som amatør er tin noget lort at stå og rode med med.
Jeg har selv loddet en del medens jeg arbejdede på en kølerfabrik, hvor vi lavede kølere til biler, og så også set når Peter Iversen på ,Porscheværksted i Svenstrup, bruger tin.
Glem det, vi gør mere skade end gavn. Der bliver tilført en masse syre fra fluxen, som ikke bliver renset ordentligt af og det "smitter" på andre pladedele i rummet.
Slib glødeskallen fra svejsningerne væk og brug lidt glasfiberspartel i bunden og almindeligt spartel ovenpå. Det holder i 25 år på en hverdagsbil.
Tin/bly er ikke så giftigt som vi gør det til.
Lad være med at spise det. Lad være med at spise med bly på fingrene.
Men meget værre ! Lad være med at ryge det. De medarbejdere vi havde på kølerfabrikken, som havde for højt blyindhold i blodet, var dem der røg med beskidte fingre, De røg jo medens de arbejdede. Dem der vaskede hænder havde ikke bly i blodet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
bliver man egentligt tung i søven af at spise bly?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Nej, i hovedet :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
de pladesmede jeg har snakket med om tin de sidste par år, har alle sagt at man skal glemme det.. som nævnt sidder der syrerester tilbage som æder metallet rundt om, og man risikere at udgløde metallet, igen med svækkelse og på længere sigt rust til følge.. brug istedet tinspartel, det suger ikke fugt, binder rigtig godt og bliver frem for alt hårdt og synker ikke.. tin var fint for 20-30 år siden da man ikke havde andet, men i dag er det altså tinspartel der dur..
og det er altså ikke for at starte en diskution jeg skriver det her, det er blot de erfaringer og råd jeg har fået de sidste 4-5 år jeg har ligget og lavet pladearbejde på gamle biler..
jeg bruger tin hver dag det er bestemt ikke noget der høre gamle dage til,tin spartel er ude mærket som erstatning men ikke lige så godt nin mening en skærmkant m tin som får en på kørsel revner ikke da det jo er loddet sammen men med hvilken somhelst spartel (tinspartel glasfiber el alm spartel)vil den revne kober det iøvrigt hos metalinas husk aldrig at slibe i det m maskiner men brug en panserfil da det består af 70% bly og 30%tin støvet fra det vil hænge i luften længe og man kan der ved indånde det meget giftig.tror nok det bla er derfor det ikke bliver brugt så mange steder mere mvh mads
-------------------------------------------
ud og se i gammel vw
Er det ikke ligemeget at spartelen revner hvis skærmen er slået i stykker ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
det er overhovedet ikke noget med gamle dage at gøre!!! det er netop fordi det er et håndværk og det kan jo skræmme alle, åbentbart!!!
ja, det sætter nogle syrerester på værktøj og den bearbejdede plade, men det vasker man jo væk med ganske almindelig sæbe...
udgløder pladen??? jamen jerns udglødningstemperatur er 450 grader celsius og det mest brugte karrosseritin smelter ved omkring 190 - 200 grader, så der er noget HELT galt, hvis man nærmer sig 450 grader! L
Ja netop metalinas har tinspartel som jeg selv har brugt på mit malerværksted men de har også den rigtige tin som helt sikkert er det bedste hvis smeden kan sit håndværk.
Vh.Henrik
-------------------------------------------
painted black
bla mazda kræver det i skærmkanterne efter udskift på mazda 6/3/2 osv.en stor fordel syntes vi på vores værksted man skal ikke vente på at smatten tørre,vh mads
-------------------------------------------
ud og se i gammel vw
bla mazda kræver det i skærmkanterne efter udskift på mazda 6/3/2 osv.en stor fordel syntes vi på vores værksted man skal ikke vente på at smatten tørre,vh mads
-------------------------------------------
ud og se i gammel vw
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village