spørgsmål angånede ladespænding på 6V ladeanlæg
Søgefunktionen har desværre ikke kunne give mig svar på dette:
Hvor mange volt, målt på batteriet, bør dynamoen lade med på et 6V anlæg?
Så vidt jeg ved er der 2,2V per celle i et 6V batteri, så det må være noget med lige under 7V
-------------------------------------------
Ring: 28118212
7 volt er ikke helt skævt - 12 volts anlæg lader med 14 volt (står på laderelæet), så halvdelen af det lyder ok....
Der er jo det halve antal celler i et 6 volts batteri i forhold til et 12 volts.
Og så vidt jeg ved er cellerne hver for sig ens.
Mvh
Mr-M.
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
Altså 7-7,5 volt målt på batteriet med opladet batteri og lys, visker mm. tændte ved 2000 omdr.
Kommer man op på 8-8,5 volt kan batteriet begynde at koge.
Men i disse "kørelystider" plejer jeg at købe et nyt relæ og indstille det til lige over 7 volt målt på batteriet med forbrugerne tændte.
Du skal ikke rode med at indstille et brugt relæ, det holder ikke en uge.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
1 time brugt på fejlsøgning på en 6voltsanlæg er 1 time spildt - skift til 12V nu og kig dig aldrig tilbage...
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
jep hørt
et 6 volts anlæg skal være 110% iorden for at kunne køre i lang tid med fuld strømforbrug.
et 12 volts anlæg kan godt klare det vist det er 90% iorden..
man kan ikke forvente at et 30-40 år gammelt system er 100% iorden - man kan heller ikke forvente at et uorg system er 100% iorden - og er der en dag hvor temperaturen falder bare lidt så falder iorden procenterne kraftigt.
også for et 12 volt system - men et 12 volt system har power nok til at klare det.
så derfor har morten ret.
spild af tid at rode med 6 volt medmindre man vil ha en 100% org bil.
så er begrundelsen jo en anden. men det er nok ikke det du går efter vist jeg kender dig ret.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hey Hey! Hvor meget skal ændres for at gå fra 6-12v Batteriet er jeg med på, relæ af diverse arter, samtlige pærer...
Har ladet mig fortælle at ledningsnettet skulle kunne klare 12v snildt. Men hvad siger I til det?
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
ingen problem
husk dynamo/genrator og viskermotor også
6V starteren kan godt klare 12v vist bilen ellers er iorden
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg får maks 6,6V uden belastning og under 6,5V ved belastning. Det betyder så at batteriet ikke bliver tilstrækkeligt med strøm og derfor ligger på lige under 6V når jeg målet på det når bilen er slukket.
Det gode spørgsmål er så om det er laderelæet eller dynamoen i sig selv som er tvivlsom. Har I et par friske bud på hvordan jeg fejlsøger videre på de to ting?
Ib, det er en 100% orgininal bil - også ledningsnettet.
Morten, jeg viste du (eller en anden) ville skrive det, så faktisk ville jeg have skrevet at jeg ikke vil ændrer til 12V lige nu, da jeg anvender den til hverdagsbil. Det sker måske til foråret når jeg alligevel skal have motoren ud og skifte manifold (og sænkning osv).
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Kunne en klog mand ikke lave en "indkøbsliste" over de dele man skal bruge, og lægge tråden ind under FAQ.
Har selv 2 6V biler og ville være glad for en liste at gå efter når jeg skal lave den ene, eller begge om til 12V
Flemming fra Randers
det kan gøres på en weekend vist alt er timet , morten kan nok gøre det på 5 timer - 6 volt til vinter med kørelys og kulde ???
go fornøjelse - husk altid at parker på en bakke - det gjorde jeg dengang - selvom den ladede med 7,5 V
har du prøvet med et andet 6V batteri - kan jo godt være en af cellerne er blevet lidt sløv.
____________________________________________________________________________________
til bankmanden:
12V generator på en pre 62 bil med 30 hk motor-skal denne komme fra en 12V porsche356 = dyr
12V viskermotor
12V tændspole NY
12v Choker passer ikke på alle karberatorer, men kan med snilde modifiseres
12V kondensator til strømfordel
12V laderelæ husk at bestille efter model
12V fjernlysrelæ
12V blinklysrelæ med afviser vinger er dette lidt avanceret
12V blinklyspære x 6 >> 4x21w og 2x5W efter loven
12V positions lyspære til forlygter 5w
12V forlygtepære x2 60/55
12V nummerpladelys pære
12V instrument pære X4 alt efter årgang
12V baglygte pære m bremselys
12V interiørlys
12V magnetventil til Karberator - husk at bestil efter model
12V bremselyskontakt/kontakter
12V olietryksmåler
12V batteri - nyt i god kvalitet min 55 amp
12V lys og viskerkontakt - kan ikke huske om det er helt nødvendigt på alle modeller
12V starter - men det er i nogle tilfælde ikke nødvendigt
også har jeg sikkert glemt et eller andet - så jeg skal altid køre 2 gange ;-/
også er der nogen ting der ikke passer på feks karberatoren på nogen modeller
og når du så er igang - så skift olien , motor og gearkasse , rens sien
smør forbroen og resten af bilen
check dækryk
check kileremmen
check viskerblade
juster og rens bremserne
juster koblingen
check slør i styrtøj mm
rustbeskyt hvor den trænger
check udstødning for tæring
og rengør ind og udvendigt og udluft bilen grundigt og læg gerne bundmåtterne ved siden af bilen.
så er du klar til at stille bilen , på bukke, i vinterhi, fjern evt stel kablet på batteriet,
og husk at tørn motoren nogen gange i løbet af vinteren
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
go fornøjelse - husk altid at parker på en bakke - det gjorde jeg dengang - selvom den ladede med 7,5 V
Den kommer sgu ikke til at køre til vinter. Lige i øjeblikket har jeg, meget apropo, lidt el problemer på min Toyota. Derfor træder VW'en til som hverdagsbil.
Bornholmer skrev:
har du prøvet med et andet 6V batteri - kan jo godt være en af cellerne er blevet lidt sløv.
Den tanke har jeg haft, men det burde jo ikke sænke ladestrømmen der kommer fra dynamoen - eller tager jeg fejl?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
et 6 V anlæg skal det når det er 100Procent gi 7,2V målt over batteriet,når det ligger nede på de der 6,4-6,8 V kniber det sq med og starte
West
Bankmanden skrev:
Kunne en klog mand ikke lave en "indkøbsliste" over de dele man skal bruge, og lægge tråden ind under FAQ.
Har selv 2 6V biler og ville være glad for en liste at gå efter når jeg skal lave den ene, eller begge om til 12V
Flemming fra Randers
Det er skrevet et par gange - desværre bare aldrig i en form så det passede ind i FAQ'en. Desværre tillader søgefunktionen ikke at man søger på ord under 4 karakterer derfor giver hverken 6v eller 12v resultat. Jeg finder lige på noget andet..
Jeg fandt på noget andet: søgte på konvertering i stedet og faldt bl.a. over disse indlæg:
http://vwnettet.dk/forum/topic/333313
http://vwnettet.dk/forum/topic/316029
http://vwnettet.dk/forum/topic/1934
http://vwnettet.dk/forum/topic/245773
Så er emnet da belyst fra flere vinkler og ud fra det bør du kunne lave en indkøbsliste.
-------------------------------------------
~Mette
Ups kan se der er svaret
West
jpwest skrev:
et 6 V anlæg skal det når det er 100Procent gi 7,2V målt over batteriet,når det ligger nede på de der 6,4-6,8 V kniber det sq med og starte
West
Se her kommer det sjove. Jeg har kun oplevet startproblemer på en gang på de ca. 2200 km jeg har kørt siden jeg fik bilen på plader. Dog har den på intet tidspunkt ville blinke og have bremselys på en gang.
Men, 7,2V det lader den ikke med.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Det med og blinke og ha bag/Bremselys på samtidig har jævnstrøm aldrig været glade for da spændingen falder ret langt i tomgang(Som Frank skriver måles den ved 2000 RPM)ved ikke om man ka få electronisk blinkerelæ til 6 V kunne måske afhjælpe det lidt
West
Tomgang er den store dræber - det er klart.
Mine målinger er fortaget ved 2000 rpm.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
SorenJ skrev:
Tomgang er den store dræber - det er klart.
Mine målinger er fortaget ved 2000 rpm.
Og der kan du ikke blinke og ha stoplys på samtidig?
jpwest skrev:
SorenJ skrev:
Tomgang er den store dræber - det er klart.
Mine målinger er fortaget ved 2000 rpm.
Og der kan du ikke blinke og ha stoplys på samtidig?
Ved høje omdrejninger er der ingen problemer, men så snart omdrejningerne kommer en smule ned begynder fejlene at opstå.
Som et forsøg pillede jeg batteriet fra og her kørte bilen også fint ved høje omdrejninger - endda med lys, blink osv.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Frank_Andersen skrev:
Men i disse "kørelystider" plejer jeg at købe et nyt relæ og indstille det til lige over 7 volt målt på batteriet med forbrugerne tændte.
Du skal ikke rode med at indstille et brugt relæ, det holder ikke en uge.
Jeg skulle gerne have et nyt relæ liggende, men hvordan indstilles sådan en relæ?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
SorenJ skrev:
Frank_Andersen skrev:
Men i disse "kørelystider" plejer jeg at købe et nyt relæ og indstille det til lige over 7 volt målt på batteriet med forbrugerne tændte.
Du skal ikke rode med at indstille et brugt relæ, det holder ikke en uge.
Jeg skulle gerne have et nyt relæ liggende, men hvordan indstilles sådan en relæ?
Når du tager låget af er der noget justeringsmuligheder,men du skal nok lige ha og vide hvad der er den rigtige ellers går der sq ged i det,jeg har også set nogen hvor man skulle justere på et modhold med en spidstang,så fimrefjedren eller hvad den nu hedder kunne gå lidt højere op,men mon ikke der er en herinde der enten har et billede eller har en mere frisk hukommelse end mig
West
Men hvis du har et nyt så pil da låget af det gamle og prøv dig lidt frem,kan ikke huske om der er 2 eller 3 steder man kan justere
West
Ja jeg kan heller ikke huske det. Jeg plejer lige at stikke en lille skruetrækker ind mellem modholdet og fjederen og se hvad der sker på voltmeteret.
Hvis ikke der sker noget er det den anden !
Pas på med skruetrækkeren, der strøm alle steder !
Mål igen når låget er på og spændt. Indstillingen ændrer sig lidt når man spænder låget.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det må sgu prøves.
Det er tænkeligt at de blå vw bøger har lidt info om hvordan det gøres.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
jeg havde et helt nyt 12V relæ liggende,og der var 2 muligheder og der skulle man bøje modholdet med forsigtighed(kan være det er med en lille skrue på et 6V)men må så sige de gange jeg har rodet med det er det fordi der har været pillet ved det før,så med det det ny skulle der være en mulighed for det virker uden manuel indgriben?
West