Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvor meget teknik er der i Chrom?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Blob Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det sker ofte at folk spørger om hvor meget det koster at få en ting forchromet.

Er der nogle som ved præcis hvordan processen egentlig forgår?
Det er noget med at man først giver det et lag nikkel, og derefter chrom. Men hvor teknisk er hele processen?
Er det totalt umuligt selv at lave sådan et anlæg? Man skal jo selvfølgelig købe noget måleværktøj til at måle "my" laget osv.
Jeg ved godt at det måske lyder tosset, men det var bare en idé.

Er der nogle tekniske genier herinde som ved noget om sådan noget?

Er der nogen om har undersøgt hvad prisen for at få noget forchromet i Polen kontra Dk?

Jakob
(permalink) SGN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Normalt lækkes der Kobber først...
Og i princippet kan man godt forchrome selv, der er endda udgivet en lille bog med overfladerbehandling, til 10. kemi. har den et eller andet sted..
Det er bare altid vigtig ved forchromning at overfladen er meget jævn og blank ..
-------------------------------------------
Simengroup(a`)hotmail.com

60`er bobble project købes
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ja det vigtigste er at polerer overfladen så den er næsten helt chromeagtig - stort arbejde og derfor det er så dyrt - selv badet er en bagatel...

men lykkedes det dig at få lavet noget holdbart lyder det interressant
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Doktor Nevermann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Blob skrev:
Det sker ofte at folk spørger om hvor meget det koster at få en ting forchromet.

Er der nogle som ved præcis hvordan processen egentlig forgår?
Det er noget med at man først giver det et lag nikkel, og derefter chrom. Men hvor teknisk er hele processen?
Er det totalt umuligt selv at lave sådan et anlæg? Man skal jo selvfølgelig købe noget måleværktøj til at måle "my" laget osv.
Jeg ved godt at det måske lyder tosset, men det var bare en idé.

Er der nogle tekniske genier herinde som ved noget om sådan noget?

Er der nogen om har undersøgt hvad prisen for at få noget forchromet i Polen kontra Dk?

Jakob


Hej Jakob

Inden du selv går igang,læs lige her,og spørg dig selv om det kan svare sig at lege hjemme forkromer ;0)

http://www.i-bar.dk/Vejledninger%20mm/html/Galvaniske%20processer.aspx#forkromning

Allan


(permalink) Blob Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det var bare for at finde ud af om det var helt i skoven, eller hvordan.
Mange snakker jo så meget om det, så derfor synes jeg det kunne være interresandt at få afgjort om det var noget som man kunne spare noget ved, ved selv at gøre det.

Det som jeg er på jagt efter er bare en vejledning i hvordan det gøres, og hvad der skal til.

Er det ikke for at kunne få den meget blanke overflade at man ligger et lag nikkel?
Grunden til at jeg siger nikkel, er fordi at jeg har læst det her:
http://www.m-lange.dk/default.asp?ID=121

Men hvis nogle kender nogle bøger, eller bare noget almindeligt kendskab til området vil jeg da meget gerne høre om det.

Jakob
(permalink) Biffo Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Chrom i sig selv gør egetlig ikke overfladen hverken blank eller rustbeskyttet - men den gør selv små ridser i overfladen rigtig tydelige...

Chromlaget ( og også nikkel- eller kobberlaget ) er IKKE en slags spartelmasse - det lægger sig bare ovenpå alle ridser og ujævnheder..

Derfor:
Jo flottere det emne, der skal forchromet er poleret op - jo flottere resultat. Og som Ib skriver, er det poleringen der er hele hemmeligheden ved en flot chromflade - og også der, økonomien ligger begravet.
Det ta´r tosset lang tid at polere et sæt bærearme op til højglans - også selvom man råder over rigtige polermaskiner.
Under chromlaget bruges nikkel, hvis emnet er almindeligt jern. Det gi´r den nødvendige rustbeskyttelse, som chromen ikke laver. ( jfr. "Taiwan-chrom" :( )
På rustfrit stål bruges sommetider et lag kobber, da det øger vedhæftningen af chromen, og samtidig forhindre galvanisk tæring ( da rustfrit stål indeholder en procentdel chrom )

Iøvrigt er chromprocessen på alm. jern en "one shot" proces. Hvis der opstår fejl i chromen, skal emnet poleres op igen, og alle rester af nikkel og chrom fjernes.
Er emnet rustfrit stål, kan chromlaget "trækkes" af igen i en omvendt galvanisk proces - og der kan umiddelbart forsøges igen...
Selve chromprocessen er i teorien simpel - i praksis er der rigtig meget, der kan gå galt - og der skal uhyre lidt til...
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Biffo må sige jeg troede man altid brugte Kobber,og helst flere gange?? og så troede jeg sådanset også man fjernede Cromen i "omvendt"rækkefølge på alle metaldele??? man kan jo ikke bare slibe den væk da den er hård som fanden selv,nogen sandblæser den af,så kan man jo selv gætte hvad man skal bruge LAAAANG tid på bagefter


West
(permalink) Biffo Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du har sådan set ret - der er flere forskellige processer, men generelt bruges nikkel som bund for alm. jern.
Både kobber og nikkel kan lægges i flere lag - det resulterer i en meget høj rustbeskyttelse og sammen med et tykt chromlag en virkelig lækker overflade.

Jeg har opskriften ( 50 år gammel ! ) på en relativ simpel chromproces, som gi´r en rigtig go´kvalitetsoverflade. Det kræver for så vidt kun to ting:
1. Chromsyre i en 20% opløsning ( hvis du overhovedet kan få fat i det.. )
2. at du overlever processen - chromsyre står IKKE på samme side i toxinlisten som kærnemælk. Det er seriøst farlige sager...
(permalink) jpwest Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Biffo skrev:
Du har sådan set ret - der er flere forskellige processer, men generelt bruges nikkel som bund for alm. jern.
Både kobber og nikkel kan lægges i flere lag - det resulterer i en meget høj rustbeskyttelse og sammen med et tykt chromlag en virkelig lækker overflade.

Jeg har opskriften ( 50 år gammel ! ) på en relativ simpel chromproces, som gi´r en rigtig go´kvalitetsoverflade. Det kræver for så vidt kun to ting:
1. Chromsyre i en 20% opløsning ( hvis du overhovedet kan få fat i det.. )
2. at du overlever processen - chromsyre står IKKE på samme side i toxinlisten som kærnemælk. Det er seriøst farlige sager...



Lidt som lueforgyldning måske*Grin*

West
(permalink) Biffo Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja - farlige sager skal omgås med forsigtighed..

Der var forøvrigt en videnskabsmand, der for en del år siden opfandt en væske, der kunne opløse og nedbryde alle materialer og stoffer.
Det blev nu aldrig nogen succes, da han ikke kunne finde en beholder at opbevare stadset i.. :)
(permalink) jpwest Member
Skrev for 16 years siden | | | |
H
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nikkel og kobber lagene er der for ikke at give for stort et spring fra jern til krom.
Det er noget med spændingsrækken og det periodiske system - I husker nok...
Jo flere og mindre spring jo bedre holdbarhed da tingene ikke "bekriger" hinanden så voldsomt når vand tilsættes og iltnings-processen (rust og generel nedbrydning) begynder.
Man kan godt forkrome direkte på jernet, det er biligere og lettere
da der så ikke er så mange trin i processen, der kan gå galt men
det holder ikke i det danske vejr.
Det er det, de gør i Taiwan.

Martin
(permalink) Blob Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Er der nogle som har prøvet, eller fået tilbud på at få noget forchromet?

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle priser, på nogle konkrete stumper.
Jeg arbejder stadig med idéen, men kunne godt tænke mig at høre hvad det normalt koster?

Mvh Jakob
(permalink) SGN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jeg har fået forchromet 12 små hængsel dele, ved Odense Galvano for 500 kr. ink. moms,
-------------------------------------------
Simengroup(a`)hotmail.com

60`er bobble project købes
(permalink) birke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Mig bekendt er der fra myndighedernes side skrappe krav til forchromnings virksomheder.
Lad os være glade for det, så vores miljø ikke tager skade.
Og kan vi så ikke være enige om at vi ikke skal spolere det hele ved at rode derhjemme med kemikalier der kan ende i afløbet ???

Har hørt et godt argument for at der skal lægges en bund af kobber:

Det var metoden de brugte på de gamle amerikanske dollargrin....

Og det holdt rigtig længe !!!

Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Blob Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Brike: Vi kan da godt blive enige om at vi skal passe på miljøet, men der er heller ingen grund til at vi går og bliver alt for pylret.

Ting skal gøres med omtanke. Så går det nok.
Der er også krav om udsugning når man svejser. Hvor mange af jer har det?

Jakob

Reply

You must log in to post.