Startmotor/el-problem
Hej.
Jeg har altså fået et problem med min nye 2110ccm.
Jeg har samlet buggyen efter den blev lakket og har samtidig monteret den nye 2110ér. Jeg har dog fået det problem at jeg har svært ved at tørne motoren.
Med den gamle 1914 med 1:8 i CR kunne starteren godt tørne motoren. Efter jeg har samlet bilen og med den nye motor kan den dog ikke køre motoren rundt. Den nye er 2110ccm og med 9.5 i CR.
Idet jeg forsøger at starte bilen drejer motoren til jeg kan høre stemplet nærmer sig top. Lige inden starter den og så sluger den ALT strøm på hele bilen... Starteren brummer bare og alle instrumenter/lys/radio osv går ud til jeg stopper med at køre startmotoren.
Er det et elektrisk problem jeg har eller er det min startmotor der er for lille til at starte den nye motor og dermed sluger alle amperene når den forsøger?
Det skal lige siges at selv med en 150 amp booster fra 230V kan jeg ikke starte så jeg ved ikk lige hvor fejlen skal ligge elteknisk...
Hvis jeg "pumper" starteren et par gange kan jeg lige tvinge den over stemplets toppunkt og så starter bilen med det samme og kører uden problemer! Så er batteriet dog afladet rimeligt kraftigt og det burde heller ikke være nødvendigt... Vil gerne bare kunne starte under alle forhold...
Hvad gør i andre når i har motorer med flere ccm og hojere CR? Synes en GeneBerg til 3000,- er lige i overkanten for at kunne starte...
Kan man evt få flere vindinger viklet på motoren så den får større trækkraft?
Håber der er nogen der kan være mig behjælpelig.
På forhånd tak.
Jacob.
den har været oppe et par gange og flere mener det ikke er noget problem med std. starter. Jeg ved dog at Jan KOed sælger en 1hk startermotor til 1000-1500kr og den må da kunne levere varen såfremt det er starteren der er problemet
Hvordan er det med stelforbindelser til gearkasse/motor, er det en god kraftig stelkabel med god galvanisk kontakt - ellers mister du nok mange amp. på den konto.... startmotoren kan jo ikke trække flere amp. end kablerne/forbindelserne tillader (jo lidt men på et tidspunkt brænder de selvfølgelig bare over).
du har ikke malet gearkasse/starter/bund osv. således at der ikke er direkte galvanisk kontakt - vel ?
noget helt andet som næsten alle roder rundt i er det med kompressionen: Når du udregner din kompression kommer du frem til et tal, og det er så den statiske kompression du har udregnet - den kompression som din startmotor mærker (eller hvordan du nu vil udtrykke det) er den dynamiske kompression og det er i virkeligheden den der er interessant.
en motor med en mild knast og en kompression (statisk) på 7,5:1, samt en motor med vild knast og en statisk kompression på 10:1 - de kan sagtens have den samme dynamiske kompression! kort fortalt er det knastens overlap/åbningstider osv. der spiller ind her og gør den store forskel.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg tror også det er en blanding af opslidt starter, starter bøsning og dårlige forbindelser.
Men sådan en ny motor kan godt være lidt stram. Du kan også have pumpet så meget med speederen at der står flydende benzin i cylindrene. Så kan du ikke dreje den rundt.
Står tændingen rigtigt ? Ellers kan du heller ikke dreje den. Jeg har med 20 års erfaring engang stillet min nye 2,6L motor 30-35 grader for tidligt fordi jeg stod og sov i timen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Motoren står med tænding på 8-10 grader i tomgang og det er en 009fordeler. Hvis jeg stiller den højere får jeg tændingsbanken hvis jeg sætter den i 4. gear og lader den trække helt nede fra... Så tændingen står ikke helt ved siden af tror jeg - den kan sagtens starte når først starteren trækker motoren over TDC. Og så kører den faktisk fint.
Rasser: Den har statisk 9.5 og det er en engle w110 knast. Så det er lige i overkanten til knasten, i know...
Hvis jeg har været ude og køre en tur på ca 10 min... kører hjem og slukker motoren og så forsøger at starte igen kan den slet ikke dreje rundt med starteren... Og der kan ikk være flydende benzin i cylinderne. Så den fejl er udelukket.
Kan være jeg skal prøve at trække et kabel direkte fra batt. minus til starteren så jeg er sikker på den får fuld stel hele tiden og så se hvad der sker...
Men en std. starter skal altså kunne starte sådan en motor jeg har uden problemer???
Hvad siger Suvo-Thomas ? Han har lige rodet med starter.
Jeg har jo ikke lavet 2110cc. Og så har jeg måske rutinemæssigt brugt en 6 volts starter ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det er ikke ualmindeligt at når starteren bliver slidt får den problemer med at trække motoren rundt, men den trækker stadig en kæmpe strøm. (netop som du beskriver)
Hvis problemet bliver værre når motoren er varm kunne det godt lyde som om starterbøsningen er slidt. Den er billig at skifte så du kunne starte der og hvis det ikke hjælper så prøve med en anden std. starter. (En kraftigere starter burde ikke være nødvendig hvis std. starteren ellers er frisk.)
...men tjek lige stel og forsyning først som Rasser skriver.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
jeg køre også 2110 på min gamle starter
men jeg har ingen problemer selv ikke efter 14 dage hvor jeg ikke har kørt
Mvh Kim
Starterbøsningen, sidder den i selve starteren, eller er det den bøsning der sidder i gearkassehuset?
Husk lige at der også sidder en bøsning i komutatorenden (bagenden) af
starteren. Jeg har været ud for at denne bøsning var slidt så meget at
ankeret kunne berøre feltspolerne.
vh Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
[quote=Torkild fra Osted]Husk lige at der også sidder en bøsning i komutatorenden (bagenden) af
starteren. Jeg har været ud for at denne bøsning var slidt så meget at
ankeret kunne berøre feltspolerne.
vh Torkild
Præcis - det har jeg også prøvet.
men det lyder som din starterbøsning i gearkassen er slidt op.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Så skal jeg have motoren ud for at kunne skifte bøsningen? eller kan jeg gøre det fra hullet hvor starteren har siddet?
BuggyBoy skrev:
Så skal jeg have motoren ud for at kunne skifte bøsningen? eller kan jeg gøre det fra hullet hvor starteren har siddet?
Du tager bare starteren ud og så flækker du bøsningen ud med en skruetrækker eller noget andet.
Og så giver du den nye olie (den er lavet af noget porøst messing materiale så den "suger" olie, og så banker du den i.
check samtidig sløret i din starter.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
det lyder jo lige til... Hvor meget slør må der være på sådan en starter? Hvis jeg taget fat i akslen på starteren kan jeg flytte den "en del"... = meget synes jeg faktisk... Altså ikke aksialt men fra side til side...
BuggyBoy skrev:
det lyder jo lige til... Hvor meget slør må der være på sådan en starter? Hvis jeg taget fat i akslen på starteren kan jeg flytte den "en del"... = meget synes jeg faktisk... Altså ikke aksialt men fra side til side...
Som Thorkild skrev, så prøv at se hvor meget slør der er i den anden ende af starteren (modsat gearkassebøsningen).
Ellers er du velkommen til at komme forbi og låne en starter med herfra til at prøve med istedet for
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ellers tak. Jeg befinder mig på lolland lige pt så der er nok lidt langt... Men jeg har afleveret elmotoren på et værksted nu hvor de laver sådan noget hele tiden. De må kunne måle den igennem og skifte lejer hvis de finder noget der ikke er som det skal være. Så må jeg se hvad de siger når de engang får kigget den efter...
Men tak for hjælpen indtil videre!
He he-Hvad sagde jeg?
Fik du foresten talt med Groth på havnen om nogle armerede olietrykslanger?
SES Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Den bøsning var sgu ikk til at få ud igennem hullet hvor starteren sad. Bøsningen sidder helt fast. Så nu har jeg afmonteret det meste så jeg forhåbentlig kan få motoren ud i aften og få bøsningen skiftet fra den anden side. Firmaet mener ikk der er noget galt med starteren, så jeg har bare fået en ny bøsning. Så må vi se om det hjælper når det engang er skiftet. Håber jeg fan´me... Er ved at være godt træt af sådan nogle småting der gør man skal have motor i og ud hele tiden. Så virk dog for satan da...! Men sådan er det jo nogle gange med gamle biler.
Jeg har fået fat i to rustfri armerede slanger til det externe oliefilter, dog ikke fra Groth. Der er lige slanger for ca 3.000,-kr så dem håber jeg sgu ikk der er nogen der hugger hehe... Men det er "old news" Niels-Erik. Det har jeg også omtalt i tidligere indlæg om bilen... :-)
Jacob.
Jep... motoren kom ud og bøsningen blev banket ud af huset... Bøsningen er totalt smadret så der er ikke noget at sige til den ikke kørte ordentligt... Problemet nu er så bare at den nye bøsning er
Det er nok bare den forkerte bøsning. Så må du jo sige til, så skal jeg kigge i gemmerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
og hvis ikke Frank finder en så er jeg temmelig sikker på jeg har både til ny og gammel type gearkasse (begge til ny 12v starter)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
HA! jeg gik med en i lommen. Det må være ligesom andre bruger kastanier. Den er 13,6 udv.
Så kan den afhentes hos Nibe Bilsyn indtil KL 1600
Jeg kommer til Aalborg i aften ved 18 tiden
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ellers tak! Jeg var en tur forbi min lokale stumpe-pusher og han havde en original jeg kunne få for 5kr... så den er lige blevet monteret. Jeg drejede en dorn til den som lige passede i så jeg ikke slog den i stykker under montage. Og så blev den forsigtigt banket på plads og sidder nu som den skal. Så nu venter jeg bare på min far skal komme fordi så vi kan få motoren ind på plads igen og se om det har hjulpet... Så må vi bare håbe det har været den eneste fejl ved starteren så...
Husk at bøsningen skal suge olie inden den monteres.
Så er motoren monteret mit alles... Prøvestartet et par gange, og jeg er helt ved siden af mig selv...
Det er da HELT VILDT som det ændrer startermotoren :S
Bilen starter med det samme nu, den har ingen problemer på nogen måde med at overstige kompressionen, den starter med meget højere omdrejningen på starteren, den bruger kun en brøkdel af de amp. som den slugte tidligere, jeg kan starte mange flere gange på et batteri uden strømmen falder besynderligt, ingen mislyde fra starter eller brummen... DET VIRKER BARE OG KOSTEDE 5,- I STUMPER!!!!!
Jeg må bare drage mine erfaringer med den oplevelse her: Hvis startermotoren har problemer med at trække motoren rundt eller bruger meget strøm, så skift bøsningen for enden af starteren/gearkassen og det virker som om man har købt en ny, meget stærkere starter (hvilket jeg var MEGET tæt på at gøre).
Jeg må bare give de garvede herrer ret her fra sitet. En std.starter kan sagtens starte en 2110 med 9.5 i statisk CR HVIS bare bøsningen er ny/i orden!
Jeg kan kun råde jer andre til at bruge 5 min på at skifte jeres bøsninger en dag i har motoren ude alligevel hvis i har nogle af de symptomer jeg har haft...
Jeg har i hvertfald "fået en ny starter" og sparet 2700,- som jeg ville have givet for en "tun-starter". Så jeg er mere end tilfreds... Troede virkelig ikke den lille bøsning havde så meget at sige. Det skal lige siges at bøsningen hverken var knækket eller sådan noget. Der var bare lidt slør i den og så var enderne begyndt at "smuldre" lidt i det purøse bronze eller hvad det er lavet af... Så først troede jeg ikke på at det kunne være det, men man lærer jo hver dag hehe...
Mange tak for jeres hjælp herinde på sitet. Ellers havde jeg bare bestilt en ny starter og havde slet ikke haft glæden ved at finde fejlen på min bil hehe...
Lykkelig? Nej, men lidt "høj" af glæde er jeg da hehe... :-D