Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Fugtposer, godt eller skidt

Tags:
No tags yet.

(permalink) Busdriver Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Min bus er på vej i vinterhi, og vil lige høre jeres erfaringer med fugtposer.

Bussen skal parkeres i en uopvarmet lade, og jeg havde tænkt mig at lade et vindue stå på klem i bussen.

Vil det være godt eller skidt at placere nogle fugtposer i bilen, eller gør de kun ondt værre?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det bedste sted en bil kan stå er egentlig i en ventileret carport uden fygesne mm.

så er laden nogenlunde tør burde det være rigeligt at sætte vinduerne på klem.

men hold øje med den i løbet af vinteren, bliver den fugtig kan du da godt suplere med nogen fugtposer - men det burde ikke være nødvendigt...

kan du anskaffe noget insektnet til de vinduer der er på klem er det en bedre investering - en mus kan splitte en bil totalt ad i løbet af en vinter.

tørn evt motoren rundt med hånden en gang om måneden så den ikke hænger sig.
og husk at tage stel kablet af så batteriet ikke aflader - afmonter evt batteriet helt og opbevar det et lunt sted.

også husk nogen bukke under bilen så dine dæk ikke bliver deforme til foråret.
pas på med at dække bilen til med ikke diffusionsåbne matrialer - det kan give fugtknopper i lakken vist den har været spartlet bare en lille bitte smule.

er der nogen steder på bilen hvor den er rød af lidt rust - så smør lidt syrefri hydralic olie på med en pensel, så bliver det ikke værre i løbet af vinteren.
er der noget af chromen der har lidt ar efter rust - så smør det med et tyndt lag WD40.kan fjernes igen til foråret.

er der skabe eller andre lukkede rum i din bus - så sørg for at disse også får lidt luft. lig evt bund måtter og lign hen over sæderne eller lign.

og sørg for at den motorolie bilen er opbevaret med er frisk og fri for kondensvand inden du sætter den hen.

er det muligt for fugle & katte at skide på din bil hvor den står , så tag lidt forholdregler
imod dette .

står den på en gård hvor der er tilstødende stalde med amoniakudslip - så find et andet sted. det kan få selv en ny bil til at ruste.

OG HUSK IKKE AT TR
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Busdriver Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Bornholmer

Tak for svarene, superfedt med disse gode råd

"Med ikke diffusionsåbne materialer", mener du med det at det skal kunne ånde?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det skal som minimum kunne ånde indefra og ud ja - men et gråt hundetæppe er effektivt vist det er et tørt rum uden de vilde temperatur svingninger..

det tager det værste støv mm.

er der bare lidt fugtigt så undgå at kom noget hen over bilen...

det er et tip jeg fik af en gammel bondemand engang.

han sagde også mht til at måle luftfugtigheden:

kan du bøje et gammelt halmstrå er der for fugtigt - knækker det - er det fint - - -
bønder ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rolf Member
Skrev for 17 years siden | | | |
http://www.fjernlugten.dk
De virker !!!!
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) munken Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ib: super god tjekliste!

Danke heisst merci;-)

/Kas
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
tak ;-) hehe

så mangler jeg bare selv og få det bragt iorden
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Beltman Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kanon tjeklist fra Bornholmer. jeg har lige et par yderligere spørgsmål som flere måske kan have gavn af at få svar på :-)

1. Jeg har en cabrio og havde tænkt mig at løsne kalechen foran så den ikke er så stram for ikke at strække taget mere end højest nødvendig hen over vinteren. er dette en god eller dårlig idé?

2. Hvordan "turner" man lettest motoren? ved godt det er totalt "newbie" spørgsmål men jeg ved det ikke. Retning samt hvor det er bedst at tage fat.

3. Jeg har købt nogle billige bukke fra Harald Nyborg som jeg havde tænkt bilen skulle klodses op på. En kompetent VW kender har nu netop fortalt mig at det ikke er en god ide at klodse den op idet støddæmpere og affjedring ikke har godt af det. 8i stedet skal den trilles lidt frem og tilbage hver måned for ikke at få kantede dæk) Kan der være noget om det eller er det vrøvl? Hvis jeg klodser den op skal bukkene så placeres under akslerne eller evt vangerne hvor donkraften normalt benyttes - hvor er det bedst.

Mvh Sten
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det med kaleschen ved jeg ikke rigtig - jeg har aldrig haft en rigtig cabrio.
det er en stor fejl.

du drejer den bare lige et par omgange med håndkraft.

billige bukke er ok - bare under forbroen og det bagerste torsionsrør.
og bare lige så hjulene slipper jorden - ikke højerer

det med at trille den er nok også godt nok vist bukke er for bøvlet - her tænker jeg på at hvis det skal være muligt at flytte den for at komme til med noget andet...

men det er jo kun min erfaring - kan være der er andre der mener noget andet .
men tag det med sindsro at du ikke gør det 100% som jeg beskriver - det går jo nok alligevel ;-)


-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bornholmer skrev:

OG HUSK IKKE AT TR
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
APOCALYPSE skrev:
Bornholmer skrev:

OG HUSK IKKE AT TR
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Noget helt andet jeg er kommet til at tænke på er om ikke fugtposer indeholder Kaliumklorid - det mener jeg bestemt det gør. Som så vidt jeg husker det fra min skoletid er dette en art af salt.

Har vi ikke en kemikyndig som friske hukommelsen op omkring dette? Der er jo ingen grund til at introducere salt til det miljø som bilen skal stå i over vinteren.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
SorenJ skrev:
Noget helt andet jeg er kommet til at tænke på er om ikke fugtposer indeholder Kaliumklorid - det mener jeg bestemt det gør. Som så vidt jeg husker det fra min skoletid er dette en art af salt.

Har vi ikke en kemikyndig som friske hukommelsen op omkring dette? Der er jo ingen grund til at introducere salt til det miljø som bilen skal stå i over vinteren.

Det er korrekt. Men Jeg vil nu alligevel godt anbefale fugtsamlere i overvintrende biler. Det må bare ikke være de billige fra bla H. Nyborg. Gå ind i en campingvognsforretning og køb dem de har der. Mener de hedder Taurus eller Bull. Der er nogle additiver i som hæmmer bla.svampeudvikling. Men man skal tilse dem ofte. Dvs mindst hver 14. dag.

Det allerbedste ville selvfølgelig være at have vognen stående i et tempereret lokale med lav fugt % -
T
(permalink) mbpeppe Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Angående cabrio'er

Kalechen SKAL være lukket og spændt til !!

Hvis du lader kalechen stå på klem kryber den, og det er en kamp at få den til lukke igen.
(ligesom et par cowboybukser der har været i tørretumbleren)

Per
(permalink) Beltman Member
Skrev for 17 years siden | | | |
mbpeppe skrev:
Angående cabrio'er

Kalechen SKAL være lukket og spændt til !!

Hvis du lader kalechen stå på klem kryber den, og det er en kamp at få den til lukke igen.
(ligesom et par cowboybukser der har været i tørretumbleren)

Per


Tak for tippet med kalechen. lyder logisk nok når man nu tænker sig om.

mvh
(permalink) lasse Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Busdriver skrev:
Hej Bornholmer

Tak for svarene, superfedt med disse gode råd

"Med ikke diffusionsåbne materialer", mener du med det at det skal kunne ånde?


Jeg har fået syget nogle gamle dynbetræk sammen og lagt over min, virker super..

Ang. håndbremse..bremsebakker og fugt er ikke så godt sammen, bakkerne "suger" sig fast og den hænger i håndbremsen..
-------------------------------------------
VW Type 1,1952 Ragtop - VW Type 3,1972 Fastback
lassegustavsen@hotmail.com -2239 4077- Nordjylland
(permalink) Vinge Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej

Med hensyn opklodsning for at undgå deforme dæk, har vi valgt at købe et sæt billige fælge med nogle dæk der kan holde luft. Så må de blive ligeså kantede de vil.

Mvh. Vinge
-------------------------------------------
1303 Roadster
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=61309&ipc=196272

Reply

You must log in to post.