Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvilket tændings system ville du vælge?

Tags:
No tags yet.

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har besluttet at min oo9 fordeler og vw tændspole fra 1970, samt mine tændkabler fra bilteme. Måske ikke er det mest optimale til min 2332cc motor!!
Så det skal skiftes ud med noget bedre-Men jeg er ikke nogen ørn til den slags, så jeg ved ikke hvad der er godt eller skidt.
Jeg har en box på hånden, det er en mallory hifire 6al-Og til den skulle der så sættes en mallory fordeler samt tændspole og kabler ligeledes fra mallory.
Men hvad gør den box egentlig?? Er det noget som alm dødelige kan finde ud af at få stillet så jeg får den (forhåbentlige) forbedring ud af tændingen?
Er der noget tænding som er bedre eller nemmere at have med at gøre?
Hvad ville du vælge hvis det var til din motor?
Motoren er som sagt en 2332cc motor med 10,5 i kompresion , en fk10 knast og 1-1,4 vippetøj-Cb cnc toppe med 44/37 ventiler og 44mm karburatore-Og den skal bruges til daglig transport og selfølgelig til 201 meter ræs på holeby.
Kom frisk!!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hold dig fra Mallory spolerne. Dem har vi ikke så gode erfaringer med. (De kan ikke finde ud af at pakke dem i de rigtige kasser, så man kan se hvad der er til hvad, - resulterende i nedsmeltning efter kort tid.)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvad er det bedste Torben (Det er jo sikkert alligevel dig som skal sælge det)
Og hvad gør sådan en box, i forhold til noget ignitor kontaktløs tænding?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nå! I har alle kun standard tænding? Eller er de danske tunere bange for at jeg stjæler deres erfaringer?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
standart tænding - dvs org er den bedste langt hen af vejen - resten der findes på markdet har hver i sær deres svagheder - så hvad vil du helst undvære...

du kan jo købe den største , dyreste og vildeste MSD box - men det er lidt tosset vist en mallory der koster det kvarte har samme styrke og svaghed.

du bliver nød til at lure lidt efter hvad profferne kører med - de har som regel det bedste og det dyreste.

men uanset hvad du vælger kan det vel næsten kun blive bedre..

jeg har selv mallory m MSD på min motor - men da den ikke har kørt endnu kan jeg ikke sige dig om den er supergo.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Lumenition, men det får jo skyld for at være et lortesystem fordi det ikke kan tåle at man forbinder det forkert.
Det vil til enhver tid være mit valg.

Eller man kunne nok indbygge noget fra en Golf/Passat fra 85-86. Op til 85 fælles den jo platiner med type1-4 så det passer næsten med sikkerhed. Eller det kan komme til det, tror jeg.
Det vil have den fordel at der findes dele til det overalt.

Valg nummer tre vil være et af de gamle Bosch systemer som Elnef kører med, men det er ved at være svært at finde.
Og det er også et lortesystem der ikke dur, men det sad på tusindvis af tyske biler i sin tid.

Nej nu skal jeg nok tie stille. Jeg har bestilt Lumenition til min næste motor.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Min far kørte med Lumenition på hans Formel2000 og det skal efter hans udsagn være udemærket! Så det er måske værd at prøve. Og hvis systemets eneste fejl er at det ikke må forbindes forkert...? hehe... så læs manualen...!
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jojo, rooolig, vi ka jojutte sidde ved pcéren hele tiden.

En tændingsbox forstærker og "multiplicerer" gnisten.
En Hyfire 6AL til eksempel, er en digital box, som arbejder særdeles hurtigt, og er mere præcis end en analog box som feks. de kendte MSD 6al boxe. Den har så justerbar omdr. begrænser, i 100 omdr intervaller. Ikke noget med chips o.lign. til at styre det.
En gnist fra et godt almindeligt system ligger på omkr. 300 mj. i udladning. Et moderne højeffekts tændingssysem fra en af nutidens biler giver typisk 375-425 mj. en Hyfire 6AL box giver fra 475 - 525 mj. afh. af spole. - SAMTIDIG med det afleverer den 4 udladninger pr gang op til ca. 3000 omdr. Derefter reducerer den antallet fordi den efterhånden ikke kan nå at gøre det på det millisekund den slår gnisten på.

Effekten af den, ses mest tydeligt på motorer med høj kompression og skrap knast, samt på turbomotoerer, men har osse god virkning på "medium" motorer med god kompression.
Den medvirker til bedre moment i lavere omdr. og samtidig en mere præcis forbrænding over hele spektret. En sidegevinst er, at uforbrændt (ppm) typisk falder med op til 30% uden at AFR og NOx influeres synderligt.

Vigtigheden af en præcis og kraftig gnist er enorm. Som tidligere nævnt andetsteds vil skiftet fra en alm 009 eller lign. fordeler til en Mallory Unilite eller lign. næsten altid give en effektstigning på 3-4 hk ved ydelser på ca. 100 hk og opefter.

Eksempel: (Dem skal man jo ha´nogen af)
For nogle år siden havde jeg en, ska`vi`sige garagebygget 2,0 type 4 på rullefelt.

Ejeren havde samlet den i modsat rækkefølge af adskillelsen, uden at spekulere mere over det. Det var i og for sig osse OK, bortset fra, at den havde "flak" i tændingen. Tændingen flakkede omkr. 5 grader v. 6000 omdr. DET duede jo ikke, det ku´ han godt se. Og han døjede iøvrigt osse lidt med tændingsbanken under hård belastning, men troede selv, at det var pga. mager blanding. Tilfældigvis havde vi en anden vogn med den dag, som var monteret med en Mallory Unilite. Den lånte jeg, justerede spillerummet mellem drev og fordeler og monterede den. UDEN AT G
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ib: Hvis min motor var en standard 12-13-15 eller 1600vw motor, så kørte jeg uden tvivl med standard tænding! Men det eneste originale vw som er i min motor er vist drevet til strømfordeleren!
Så derfor kan standard ikke bruges.
Farmer: Mange tak for et fint og uddybende svar-(Og jo du skal sidde ved pcen hele tiden!!) Jeg tror jeg blev lidt klogere nu!
Så du må gerne have mallory fordeler + tændkabler+ en ordentlig tændspole på lager , sammen med de andre ting vi har talt om.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
tror nu godt en standart tænding kan følge med højerer op end 1600 ccm - kommer vel mest an på knast mm ..
skal dog ikke udtale mig om hvor grænsen ligger.

og Torben

svaghederne er nok mest fejl 40 - at dømme efter skriveriet her på nettet tyder alt på at jo mere avanceret et tændingssystem bliver - jo mere bøvlet bliver det - for IKKE PROFFESIONELLE - måske som sådan ikke en svaghed når man er proff.
men dem er der jo ikke ret mange af.

til store motorerer er det nok en nødvendighed - det kan vi nok godt være enige om.

men en stor motor kræver vel en hvis størrelse..
så ja torben du har ret i det du skriver .
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) mbpeppe Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hvad med 123ignition, er det noget der dur på en 1600 med kadroner ?
http://www.123ignition.nl/brand/VW.html

Per
(permalink) Split261 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det lyder som et godt bud fra Torben, han har styr på det med tunede motorer.
Hvilke tændrør kører den med? Skal de ligeledes skiftes ud når den får bedre tænding og derved forbrænding? Jeg kører med ngk på mine motorer, det er dem jeg er bedst tilfreds med.
VWenligst Split
-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
mbpeppe skrev:
hvad med 123ignition, er det noget der dur på en 1600 med kadroner ?
http://www.123ignition.nl/brand/VW.html

Per

Jeg har ikke ret meget personlig erfaring med 123 fordelere. Men hvis man sammenligner den med en 009, som er det mest nærliggende, er der da en klar fordel i den, idet man kan "skrue" sig til ændringer i avanceringskurven, istedetfor at skulle skille fordeleren ad og gøre det. Bagsiden er nok mest at det i mange tilfælde godt kan være ret svært at finde den kurve der passer bedst til vores typer af motorer. Ud af de XXX muligheder der er i dem, er der måske 5 kurver der passer nogenlunde til os. Så skal man så finde ud af hvilken der er bedst. Men det kan da osse lade sig gøre.
Den ser ud til at være rimelig gedigen lavet, så holdbarheden burde være god. Gerd Weiser bruger den en del. Og han mener den er et klart trin op fra 009éren. Men jeg har aldrig fået en forklaring på nøjagtig hvorfor han mener det

Hvad angår tændrør er kuldetallet ret vigtigt, men dog ikke nødvendigvis altafgørende for om en motor går godt. Men jo tættere man kommer på "rigtigt" jo bedre kører og forbrænder motoren.
Jeg bruger, (som ofte før nævnt) NGK og Denso, fordi jeg kan få de tændrør jeg vil have, og de er generelt ret gode. Bosch tændrør skulle være bedre til aluminiumstopstykker, og dem ville jeg osse godt bruge, men selv om jeg går ind på det lokale Bosch service center og bestiller 60 - 100 tændrør ad gangen, som dog trods alt er en del mere end deres gnsnt salg af den slags, kan de STADIG ikke sanse at finde de tændrør jeg har bestilt !!! - De kan ikke engang selv finde rundt i deres nummersystem. Derfro har jeg opgivet dem.

- Nå. En std motor i en bobble/buggy kører normalt bedst på Feks NGK BP5HS (ES med langt gevind) Samme motor (15/1600) i en bus kan godt tåle en BP6HS pga. den lidt højere belastningsgrad.
- Mildt tunede motorer klarer sig normalt fint på samme kuldetal.
- Lidt hårdere tunede motorer, feks med en 284 type knast, 9 - 1 kompression etc. vil gerne have en BP6H(E)S
- Hårdt pumpede motorer med skrappe knaster og høj kompression skal typisk have kuldetal NGK 7. Enkelte helt op på kuldetal 8. Men det er sjældent.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg ville klart vælge et komplet Bosch wasserboxer anlæg, driftsikkert og billigt.. Det bliver brugt af mange racere i usa fx..
Når torben snakker om Ford Edis og tændning fra japanske biler, så er det jo kun hvis man kører med crank trigger tændning! Og jo, det virker da fint, men de bruger det jo nok mest fordi det vrimler med den slags biler på skrotten derover!

Ellers er en god Bosch strømfordeler uden platiner og en god Bosch tændspole ikke helt af vejen!


Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Danborn skrev:
Jeg ville klart vælge et komplet Bosch wasserboxer anlæg, driftsikkert og billigt.. Det bliver brugt af mange racere i usa fx..
Når torben snakker om Ford Edis og tændning fra japanske biler, så er det jo kun hvis man kører med crank trigger tændning! Og jo, det virker da fint, men de bruger det jo nok mest fordi det vrimler med den slags biler på skrotten derover!

Ellers er en god Bosch strømfordeler uden platiner og en god Bosch tændspole ikke helt af vejen!


Jesper



ja den har jeg også kørt med engang med rigtig gode resultater.
men hvor er dens maxbegrænsning så - enten i kubik eller knast ???
jeg har tiltro til at den kan følge med et godt stykke over 1600 ccm
måske enda op til 2110 - også er det jo en org vw MADE IN GERMANY
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jamen i har jo ikke forstået det. En WBX tænding er da både fin og kraftig. Men den skal jo justeres temmelig meget om for at passe til en luftkølet, fordi avanceringskurven jo er til - en vandboxer. Og de varierer altså kraftigt. Det har ikke noget med kubik at gøre for såvidt. Det har noget at gøre med belastning og rigtig kurve. Lidt afh. af fra hvilken WBX motor den fordeler kommer fra er den jo oppe på ca. 45 grader totalavancering på vacum v. 7,5 BTDC. Og op til 36 gr. BTDC uden vacum. Det er sådan lige til den stive side.
- Hvis man bare jawer sådan en WBX fordeler i feks en type 1 motor uden at gøre noget ved den, så kører den da, og ganske sikkert osse ret ok. Men prøv lige at lægge belastning på dem i længere tid. Så skal i bare se løjer med topstykke temperaturen. Den ryger lige ovenud af skalaen. Ved kørsel rundt i byen vil i nok ikke opdage det store.
Nogen af os er så skrappe nok til at bygge sådan en enhed over i en anden fordeler, men så er vi jo væk fra købe konceptet igen. Og det var altså der vi begyndte.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Elnef Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Her er et godt tilbud

http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=2692.0


Reply

You must log in to post.