warp skrev:Rasser skrev:Anonym skrev:
Hej Jacob
Gearkassen er fra en 1302s - svarer til standard 1500 gearkasse.
Men IRS akslerne er ændret til pendulaksler - hvilket jo giver sig selv.
Rart at høre at den har det godt.
MVH
Niels
Jeg har endnu ikke set en 1302s gearkasse hvor man kunne sætte svingaksler på (dvs. en IRS kasse med to stk aftagelige sidedæksler). Men hvis det virkelig er en 1302S gearkasse der er bygget om, så har Jacob jo lige netop den gearkasse han søger.
en 1302s er med 3.88 kron spidshjul og 0.93 4. gear
en "1500" gearkasse er med 4.12 kron spidshjul og 0.89 4.gear
Jeg vil æde min gamle hat på at når Jacob læser det her så er han helt rundt på gulvet (igen).... gearkasser er bare så hyggelige - ik´ Jacob ;-)
Så vidt jeg ved har de tidlige 1302s gearkasser to side dæksler og 10 tands 1. gear. Senere begynder vw at lave dem med 9. tands 1. gear og samtidig med ét sidedæksel.
Om alle 1302s gearkasser er 3.88 ved jeg dog ikke??
Det skal lige siges at jeg ikke vil stjæle stumper fra den gearkasse jeg allerede har da den passer super til min 1600 motor.
Raaen skrev:
skal du ha IRS kasse ?
Det er lige meget om det er IRS eller sving aksel bare det er med 3.88 kron-/spidshjul. Jeg skal bare bruge stumperne til at sætte over i en anden gearkasse. (Men det er lidt langt at hente en gearkasse i Norge :-) )
Rasser skrev:
mht. til 10 eller 9 tands 1. -2. gear, så er det netop her jeg mente at det skulle være en gearkasse efter 72 for at finde en med 9 tands gearsæt (den stærke).
Jeg er rimelig sikker på at alle T1 vw gearkasser efter 72 har 9 tands 1. gear - jeg har selv skilt en 1200 jeans gearkasse hvor det sad i, og jeg håber også det sidder i den AM gearkasse jeg har på lager.
Anonym skrev:
Alle de spørgsmål!
Så er det jo godt at ophavsmanden til det sammenbygede mysterie også er på nettet.
Gearkassen stammer fra en tidlig 1302 cabriolet (maj 1971 - som jeg husker det), der oprindelig blev sendt til USA. kørte sine første leveår i LA og blev i 1989 sendt til Danmark, hvor den i restaureringen blev parret med en alm. dansk 1302, der kun havde kørt km 70.000 på tidspunktet. Dette betød at nærmest alt mekanisk blev overflyttet - meget er dog siden ændret - men ikke gearkassen.
Henset til standen på cabrioleten ved ankomsten til Danmark, var det utænkeligt, at gearkassen ville være bedre end den der var på lager, hvorfor den oprindelig røg på loftet.
Da den i 1989 14 årige knægt, så blev alvorlig ramt af vw-syge, begyndte han at interessere sig for alt det mekaniske, og opdagede ca 6 år senere, i forbindelse med opbygningen af en blå 1200, fra 1958, at der her var tale om en gearkasse med en længere gearing i 4. Da der også var tale om en gearkasse med dobbelte sidedæksler, var det jo oplagt at parre denne med den pendulaksel gearkasse, der oprindelig var tiltænkt projektet - bare for at prøve det.
At det så sidenhen viste sig, at den faktisk var i en rigtig god stand, og at den har kørt uden problemer - ja det er jo et held for den blå og et tab for den gule, som jo stadig halter rundt med en simpel 1302 gearkasse med den lave gearing.
Og så er det at hukkomelsen svigter, for jeg kan simpelthen ikke huske sammensætningen af kron og spidshjul - kan huske at den var kortere gearet end 1303S gearkassen og længere en en almindelig 1302, men mener bestemt at slutudvekslingen i 4 gear var identisk med den i en 1500 gearkasse fra samme tidspunkt.
Men ellers må vi jo have jacob til at aflæse nummeret på kassen, så vi kan få det afmystificeret endeligt.
MVH
Niels, tidligere ejer af den blå, og stadig bruger af en gul Cab.
Anonym skrev:Rasser skrev:
mht. til 10 eller 9 tands 1. -2. gear, så er det netop her jeg mente at det skulle være en gearkasse efter 72 for at finde en med 9 tands gearsæt (den stærke).
Jeg er rimelig sikker på at alle T1 vw gearkasser efter 72 har 9 tands 1. gear - jeg har selv skilt en 1200 jeans gearkasse hvor det sad i, og jeg håber også det sidder i den AM gearkasse jeg har på lager.
Jeg skilte en AM gearkasse fra 74 af den anden dag og den havde 9. tands 1. gear så det skal nok passe at det skiftede i 72.
Ellers har jeg læst et andet trick til at se det:
"You can determine which mainshaft you have by looking at the bottom of the intermediate housing. If the roller bearing for the pinion is retained in the housing with a hex head set screw inserted from directly underneath, you have a 10 tooth 3.80:1 first gear. If there is no bolt, it is a 9 tooth 3.78:1."
Der er et tip fra Bruce2 som skriver på shoptalkforums og han plejer at være noget at en guru når det handler om gearkasser. Det passer i hvert fald på de par stykker jeg har tjekket.
warp skrev:
BUMP
Bringer lige denne tråd op igen, selvom der er gået lidt nørdesnak i den, da jeg stadig mangler et sæt 3.88 kron-/spidshjul eller en gearkasse med følgende kode: AK, AL, AN, AO, AR, AS, AT eller AU.
Der må være en der har en af disse kasser til at stå på hylden.
/Jacob
You must log in to post.