Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gearkasse fra Karmann Ghia 1500 i en type 1?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Teis Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kan man lægge en 1500 gearkasse fra en Karmann Ghia i en type 1 fra '55? Og hvad skal der ændres hvis man vil?

Hilsen Teis
-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja det kan den sikkert godt med større eller mindre ombygning alt efter hvad det er for en gearkasse. Hvad er koden på gearkassen?
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja hvis gearkassen også er fra før 60.

Men ellers skal den bare bygges om. Det skulle den også hvis det ikke var fra en Karmann.
Udvekslingerne er anderledes i en "ægte" Karmann gearkasse, med de passer i en type1, som Karmannen jo også er.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hedder den AO den gearkasse du har fået fat på?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hej

Jeg har lagt en Karmann Ghia 66' gearkasse i min 56' oval. Og det kører glimrende.

How to:
Jeg tog næsestykket og hockeystaven fra en type2(62-67)og monterede på Ghia gearkassen. Det er det der sidder i spidsen af gearkassen(kan købes repro), i hockeystaven borede jeg en lille fordybning på modsatte side af den fordybning der er der i forvejen, det er fordi samlemuffen sidder omvendt i en oval, end på en bus.

Nu ved jeg ikke om din gearkasse har brede akselrør?
Min havde, og da jeg gerne ville have brede baghjul på valgte jeg at sætte smalle aksler og rør på. Fra en pre 65 bobbel

Men det er ikke nødvendigt, hvis du beholder de brede aksler, så kan dine håndbremsekabler godt blive lidt stramme at montere. Og hvis du vil køre med 5 huls tromler, så skal du enten sætte en spacer på (dine stråler er jo længere)eller købe CSPs 5 huls tromler til 4 huls gearkasser, som giver dig mulighed for 40 mm brede bremsebakker, mod 30 mm som du har på din 55'.

jeg kører med en 1600 motor med 67 hk og det ville smadre min org. 56' gearkasse hvis jeg bare fyrede den af med den på.(og det gør man med dbl webere :-)

Ronnie


-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Teis Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Den gearkasse jeg har på hånden er fra en 65, men har ikke nummeret på den. Men det prøver jeg at få fat. i.

Men hvis jeg sætter akselrør og aksler fra min normale gearkasse, så behøves jeg vel ikke spacere? Jeg skal have 7'' 5x205 fælge på, så der er jo ikke så meget plads at tage af.
-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Uha-uha-uha, det er et ordentligt puslespil I har gang i. Se nu efter hvad I laver.
Håndbremsekablerne bliver f.eks. ikke "stramme" at montere. De passer bare ikke.
Lejer og lejedæksler og alt skal kontrolleres, og aksler og akselrør passer ikke fra en 55´er på en 65´er.
Men hvad er problemet ? En 65`er er da også smal ? På med lortet og så "bare" find de rigtige kabler.
Men du skal stadig have skiftehuset og gearvælgeren og ophænget fra type2.
Håndbremsekabler der kan "nå" når bilen hænger oppe, bliver stramme og trækker i bremsen når den kommer ned på plads og føringsrørene komme ikke ud af rammen på samme position på en 55´er som på en 65´er men det kan løses med det rigtige kabel og så vidt jeg husker en hjemmelavet spacer på ca.50mm inde på rammen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Teis Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Men kan der så komme 5x205 fælge på? Har nemlig købt helt nyt indmad, bakker og tromler, og nyt pakningssæt, og det vil jeg helst godt bruge igen.

Hilsen Teis
-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jep det kan der...........
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Teis Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Uden adaptere?
-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Yeah

Ja, så er det bare at få købt gearkassen, hvad sidder der på af tromler (hvis de stadig er der). Hvis du skal have 7" fælge, så tror jeg det er et must med smalle aksler. Så er du også fri for at dine håndbremsekabler strammer, som ham Frank også nævner. Man kan nu godt køre med org. håndbremsekabler på bredt bagtøj, det har jeg da gjort..men det var ikke pænt.

Husk også at skifte gearkasse ophæng. og evt. starterbøsning, nu du er der

Hvis din nuværende gearkasse er en org. splitgearkasse (samlet på langs), så kan du ikke bruge akslerne, jeg tog nogen fra en 63'.
Men lad os håbe at din Ghia gearkasse er med korte aksler, så er det supernemt at lave swappet.
Skal du køre med org. 30 hk motor..så bliver den nok lidt sløvere i 1 ste gear, men det er da til at leve med.

Du måtte godt kigge på min opsætning, men jeg er sjældent på mit værksted pt..men det er ikke umuligt.

Ronnie
-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Teis Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg sige tak for de super svar. Det er jo lige til at gå til, så nu skal jeg bare havbe den gearkasse hjem.

Takker og bukker

Teis
-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Altså en 30HK bliver nok lidt forpustet hvis den skal skubbe en bobbel med en Karmann gearkasse. Sikkert så forpustet at den bliver for varm.

1200 gearingen passer til en 1200, det har fabrikken rodet med, tro mig.
Prøv at tænk at så sent som i 1971, ændrer fabrikken udvekslingen i 4. gear fra 0,89 til 0.93:1. I de gearkasser der hedder AM. Men gearkasserne skifter ikke kendingsbogstaver. En AM er bare til en 12-1300.
Bilen kører meget bedre med det "lavere" gear. Meget bedre på motorvej og op ad bakker.
Sådan en gearkasse med en frisk 1303 motor kører utroligt fint i en bobbel.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Teis Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har en 1600 motor, med cirka 65hk, så jeg har nok brug for en Ghia gearkasse.
-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja det er jo fint så.

Hvis din 1600 motor er med 130 tands svinghjul, skal du slibe lidt ud i koblingshuset og sørge for at din starterbøsning og starter passer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Teis Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er en ombygget 1302 motor med 12 volt, men ved ikke hvor mange tænder der er. Men alt det kan jeg sagtens klare.
-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350

Reply

You must log in to post.