Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Folkevognens varmesystem

Tags:

(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Har du set til dit varmesystem for nylig?

Nu nærmer vintertiden sig , og den typiske sætning bliver sagt igen:
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) pallegulvballe Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det var dog en utrolig fin og detaljeret oplysning..Dejligt...
Ja folk siger sgu .. der er sgu da ikke ordentlig varme i sådan en folkevogn,,men hvis tingene er i orden , så virker det jo,,,

Michael
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Meget lærerigt. Tusind tak.
-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Varmen virker overordentlig godt i min 69'er. Kunsten er at finde den helt nøjagtige indstilling af håndtagene i kabinen, så der hverken bliver for koldt, eller for varmt. Men alligevel rigtig god læsning til den dag skidtet pludselig ikke vil varme mere.

Med venlig hilsen
Sebastian Parada
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg vil dog sige, at mængden af varme er afhængig af motorens omdrejningstal...

Og det synes jeg kan være en hæmsko til tider.

Men har haft rigtig go' erfaring med at montere en el-blæser under bagsædet i den modsatte side af batteriet. Og lidt fixfaxerier med at montere det til varmeslangerne - og så er der varme i rigelige mængder.

Mvh og Go' Weekend
Mr-M.
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) mSTIGAARD Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Mr-M]Jeg vil dog sige, at mængden af varme er afhængig af motorens omdrejningstal...

Og det synes jeg kan være en hæmsko til tider.

Men har haft rigtig go' erfaring med at montere en el-blæser under bagsædet i den modsatte side af batteriet. Og lidt fixfaxerier med at montere det til varmeslangerne - og så er der varme i rigelige mængder.

Mvh og Go' Weekend
Mr-M.


da jeg kørte 2 cv brugte jeg en god blæser fra bundkortet i en computer.... den køre på 12 volt og blæse i en passende mængde.... og har en fin størrelse til at sætte i "slangen" kunne sku holde 2cv'en frost/dug fri i selv de koldeste vinter dage ;)

Mads
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 16 years siden | | | |
mSTIGAARD skrev:
da jeg kørte 2 cv brugte jeg en god blæser fra bundkortet i en computer.... den køre på 12 volt og blæse i en passende mængde.... og har en fin størrelse til at sætte i "slangen" kunne sku holde 2cv'en frost/dug fri i selv de koldeste vinter dage ;)

Mads


Det lyder sgu godt - har faktisk tænkt mig noget lignende i min Nova (boble-baseret Kitcar).

Vh.
Mr-M.
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Allan Stenkjær Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej rigtig god læsning har lige sat spændebånd på alle slanger,vil da overveje at prøve en pc blæser under bagsædet hvordan starter og stoper du den.
Allan S
(permalink) Bozz Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fed læsning.... prøver engang at efterse mit varme anlæg da der er MINIMUM varme/luft fra mit system......

Hvade det så bare været kold luft så viste jeg den ikkke var helt død. Men kigger efter om der sidder en rotte i min 73'er
(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fedt indlæg tak og håber der kommer flere.
-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Teksten er faldet ud, så her er den igen.
Har du set til dit varmesystem for nylig?

Nu nærmer vintertiden sig , og den typiske sætning bliver sagt igen:
”En folkevogn kan ikke varme”. GU´KAN DEN SÅ!, og det endda ganske godt, men der er mange faktorer der skal være opfyldt for at det kan lade sig gøre.
Folkevognens varmesystem er baseret på to forskellige systemer:
Det ”gamle ” system hvor cylinder- og topstykke køleluften ledes til vognens indre, og det ”nye” hvor luften til opvarmning af vognen ledes gennem varmevekslere og herved opvarmes af udstødningsgassen.(friskluftvarmesystem).
Det gamle varmesystem er monteret på alle VW-typer indtil december 1962. Type 3 som blev præsenteret 1-9-1961 var dog fra starten monteret med friskluftvarmesystem.
Det gamle varmesystem er for så vidt det mest effektive, da al køleluften anvendes til varme, samtidigt med at køleblæseren trykker luften ind i vognen med et højere tryk end på motorer med friskluftvarme, hvor kun en del af køleluften ledes til varmevekslerne. Ulemperne ved det gamle system er, at olieudsivning ved cylinderfod og stødstangsrør kan sende oliedampe ind i vognen ligesom utætheder mellem topstykke og cylinder, revner i topstykke ved tændrør o.lign. kan sende udstødningsgasser(kulilte) ind i kabinen.(derfor er der monteret toppakninger på alle disse motorer).
Undersøgelse af varmesystemet :
Ventilatorremmen skal have den korrekte stramhed. Fedter den (det kan du ikke nødvendigvis høre) giver blæseren ikke den nødvendige luftmængde.
Drosselringen (den bevægelige ring i blæserens indsugningsåbning) skal ved kold motor ligge an mod blæserhuset med en ringe forspænding, og ved varm motor være cirka to fingersbredde fra blæserhuset. Kører du uden drosselring (hvorfor gør du i øvrigt det? Kølesystemet er konstrueret til at virke overalt i verden) bliver motoren ikke driftvarm,og du opnår kun et højere slid og en ringere varmlufttemperatur.
Varmekassen ( sidder forrest på motoren med slangeforbindelse til kabinen ) skal være hel og tæt, og betjeningsarmen skal være letgængelig. Vær opmærksom på, at der i studsen til slangeforbindelsen sidder et spjæld som skal åbne når betjeningsarmen bevæges.
Varmluftledekassen (sidder under cylindrene) skal være hel og tæt og varmeklappen letgængelig. Varmeklappen er forbundet med varmekassen med en trækstang, og både varmeklap og spjældet i varmekassen skal følges ad under bevægelse af betjeningsarmen. Kontroller nu, at varmeklappen lukker helt når der åbnes for varmen og at spjældet i varmekassen er helt åbent. Lad være med at sætte en klud eller pind under varmeklappen for at holde denne lukket, da du ikke kan være sikker på, at spjældet i varmekassen åbner, for så opnår du kun at spærre for køleluften og motoren bliver overophedet.
Varmeslangen til kabinen kan være af metalflex eller plastik med støjdæmperindsats.
Vær sikker på, at der er gennemgang i slangerne og at de sidder korrekt. Fabrikken sikrede slangerne med spændebånd, det betød et forbrug af spændebånd på over 20000 om dagen! Hvis det ikke havde været nødvendigt havde man sikkert sparet dem!
På modellerne med metalflexslanger sidder der en støjdæmper i en metalkasse i hver side under bagsædet.(fra maj måned 1950 til maj måned 1960). Vær sikker på, at kasserne er tætte, og at dæmperindsatsen ikke er stoppet eller monteret så den blokerer for luftgennemgang. Fra 1967 er varmerørene under bagsædet forsynet med støjdæmpningsfilt som er limet på . Vær sikker på at filtet er monteret korrekt og slutter tæt.
Hvis dine varmekanaler (panelerne) i karrosseriet er hele og i orden skulle varmen nu nå frem til forreste dørstolpe.
Varmeslangen til defrosterspalterne (findes i bagerste hjørner af forreste bagagerum) er indtil august 1959 lavet af metalflex. Disse giver normalt ingen problemer, men kan rent faktisk være stoppet i bunden af glasstykker fra en smadret frontrude! Efter august 1959 blev der monteret snoede slanger af pap/alufolie/pap for at opnå bedre isolering/højere temperatur på luften til frontruden. Disse slanger har en forholdsvis kort levetid, idet den indvendige papvikling løsner sig og blokerer for luftgennemgang. Udskiftning af disse slanger kan give anledning til megen banden og svovlen, men det er umagen værd. For at kunne montere slangerne på varmekanalen er der under stoffet på sidedelen i forreste forrum et lille hul ved nederste dørhængsel. Dette hul er lige nøjagtigt så stort at det næsten ikke kan lade sig gøre, men så kan hullet gøres større. Husk at klæbe et stykke plastik eller andet vandtæt over hullet når du er færdig.

En gennemgang af friskluftvarmesystemet følger de samme retningslinier som allerede nævnt. Dog skal følgende nævnes:
Fra december 1962 til august 1964 er friskluftvarmesystemet forsynet med drosselring som tidligere omtalt. Fra august 1964 foregår køleluftreguleringen gennem fire spjæld monteret underst i blæserhuset. Derved forbedres varmesystemet, da luftmængden til dette ikke længere er afhængig af termostatens regulering af køleluften til motoren. Simpelthen genialt! Disse spjæld er foran blæserhuset forbundet med en fælles føring (fladjern). Når motoren er kold er den fælles føring holdt helt til højre, og når motoren er varm er den holdt helt til venstre.
Luften til varmeapparatet føres fra hver side af blæserhuset gennem to tykke papslanger til forvarmeren på lydpotten. Vær opmærksom på om disse papslanger er hele (også indvendigt) og uden skarpe knæk. Også på disse slanger ofrede fabrikken spændebånd! Forbindelsen til forvarmeren på lydpotten skal ske gennem to rørforbindelsesstykker, det er ikke nok at stikke slangen gennem den bagerste afslutningsplade. Forbindelsen fra forvarmeren på lydpotten til varmeveksleren sker gennem to brede spændebånd. Vær sikker på at disse er monteret så luften ikke undslipper.
Varmevekslerne skal være hele og tætte. Forrest i varmevekslerens tilslutning til slangeforbindelsen til kabinen sidder et spjæld . Vær sikker på at dette spjæld er helt åbent når der er åbnet for varmen.
Varmevekslerne findes i forskellige kvaliteter hvor forskellen for det væsentligste består i antallet af lameller på aluminiumsgodset i varmeveksleren. Jo flere lameller jo bedre mulighed for luften til at optage varme fra godset. De originale er at foretrække.
Hvis du tar` dig tid til at efterse/ordne disse ting, vil du opleve glæden ved at have et varmesystem som kan levere lidt eller megen varme, sommer og vinter.

Torkild

-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Giver henrik ret, dette indlæg fortjener at komme lidt frem igen...

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68

Reply

You must log in to post.