Frank_Andersen skrev:
Ikke da andet end at den IKKE hører hjemme på en std motor.
Ja Snibeke, jeg forstår heller ikke sammenligningen med cyklen. Det drejer sig ikke om at overføre effekt (kræfter) Det drejer sig om at den type blæser, som VW har valgt at bruge til køling, kun fungerer inden for et ret snævert omdr. område.
Fra ca. 5000 krumtapomdrejninger, staller den, jeg ved ikke om det er stavet rigtigt, og så holder den op med at virke. Når en "propel" eller en flyvinge staller, kan der opstå underlige svingninger. Jeg gætter på at det er derfor kileremmen sommtider hopper af ved ca. 6000 omdr.
Det er en ting. Men en anden nok så vigtig, ting er at den også holder op med at køle, når den falder i ydelse, samtidig med at vi kører om kap på motorvejen. Så er de kun varmedøden tilbage.
Der er muligvis en lille effektfordel at hente ved at geare blæseren ned, men den er vist knapt målbar og da slet ikke overophedningen værd. Hvis man kører med den til dagligt.
Ved 6500 omdr. er der 4-5 hk at hente på at bruge en powerpulley frem for en std str. MHT det med at blæseren staller ved højere omdr. Det mente vi alle for bare nogle få år siden. Men En fyr ved navn Wesley etellerandet fra Australien, lavede for nogle år siden et afgangsprojekt under maskiningeniøruddeannelsen på netop effektiviteten på VW blæseren og axialblæsere som sådan. Han påviste at luftmængden faktisk stiger med omdr. Helt op til ca. 6250 omdr. MEN osse, at det på det punkt begynder at koste meget effekt at trække blæseren (Ca. 13 hk) Men der er flere faktorer der spiller ind på hvor effektiv den er. Bla. muligheden for at få luft. Dvs. der er stor forskel på om det er en std 1200 model, eller om det er en 1303 med gæller i bagklappen. Det er jo i denne sammenhæng osse tankevækkende, at VW lavede termostatstyrede "ekstra" luftindtag over nr. pladen på de senere modeller.
T