Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Remhjuls størrelser?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lars Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej.

Jeg har købt et brugt aluremhjul, det der sidder på krumtappen, men der er kun ca 148mm, hvor det gamle er ca 170mm, nu kommer spørgsmålet, har det nogen indflydelse på ladning/køling? og er der nogen der kan fortælle mig hvad remstørrelsen er?

Mvh.

Lars
-------------------------------------------
Mvh.
Lars Kirketerp fra 2620 Albertslund(Sjælland)
Tlfnr: 31383018 Mail: larskirketerp(a)yahoo.dk
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det at remhjulet har en mindre diameter, gør jo at motoren ikke skal bruge nær så meget energi til at trække blæser og dynamoen/generatoren rundt.

Hvis man kender til at køre på en mountainbike eller racercykel, så svarer det jo til at køre på en mindre klinge henne ved pedalene - det er lettere for benene at trædde igennem men baghjulet kører ikke så hurtigt rundt ved en omdrejning på pedalerne :)

standard størrelsen kender jeg ikke, ved heller ikke hvor mange heste motoren får i overskud, eller om det har meget at sige på køling/ladning.
(permalink) Lars Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jo, jeg er godt klar over at motoren har lettere ved at drive generatoren rundt, men det er jo ensbetydende med at generator/blæserhjul kører langsommere, men har det nogen betydning?
-------------------------------------------
Mvh.
Lars Kirketerp fra 2620 Albertslund(Sjælland)
Tlfnr: 31383018 Mail: larskirketerp(a)yahoo.dk
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det betyder mindre køling, om det betyder det store i forhold til ladning vides ikke.
En power-pully får problemer med køling hvis der er meget varmt.

Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis man har en lille ilter satan af en 1600 der yder 90-100HK ved 6000 omdr. kan man være nødt til at køre med en mindre remskive.
Dels vil remmen flyve af når man bruger den og dels aftager blæserens virkning over 5000 omdr.

Hvis man har en stærk motor der yder bedst ved 4500-5000 omdr. og er gearet til det, vil den blive for varm med den lille remskive.


-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Men betyder det så, at motoren skal køre højere omdrejninger for at opnår samme kraft som med et stort remhjul??
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Kraft ? Hvilken kraft tænker du på ?

Hvis man bygger en motor der yder mere effekt (HK) på den samme volumen f.eks. 1600cc. Så kommer effekten typisk ved et højere omdr.tal. For så at kølingen fungerer/harmonerer med motorens nye natur, skal man måske køre med en mindre remskive. Samme motor kører måske så også bedre med en kort gearing. F.eks. 0,93 fjerde gear. Så passer "pengene" igen.

Og remmen plejer at passe fra en Ford Escort RS2000, som om den skulle være let at finde mere.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 16 years siden | | | |
iih det er svært at forklare.. men lidt lissom med cyklen igen.. der hjuler man jo rundt uden at baghjulet drejer særligt meget rundt... det samme gør sig ved gældende med remhjulet?? det skal vel også dreje 10 gange så meget rundt for at have sendt den samme energi videre ?? Det kan godt være at jeg er helt skævt på den..men det må da betyde mere end køling?? Det er vidst bare mig der fatter 0 på det punkt her..:)
(permalink) Lars Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Takker for svarene.
Det skal lige siges, at den skal monteres på en std. 1500 motor, så ud fra svarene, skulle det åbenbart ikke have den store betydning.

Hilsen Lars
-------------------------------------------
Mvh.
Lars Kirketerp fra 2620 Albertslund(Sjælland)
Tlfnr: 31383018 Mail: larskirketerp(a)yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ikke da andet end at den IKKE hører hjemme på en std motor.

Ja Snibeke, jeg forstår heller ikke sammenligningen med cyklen. Det drejer sig ikke om at overføre effekt (kræfter) Det drejer sig om at den type blæser, som VW har valgt at bruge til køling, kun fungerer inden for et ret snævert omdr. område.
Fra ca. 5000 krumtapomdrejninger, staller den, jeg ved ikke om det er stavet rigtigt, og så holder den op med at virke. Når en "propel" eller en flyvinge staller, kan der opstå underlige svingninger. Jeg gætter på at det er derfor kileremmen sommetider hopper af ved ca. 6000 omdr.
Det er en ting. Men en anden nok så vigtig, ting er at den også holder op med at køle, når den falder i ydelse, samtidig med at vi kører om kap på motorvejen. Så er de kun varmedøden tilbage.

Der er muligvis en lille effektfordel at hente ved at geare blæseren ned, men den er vist knapt målbar og da slet ikke overophedningen værd. Hvis man kører med den til dagligt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lars Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej men den remskive der sad på motoren var rusten og skæv, og denne aluskive fik jeg med i en byttehandel, og så var det jeg tænkte, at den skulle på.
-------------------------------------------
Mvh.
Lars Kirketerp fra 2620 Albertslund(Sjælland)
Tlfnr: 31383018 Mail: larskirketerp(a)yahoo.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Ikke da andet end at den IKKE hører hjemme på en std motor.

Ja Snibeke, jeg forstår heller ikke sammenligningen med cyklen. Det drejer sig ikke om at overføre effekt (kræfter) Det drejer sig om at den type blæser, som VW har valgt at bruge til køling, kun fungerer inden for et ret snævert omdr. område.
Fra ca. 5000 krumtapomdrejninger, staller den, jeg ved ikke om det er stavet rigtigt, og så holder den op med at virke. Når en "propel" eller en flyvinge staller, kan der opstå underlige svingninger. Jeg gætter på at det er derfor kileremmen sommtider hopper af ved ca. 6000 omdr.
Det er en ting. Men en anden nok så vigtig, ting er at den også holder op med at køle, når den falder i ydelse, samtidig med at vi kører om kap på motorvejen. Så er de kun varmedøden tilbage.

Der er muligvis en lille effektfordel at hente ved at geare blæseren ned, men den er vist knapt målbar og da slet ikke overophedningen værd. Hvis man kører med den til dagligt.

Ved 6500 omdr. er der 4-5 hk at hente på at bruge en powerpulley frem for en std str. MHT det med at blæseren staller ved højere omdr. Det mente vi alle for bare nogle få år siden. Men En fyr ved navn Wesley etellerandet fra Australien, lavede for nogle år siden et afgangsprojekt under maskiningeniøruddeannelsen på netop effektiviteten på VW blæseren og axialblæsere som sådan. Han påviste at luftmængden faktisk stiger med omdr. Helt op til ca. 6250 omdr. MEN osse, at det på det punkt begynder at koste meget effekt at trække blæseren (Ca. 13 hk) Men der er flere faktorer der spiller ind på hvor effektiv den er. Bla. muligheden for at få luft. Dvs. der er stor forskel på om det er en std 1200 model, eller om det er en 1303 med gæller i bagklappen. Det er jo i denne sammenhæng osse tankevækkende, at VW lavede termostatstyrede "ekstra" luftindtag over nr. pladen på de senere modeller.

T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.