I min type1 1200 64'er. Der er jo nogen regler, men gælder 20% reglen her i en veteranbil? Eller må jeg feks godt ligge en nyere 1300 eller 1600 dobbeltportet motor i min uden at skulle omsyne og/eller betale mere afgift af den?
-------------------------------------------
Type 1 1964
Under 20% skal den bare synes. Om den så mister sin veteranstatus hos dit forsikringsselskab, pga. konstruktive ændringer, må du spørge dem om.
Over 20% skal du igennem hele "møllen" med papirer fra VW om dokumentation om køretøjets egnethed ved syn og så til SKAT.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
20% er det faktisk størrelse over den motor bilen er produceret med, eller misforstår jeg noget her?
Mvh Marhhp
er de 20% målt på effekt (hk) eller kubik eller begge dele ?
Svar til jer begge, ja målt i HK.
Det vil i dette tilfælde sige at man kan lægge en 40HK 1300 i. En enkeltportet 1300 om I vil.
Hvis man vil lægge en 44 HK dobbeltportet 1300 eller 15-1600 i skal man bygge bremser på fra 68-. Det skal man så dokumentere at VW tillader ved synet, og synsmanden henviser så bilen til SKAT.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
dvs at i en 1200 må man max ligge en 40 hk enkeltportet 1300 motor i og ikke større så.
Er der regler for den anden vej, altså mindre motore, hvis blot det er vw motore til bobbel eks.vis? Blot en tanke der slog mig, ellers tak for svarQ Mvh Marhhp
Hvis vi snakker biler fra før 1984, nej.
Efter 1984 skal du altid dokumentere om bilen overholder forureningskravene.
Kort sagt, må man typisk ikke lægge en
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
tænkte mindre (Mindre HK)
Tak for svarene :) Det var lige hvad jeg ledte efter
-------------------------------------------
Type 1 1964
Nu snakker jeg godtnok om noget jeg ikke ved en skid om men - jeg har selv en 1200 som jeg har kørt til syn med en et par gange MED dobbelport uden synsmanden har skævet til det.
Jeg tror man skal være lidt nørdet som synsmand (som Frank :D) for at vide de små detaljer om vw - enkeltport eller dobbeltport - jeg ville til hver en tid ta chancen uden at blinke.
Faktisk tror jeg ikke engang de ville lægge mærke til om det er en 1200 eller en 1600 så længe vi snakker std.
Nu er jeg godtnok også nordjyde jo :D
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
[quote=John Pedersen]Nu snakker jeg godtnok om noget jeg ikke ved en skid om men - jeg har selv en 1200 som jeg har kørt til syn med en et par gange MED dobbelport uden synsmanden har skævet til det.
Jeg tror man skal være lidt nørdet som synsmand (som Frank :D) for at vide de små detaljer om vw - enkeltport eller dobbeltport - jeg ville til hver en tid ta chancen uden at blinke.
Faktisk tror jeg ikke engang de ville lægge mærke til om det er en 1200 eller en 1600 så længe vi snakker std.
Nu er jeg godtnok også nordjyde jo :D
John
som man plejer at sige - er resten af bilen 210% iorden og lovlig - så hænger de sig nok heller ikke i det - men er den 98% iorden og lovlig - så kan man jo lige så godt få det hele med på fejllisten.... capice :0)
og forskellen på 210 og 98 er ikke så stor som den lyder. allerhøjest 2%
de sidste 110% er alle måskerne - brede hjul , tonede ruder , uorg udstødning ,for lille rat osv osv
de afgørende 2% ken feks være en forbro der er sænket ½ cm for meget.
jeg plejer at få synet alle min pre 67 vw'er med 1600 ccm motor - og den sidste med en 2,0 - men så er resten også 210, sidste gang var det dog ved at gå galt på en dum fejl , et ikke fast spændt batteri - men her kom talegaverne så ind i billedet.
selvom jeg ved det ikke er lovligt - blev den stadig synet med det.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jo men han spurgte --
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hør nu her ang. motortuning og Afgift!
CITAT SKAT Motortuning:
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565&vID=201310&i=260&action=close#i110565
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
Hvis tuningen på den originale motor forøger effekten med mere end 20%, skal det dokumenteres ved syn, at bilen er egnet til effektforøgelsen.
Jeg har forsøgt med den korte version, men hvis I bliver ved må I selv læse det:
Klippet fra vejledningen:
For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer, herunder
chiptung, af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav
gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes.
Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at luftforureningsbestemmelserne
overholdes, herunder evt. kalibrering af OBD-system. For biler omfattet
af grøn ejerafgift skal der foreligge dokumentation for brændstofforbrug.
Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation
for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for effektforøgelsen.
På quadricykel må dog ikke godkendes nogle som helst konstruktive ændringer
af motor eller forureningsbegrænsende udstyr.
Som dokumentation for effektforøgelse kan angivelse af effekt fra fx luftforureningsgodkendelse
anvendes. For ældre biler, hvor der ikke stilles krav om luftforurening,
vil prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium altid
kunne anvendes som dokumentation for forøget effekt. Desuden vil en måling
fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som
dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret
med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en effektforøgelse på ikke over 20%, og hvor det skønnes af synsvirksomheden, at forøgelsen
må være større). Generelt skal dokumentationen være udarbejdet således,
at bilen kan identificeres (fabrikat, model og variant/motor eller med angivet
stelnummer), og desuden skal ændringerne være beskrevet.
Køretøjer eftermonteret med kompressor med waste-gate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver under 20% effektforøgelse
ved ændringen.
Bestemmelserne om, at ibrugværende køretøjer ved konstruktive ændringer af
motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal opfylde de tekniske krav, gælder
for alle køretøjer uanset tidspunktet for første registrering, medmindre køretøjerne
er godkendt og registreret med konstruktive ændringer før 1. april 2004.
Det fremgår således af bilens registreringsattest, at bilen er godkendt med konstruktive
ændringer.
Hvis synsvirksomheden er i tvivl om, hvilke konstruktive ændringer, der er godkendt,
kan de søge oplysninger herom hos Centralregisteret for Motorkøretøjer
(CRM), idet anmeldelsesblanketten, hvorpå de godkendte konstruktive ændringer
er anført på bagsiden, findes hos CRM. En tvivl kan eventuelt udryddes,
hvis fremstilleren har taget kopi af anmeldelsesblanketten og medbringer denne
ved syn.
Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden konstruktion anses
ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke flyttes
fra deres originale placering. Bemærk dog også pkt. 7.05.001 (4) om støj.
Det bemærkes, at der jf. Ub(a), §28, ikke må foretages konstruktive ændringer
på en knallerts motor og lyddæmper.
For ikke-typegodkendelsespligtig bil og for motorcykel kan dokumentationen for
overholdelse af bestemmelserne om luftforurening bestå af én af følgende
ting:
- Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om, at køretøjet opfylder
den under den aktuelle køretøjskategori nævnte Euro-norm eller direktiv/
regulativ.
- En prøvningsrapport fra anerkendt prøvningslaboratorium med beskrivelse
af hvilken Euro-norm eller direktiv/regulativ, køretøjet er testet i henhold til
og med en tydelig konklusion om, at bilen opfylder kravene. Euronorm/
direktiv/regulativ skal være den for den aktuelle køretøjskategori gældende.
- At køretøjet er bragt i nøje overensstemmelse med en anden eksisterende
typegodkendelse/standardtypegodkendelse udstedt efter den nævnte dato
(eller eventuelt udstedt tidligere, men med angivelse af miljøvenlig).
De aktuelle bestemmelser (Euro-norm eller direktiv/regulativ), der skal overholdes
i afhængighed af køretøjskategori og første registreringsdato, kan findes
under hver enkelt køretøjskategori.
For ikke-typegodkendelsespligtigt køretøj kan dokumentationen for egnethed
for effektforøgelse over 20% bestå af fx:
- Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om køretøjets egnethed
for effektforøgelsen, og eventuelt en beskrivelse af, hvilke ændringer der er
påkrævet for, at køretøjet fortsat er sikkerhedsmæssig forsvarlig,
- T
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hehehhe så kan i lære det kan i .
Way to go frank.!
de skal ikk komme her og tro de er noget. Basta
:)
-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
få lige denne tråd til at blive øverst i bunken, så er 50% af alle spørgsmål klaret hehe
Ja ,hold kæft, og så mangler der endda noget om årgangene også. Men herinde er det vel næsten generelt før 1984.
Men det står i afsnit 7 i vejledningen for synsvirksomheder på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Under regler om køretøjer. Og nu skal I ikke læse "detailforskrifter" for den gælder kun for den enkelte årgang. Men den er indarbejdet i vejledningen.
http://www.fstyr.dk
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.