Honing af spindler! Hvad må det koste?
Når jeg skal have skiftet edn alm forbro ud med den justerbare, får jeg brug for en rival, til at hone de gamle huller op til styreboltene. (Har jeg da ladet mig fortælle)
Hvor skaffer jeg så'n en? Eller er der nogle på fyn der har en man evt kunne låne?
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
Styreboltene har ikke noget med forbroen at gøre, som sådan.
Styrebolten er den aksel som hjulspindlen drejer omkring når man drejer rattet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det er til at hone hullerne i spindlerne med når jeg skal skifte bøs og bolte.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
Synes jeg så en tråd engang om det samme emne, der var en der havde taget et vandrør og bundet smergellærred på, fordi en rival i den størrelse kostede mere en flere års julegaver :o)
Mvh
Jens
wcmekanikeren skrev:
Synes jeg så en tråd engang om det samme emne, der var en der havde taget et vandrør og bundet smergellærred på, fordi en rival i den størrelse kostede mere en flere års julegaver :o)
Mvh
Jens
det var til forbroen (hullerne til bære armene jens) det andet skal være lidt mere præcis end det.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg bliver forvirret af at man vil rive "de gamle huller op"
I forbindelse med forbroer, der ikke passer, er der nogen der så selv tilpasser bøsningerne i forbroen, til bærearmene.
Men det er da de nye bøsninger man river op.
Men tag nu og så om ikke bærearmene passer i !
Hvis ikke de passer, bør man jo returnere forbroen. Men det er da bare min mening.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja frank - kun nye bøsninger - er det da gamle der er for stramme - så smid dem ud og købe nogen nye og få tilpasset dem , de gamle er nok allerede ødelagt hvis de har kørt og har været for stramme...
men det er IKKE noget man skal gøre fordi man lige har sænket den , det skulle forhåbentligt ikke gøre nogen forskel på det.
man gør det kun i forbindels med udskiftning til nyt - uanset om den er sænket eller ej.
sån forstår jeg det, om lyngbye så har gang i det ene eller det andet - er jeg også lidt forvirret over..
jeg går ud fra det er bundboltene han mener - og ikke styreboltene..
men de burde jo være iorden INDEN man sænker den
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Okay! Vi starter lige forfra. :)
1. Jeg skal have skiftet forbro.
I samme forbindelse skal jeg:
2. Have skiftet de pågælende bolte/bøs, da forhjulet kan rokke fra side til side. Da Thogaa i sin tid fik bilen synet fik han besked på at skifte disse. Han købte de nødvendige ting men fik dem aldrig skiftet.
Håber jeg har gjort det klart hvad det er jeg TROR jeg skal gøre. :)
Ps. Spørg mig om cykler og jeg skal fortælle dig alt hvad du vil vide. Men biler er forholdsvist nyt for mig.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
hvor lang tid går der før en centurion skal ha efter spændt sin krank med en ekstra halv omgang vist den i snit kører 5 km pr døgn 365 dage om året, hehe
nej - du skal ha fat i en rival som du selv foreslår , er det derimod umuligt at skaffe kan du sende dem til renovering ved Jan Koed , han er god til det og checker dem efter i h.... og r.. - han kasserer dem også tit pga skævheder eller arede lejeflader, i visse tilfælde kan han dog rette skævheden lidt op hvis det ikke er galt.
men så er de 210 iorden.og holder tre gange så længe med den rette service.
jeg ved dog ikke om han går med til at anvende uorg styrbund bolte.
men det er også kun hvis du ikke selv finder en rival.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Nye bundbolte og bøsninger skal ikke efterbearbejdes.
Hvis man monterer nye styrebolte skal bøsningerne tilpasses, med en speciel rival med styr på, sådan at bøsningerne så at sige kommer til at sidde i enden af hinanden.
Hvis jeg skulle lave det og ikke kunne låne værktøjet, ville jeg betale mig fra at få det lavet, med det rigtige værktøj.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Bornholmer skrev:
hvor lang tid går der før en centurion skal ha efter spændt sin krank med en ekstra halv omgang vist den i snit kører 5 km pr døgn 365 dage om året...
Ja ligesom med biler, er her jo slet ikke nok informationer. :)
Hvad er det for en box?
En gammeldags firkant aksel? Så er det fit and forget, og skift den når den går i stykker.
En ny camagnolo, skal efterspændes efter allerede 100km og derefter for hver 1000km med 43nm
Og så'n kan jeg blive ved. :)
Nå men det lyder som om der ikke er andet for end at skilde det ad og se om det blivr nødvendigt med den rival.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
Hej Lyngbye.
Mon ikke det er denne operation du mener!
vh Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
Jeg fik det lavet hos Autobremsen, det kostede vist omkring 500.- (plus delene) og det var lige efter bogen, super flot arbejde.
Martin
det Jan koed kan - som de fleste andre ikke kan - er at han har en "gig" at rette den op i - og måle den efter med , med micrometer - jeg var meget imponeret da jeg så hans special værktøj til at renoverer spindler med.
men mindre kan da nok også godt gøre det.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
cylinderservice i odense: Cikorievej 13, 5220 Odense S
Om
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Kanon Cikorievej er jo lige ved siden af hvor jeg bor. Så de får da lige et besøg efter jul.
Tak for svarene.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
Hey Allan.
Du kan roligt køre til cylinder bent på cikorie vej.... han plejer at have godt styr på det;)
han har ligget der længe og har garanteret også viden om vw....
Mads
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
Jeg har sådan en rival. Men der er sgu nok lidt langt fra Odense til Hjørring. Men jeg skal arbejde i Horsens i Januar hvis det kan vente.
Ras
[quote=Torkild fra Osted]Hej Lyngbye.
Mon ikke det er denne operation du mener!
vh Torkild
Den manual kan man downloade/købe den et sted?
Kom lige til at se den var på dansk det er lidt cool faktisk!
/Lange
-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962
41791477
Lange skrev:
[quote=Torkild fra Osted]Hej Lyngbye.
Mon ikke det er denne operation du mener!
vh Torkild
Den manual kan man downloade/købe den et sted?
Kom lige til at se den var på dansk det er lidt cool faktisk!
/Lange
Hej Lange
Den kan du da låne hos mig.jeg har den Danske reparationshåndbog
årg.1954 dækkende type 111-113-115-117-151 med alle billederne.
Desuden har jeg rep.og måleværktøj til alle typer vw spindler.
Mvh Arne
en justerbar Rival koster va 3500-5000 i den størrelse du skal bruge mener det er 37-38 mm
og det tager rigtig lang tid.... men jeg har en rival liggende i den størrelse men hva er målene de skal laves om til?
Så vidt jeg forstår skal de ikke laves om, bare køres op igen for at få de nye i.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
Ok helt i orden Du... men det var mere hvis du sku låne den