Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  at bygge en 1600 motor større?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hassan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hvor meget kræver det egentlig at bygge en 1600 om til f.eks 1914?

selvfølgelig ska man købe et sæt cylindre og stempler men hva ska man ellers regne med at der ska købes/laves..

ved der er nogle eksperter herinde der ved det så ville gerne høre fra jer.

så har jeg noget at lave i vinteren..=)
-------------------------------------------
Tlf 53 83 16 23
Hassanwagner85@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
altid en god ide at starte med en ny blok ....der skal bores op evt.

nye lejer
modvægtet krumtap
ny knast
nye lejer til do
nye eller bedre brugte topstykker.
nyt boltet vippetøj
nye plejlstænger
nye stødstænger og stødstangsrør
oliepumpe
nye bolte og skruer
nye pakninger
et godt tændingssystem
nyt køleblik
nye ventilløfterer

og sådan kan jeg blive ved - men jeg er ikke den store motor guru
så holder mig til de mest nødvendige ting - og holder mig til dem til selve motor klumpen - der skal jo noget der føder den også , og kobling og remtræk og køling osv.

men så du da igang.

du kan evt se hvad der er blevet brugt på disse her motoerer ...

men alt afhænger af hvor mange penge du vil ofre på holdbarhed og effekt...

http://www.bugservice.dk/index.php?id=7

en 1914 ccm motor kan koste helt op til over 100000 kr - så sparer du -får den
jo nogen svagheder i forhold til det allerbedste - men dem kan man måske godt
leve med - alt efter hvad man skal bruge den til.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hmmm... Klap lige hesten Bornholmer. Mindre kan (sikkert) også gøre det.

Hvis den 1600 du har ellers er sund og rask, kan du sagtens genbruge de fleste af delene. Blokken og toppene skal seføli bearbejdes for at cyl. sættet passer. Selv karburatoren kan genbruges med en omdysning/just.

Cyl/stempelsæt.
Pakninger.
ringe til justering af CC.
nye stødstangsrør.

Plus de småting jeg nu lige har glemt... gør jeg altid.

Så får du de billigste heste. Men regn ikke med 110 af dem!!!!

Men seføli kan du også vælge at gå Bornholmervejen og bruge 35.000 på din nye 1914 :-).....

FWM

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Steen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Blokken og topstykkerne skal bores op, så kan der monteres større cylindre.
Jo flere af de ting som Bornholmeren nævner, du skifter. Jo mere holdbar og kørbar bliver din motor.

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) pickup_jens 21 81 86 68 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fau_Weh_Mann skrev:
Hmmm... Klap lige hesten Bornholmer. Mindre kan (sikkert) også gøre det.

Hvis den 1600 du har ellers er sund og rask, kan du sagtens genbruge de fleste af delene. Blokken og toppene skal seføli bearbejdes for at cyl. sættet passer. Selv karburatoren kan genbruges med en omdysning/just.

Cyl/stempelsæt.
Pakninger.
ringe til justering af CC.
nye stødstangsrør.

Plus de småting jeg nu lige har glemt... gør jeg altid.

Så får du de billigste heste. Men regn ikke med 110 af dem!!!!

Men seføli kan du også vælge at gå Bornholmervejen og bruge 35.000 på din nye 1914 :-).....

FWM



Hmmm... Klap lige hesten Bornholmer. Mindre kan (sikkert) også gøre det. hæ hæ hæ hæ den var god
-------------------------------------------
JR auto.pladearbejde
4262 sjælland
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
prrruuuuhuuuuhhh :0)

jaja - man kan altid spare, men som når man bygger hus, er det fundamentet der skal holde i mange år...

resten er nemt at udskifte med tiden..

nogle brugte motorblokke kan genbruges - men der er allerhøjest en ud af ti i snit
der overholder sin mål eller ikke har små revner , og det er faqts uden pis.

også blandt dem som kører fint som alm 1600 motor.

kvalitet koster - men tit virker det jo godt nok selvom det ikke altid er lige god
kvalitet.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Altså så længe man kan købe en ny blok for omkring 4000 kr, så er det slet ikke noget at betænke sig på.

Nu nævner Ib også en del stumper, som skal udskiftes ved tuning. Men hvis man bygger en 1914cc "std. motor, behøver man ikke skifte stødstænger og vippetøj.
Tændingsanlæget rækker også langt.
Plejlstængerne kan repareres med nye bøsninger.

Meen, Ib har ikke taget munden for fuld. Motorene er typisk over 30 år og tit er det eneste der kan bruges, krumtappen og plejlstængerne og de 5 stifter der styrer hovedlejerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TaF Member
Skrev for 16 years siden | | | |
-------------------------------------------
"We shape our buildings; thereafter they shape us.", Winston Churchill
KBH S, 2300 - 22104203
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak frank - så er alt det jeg har lyttet og læst jo ikke været helt forgæves.

og nej bevarer man sin standart knast , er nogen af tingene egentlig ikke nødvendige.
men når man er igang - og motoren er åbnet - kan man vel ligeså godt smide en
lidt større ny knast i , det ville da næsten være dumt ikke at gøre det ...

også kan man vel lige så godt lige ofre et sæt stødstænger og vippe tøj og hvad der
dertil hører.

så man får en mærkbar forøgelse af alle sine anstrengelser.

man jo det er da dyrt at gøre en ekstra ting ekstra - netop fordi der altid følger både dit og dat med.

hver gang man forøger effekten med feks 10% - skal der forstærkes med 20%.
som en selvopfunden tommelfingerregel.

og en afbalancering evt en modvægtet - forlænger jo ens motors liv betydeligt,
og gør den betydeligt behagligerer aat køre med.

men det kan da gøres billigerer , men man ender somregel med at spare sig selv ihjel.
jeg skriver jo hvad jeg selv ville gøre som en anbefaling - ikke fordi det nødvendigvis er det eneste rigtige.

________________________________________________________________________________

det seneste jeg har hørt om en rigtigt seriøs motorbygger er- at han bruger ca 40 timer på at måle en NY blok efter for at se om den kan anvendes , så det er ikke
helt ligegyldigt hvordan tilstanden er på en motorblok er.
men som nævnt er det en MEGET seriøs motorbygger.
kasserer han feks 1 ud af 3 nye , gad jeg godt at vide hvor mange brugte han egentlig
ville anvende hvis det kom dertil.

bare fordi en motor ikke er lige så seriøs kan den jo sagtens være sjov - så
længe den holder.

men så længe der er tre forskellige motor folk der skal bygge - så er der også tre forskellige meninger- også er det altid nemmest at ta den billigste løsning.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Outlaw Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
Tak frank - så er alt det jeg har lyttet og læst jo ikke været helt forgæves.

og nej bevarer man sin standart knast , er nogen af tingene egentlig ikke nødvendige.
men når man er igang - og motoren er åbnet - kan man vel ligeså godt smide en
lidt større ny knast i , det ville da næsten være dumt ikke at gøre det ...

også kan man vel lige så godt lige ofre et sæt stødstænger og vippe tøj og hvad der
dertil hører.

så man får en mærkbar forøgelse af alle sine anstrengelser.

man jo det er da dyrt at gøre en ekstra ting ekstra - netop fordi der altid følger både dit og dat med.

hver gang man forøger effekten med feks 10% - skal der forstærkes med 20%.
som en selvopfunden tommelfingerregel.

og en afbalancering evt en modvægtet - forlænger jo ens motors liv betydeligt,
og gør den betydeligt behagligerer aat køre med.

men det kan da gøres billigerer , men man ender somregel med at spare sig selv ihjel.
jeg skriver jo hvad jeg selv ville gøre som en anbefaling - ikke fordi det nødvendigvis er det eneste rigtige.

________________________________________________________________________________

det seneste jeg har hørt om en rigtigt seriøs motorbygger er- at han bruger ca 40 timer på at måle en NY blok efter for at se om den kan anvendes , så det er ikke
helt ligegyldigt hvordan tilstanden er på en motorblok er.
men som nævnt er det en MEGET seriøs motorbygger.
kasserer han feks 1 ud af 3 nye , gad jeg godt at vide hvor mange brugte han egentlig
ville anvende hvis det kom dertil.

bare fordi en motor ikke er lige så seriøs kan den jo sagtens være sjov - så
længe den holder.

men så længe der er tre forskellige motor folk der skal bygge - så er der også tre forskellige meninger- også er det altid nemmest at ta den billigste løsning.



Ok?? Det vil sige at selv en helt ny blok ikke er god nok? Altså hvor er vi så henne? Og hvem er den her "motorbygger" du kender? Og hvad bruger han helt præcist 40 timer på at måle?


Der er kun
-------------------------------------------
Type 1 1964
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
JPM i sverige - 40 timer ??? aner det ikke , men han er ikke kendt for at spilde sin tid.

men det er jo kun når det er det mest ekstreme af det ekstreme ...

og som du selv siger - så er det ikke det , dette indlæg handler om.

til en alm 1914 med begrænset effekt , er det alm helt fint.

jeg bruger bare det som et eksempel for at understrege vigtigheden af at blokken
er tip top iorden. ikke fordi det er nødvendigt med al den kontrol ved en mild effektforøgelse.

man kan jo også være overforsigtig. men tuning handler jo om grundighed.
jo grundigerer man er - jo bedre ods har man for at det holder.

grundighed er:

forberedelser
rengøring
udregninger
måle tollerencer
købe de rigtige dele
osv osv

jeg prøver bare at forsvare med en grundig begrundelse at jeg blev anklaget for at være overkill.
uden at jeg mener at være det mht alle punkterne.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja nu mundhugges vi vist om ekstremer.
Altså hvis jeg købte en ny blok, ville jeg under samlingen af motoren fornemme og mærke efter om den gør som forventet. Jeg har ikke værktøj eller mulighed for at måle den slags.
Men fordi den nye blok ikke kommer fra Werket i Tyskland ville jeg nok have antennerne ekstra langt ude.

Tunet eller ikke tunet. Des mere erfaring jeg får desto gladere bliver jeg for std. knasten.
Men så snart der kommer bare to karburatorer på og man naturligt kommer til at køre flere omdr. så bliver stærkere stødstænger, kraftigere ventilfjedre og dermed boltede vippearmsaksler nogen ting som man skal overveje.

Og Outlaw, eller hvad du hedder. Jeg er da ked at at du ikke får svar på tingene. Men det er jo også let at sidde og brokke sig når ingen ved hvem man er.
Jeg har bestemt mig til at hvis jeg skal blive ved med at forsøge at hjælpe nogen herinde, med deres hobby. Så vil jeg i fremtiden skrue bissen på og sige min mening.
Jeg gider fandme ikke at sidde og være høflig mere. Læg sommetider mærke til at jeg ikke svarer på et teknisk spørgsmål. Enten fordi en anden har svaret, jeg ved ikke noget om emnet, jeg forstår ikke spørgsmålet eller tråden er blevet så lang og med så meget vrøvl at jeg ikke gider at forsøge.
Der sidder masser af erfarne VW-folk herinde og kigger med i baggrunden og de dygtigste tier desværre stille.
Det var så måske også en opfordring til at komme ud af busken.

Jeg og flere andre herinde har 30 års erfaring i tuning og reparation af folkevogne. Vi har har rendt panden imod og brugt tusindvis af kroner på tuning og erfaret at hvis ikke blokken er 100%, så forsvinder alle hestene ud i den blå luft i for høj olietemperatur og manglende olietryk, olieutætheder osv.osv.
Det kunne vi så læse i Gene Bergs katalog, at det havde han erfaret for længe siden. Men vi ville ikke lytte (læse) Vi skulle også prøve det.

Af samme grund har jeg selv for længe siden opgivet at tune en type1 motor. Jeg gad overhovedet ikke rode med andet end type4 motorer.
Nu er det blevet betaleligt at købe en ny blok. Det var utænkeligt for 25 år siden.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
tak frank - kloge ord ...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Hassan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
mange tak for de gode svar. . jeg dropper idéen da jeg ikke ka måle eller se om blokken er god nok.. og gider ikk smide 20.000 i en motor der ikk holder.. utroligt en diskussion man kan få ud af at spørge=) men sq godt der er nogle gamle rotter der ved hva de snakker om..
-------------------------------------------
Tlf 53 83 16 23
Hassanwagner85@gmail.com

Reply

You must log in to post.