Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  olie på typ4 CU

Tags:
No tags yet.

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hvilken motorolie skal jeg bruge til en Typ4 CU 2,0 med hydrauliske løftere (std motor)??
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Reduktionsventil til oliesystemet.
Styrer om olien kommer direkte til lejerne eller først igennem oliekøleren.
Hvis den kun har den ene, styrer den også olietrykket.
Hvis den har to, sidder den anden ovre i den anden blokhalvdel under cyl. 1. En stjerneunbraco ind fra siden.
Hvis den har to er det nummer 2 der styrer olietrykket.
Din er, hvis det er den fra dine andre indlæg, en W-motor. Den har to ventiler.
Det er vist kun de nyere transportermotorer med hydrauliske ventilløftere der kun har en.

Dem bør du skrue ud. Der sidder en fjeder og et stempel derinde. Stemplet skal udtages og renses, ligesom boringen det sidder i.
Hvis de sidder fast i et sandkorn, kan der ske mærkelige ting, som sprængning af oliekøler, manglende eller for højt olietryk osv.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 16 years siden | | | |
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 16 years siden | | | |
olienamnam?
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
En billig 10W/40. Det skulle efter sigende være direkte skadeligt med for god en olie. Du skal gå efter den dårligste API-norm.

Eks. API SF/CD. S betyder til benzinmotor og C til diesel, glem diesel.

SE-SF-SG-SH, desto længere du kommer "op" i alfabetet desto bedre olie.
Du kan nok ikke købe dårligere end SF i dag.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det vil sige... ned i brugsen og køb en gang 10W/40 skod-olie?

Troede egenlig at det var en 20W/50 olie der skulle på... havde hørt noget med "Duckhams" ...
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) cardude Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Karsten_vw skrev:
det vil sige... ned i brugsen og køb en gang 10W/40 skod-olie?

Troede egenlig at det var en 20W/50 olie der skulle på... havde hørt noget med "Duckhams" ...

en 20w/50 det er alt for tykt til en type 4 motor, der fungerer ordentligt.

har prøvet det, det giver bare alt for højt olietryk. på en t4 motor
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Vrøvl, men under hensyntagen til de hydrauliske løftere, 10w/40

Da jeg var i lære og 411-412 var nye, brugte man hos VW, Gulf motorolie. SAE 20 om vinteren og SAE 30 om sommeren. Det var det var i "hanen" inde på værkstedet. Det kom på dem alle sammen, Diesel, Benzin, Golf, Type1-4 og LT31-35, Audi 60-100. mfl.
Og ved I hvad. Det brændte de ikke sammen af. Al den oliesnak er blevet en viden skab, med "longlife". 30-50.000 km på det gamle slam. Hvis bare man skifter hver 8-10.000 km. Eller 2 gange om året og så skal dem med hydrauliske have en 10W-, så var der mange motorer der ikke døde.

Og med hensyn til Brugsens skodolie. Olien er god nok, de er bare for dyre med det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.