Hjælp til indkøbsliste til opbygning af motor (from scratch) HJ
Hejsa VW freaks.
Jeg skal til at bygge en motor from scratch og har brug for lidt hjælp med at købe de rigtige dele, da jeg har erfaret at der er en jungle af reservedele derude ! :O
For at give jer en fair chance for at kunne guide mig i mit
-------------------------------------------
Kristian D Larsen -
kd-larsen@hotmail.com - 51604237
Nørresundby - Nordjylland
Peter Lindner Bugg
Kig lidt på:
http://www.morepower.dk/powerpage.htm for at få en ide om hvad der skal til for at nå dit mål. Kontakt event. Torben han kan sikkert også lave et saml- og lav lidt selv kit til dig.
Prøv desuden at søge her på siden, der er lavet mange motor indlæg, men det er ikke sikkert at du bliver meget kloger af at læse disse indlæg, men du vil finde ud af at der er manfge måder at gøre tingene på.
Mvh. TeddyC
Lav en std. 2L type4 motor på 100HK
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Teddy C: Jeg har kigget på flere indlæg, og det er nærmest en religions krig med hvordan tingene skal laves osv osv. og folk kommer med så mange bud på forskellige ting fordi der ikk er sat nogle bestemte forudsætninger for motoren nemlig :)
Ang. Farmer havde jeg også tænkt mig at kontakte ham da han nok bliver min stumpepusher, men han florere også her på siden så håber lidt på en bud fra ham nemlig.
Frank: Jeg havde også tænkt på en 2.o L motor, men det skulle være et mareridt at lave anden køling til dem, derfor havde jeg tænkt noget i retning af en 1,8L med 2.oL roterende dele f.eks. ?
Og jeg havde også håbet lidt på et bud fra dig Frank, har flere steder kunne læse mig frem til at du ved en ting eller to om motorer ! :P
Mvh Kristian Dyrmann Larsen
-------------------------------------------
Kristian D Larsen -
kd-larsen@hotmail.com - 51604237
Nørresundby - Nordjylland
Peter Lindner Bugg
2005 - 2110cc med 044 topper og en tysk knast, bygget på en ny blok. Og med 40mm karburatorer. H
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Mange tak Frank :P
Nu har jeg jo hva jeg skal bruge af viden ! Nu handler jeg og vupti, ny motor ;)
-------------------------------------------
Kristian D Larsen -
kd-larsen@hotmail.com - 51604237
Nørresundby - Nordjylland
Peter Lindner Bugg
http://vwnettet.dk/forum/topic/378250
køb den her . så sparer du en masse penge, en masse arbejde og en del spekulationer.
så har du 8k til at at købe det sidste for.
om ikke andet kan du se på listen nogen af de ting du skal købe.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg har faktisk kigget på den, men hvor mange HK smider den af sig og er vi ovre i race her ? Med den knast der er derpå, skal den så ikk op i en del omdrejninger for at bestille noget ?
Der mangler karb, blik, udstødning og tændning ikk sandt ?
-------------------------------------------
Kristian D Larsen -
kd-larsen@hotmail.com - 51604237
Nørresundby - Nordjylland
Peter Lindner Bugg
den har 150 hk med IDA'erer på - men den kan nok godt nøjes med lidt mindre - men
så yder den jo også lidt mindre.
og jo , det er nok en race motor , men man kunne da sætte en lidt mindre vild knast i
hvis det var.
der mangler karbs , blik , tænding og udstødning ja.
det er det du skulle bruge de sidste 7000 på ...
men er det ikke noget for dig - kan du i det mindste bruge opskriften - også bare vælge en lidt mindre knast ..
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jamen hvis jeg smider en mindre knast i, opnår jeg så nogenlunde det jeg har skrevet ovenover som forudsætninger for hva jeg kunne tænke mig ?
For så er jeg da bestemt interesseret ! Eller dvs. kan T1 blokken holde til de 150HK ?
For mit mål er en motor der bare kan holde og i det sammenhæng havde jeg tanker på en T4 motor evt ?
-------------------------------------------
Kristian D Larsen -
kd-larsen@hotmail.com - 51604237
Nørresundby - Nordjylland
Peter Lindner Bugg
Ja og sænker kompressionen
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja så er der nok ikke ret meget af det du kan bruge - alt på den motor er lavet så det er optimeret til høj rpm , og høj kompression.
det er nok en god ide at købe en motor der er lidt mindre vild så , feks en type4
som frank foreslår.
men min motor er en lyskrydsracer - og det du vil ha er en highway cruiser.
og det er ikke helt det samme.
skal man ha begge dele i en og samme motor bliver det sgu også for dyrt...
en buggy er bare den fødte lyskrydsracer - den vejer jo ikke ret meget - og den er ikke ret god som highwaycruiser fordi den vejer for lidt..
men det er jo din bil og du ved hvad du vil ha. og det er godt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ja den ville uden tvivl have stor underholdningsværdi i en buggy.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Bornholmer: Jeg kan godt se hva du mener og vil personligt også gerne ha en lyskrydsracer, men med magnesium blok er det at jeg tvivler på at den kan klare alle de HK nemlig.
-------------------------------------------
Kristian D Larsen -
kd-larsen@hotmail.com - 51604237
Nørresundby - Nordjylland
Peter Lindner Bugg
Dyrmann skrev:
Bornholmer: Jeg kan godt se hva du mener og vil personligt også gerne ha en lyskrydsracer, men med magnesium blok er det at jeg tvivler på at den kan klare alle de HK nemlig.
Det kan den sagtens holde til, eller ihvertfald lige så godt som en med 120-130 hk. Det der er hård ved blokken er overophedet motor og dårlige krumtapper som flexer i blokken. Desværre er der ingen garantier når man bevæger sig ud over det fabrikken havde tænkt sig...
Type 1 motorer bygget på de alu blokke, som man kan købe nu om dage, har jeg hørt kører med gennerelt mec højere temperatur end en magnesiums blok, tankevækkende eller skræmmende.....
/Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Ja og mere mekanisk støj
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Dyrmann skrev:
Bornholmer: Jeg kan godt se hva du mener og vil personligt også gerne ha en lyskrydsracer, men med magnesium blok er det at jeg tvivler på at den kan klare alle de HK nemlig.
den her er bygget til at kunne holde til det i modsætning til mange andre, så det er ikke det du skal bekymre dig om ....
den har jo mange dele som er i en stærkerer udgave end det orginale - og det er
de dele som koster en masse penge normalt.
uanset hvilken slags tunet motor du vælger vil den altid ha en korterer levetid end en helt alm standart kedelig motor , men det er jo generalt ligemeget hvilket bilmærke man vælger . en italiensk fuldblods racer kan heller ikke køre 50000 km uden at blive efterset selvom den koster 4 mill kroner feks.
så selvom du ikke bygger din første motor selv skal du lære at efter se den og så viderer , og i høj grad lære at justerer den , det følger med når man har stor motor , derfor er det somregel næsten altid kun mekanikkerer der roder lidt med race og lign..
men du skal nok undersøge lidt om hvad det er du vil og har lyst til inden du kaster dig seriøst over det med stor motor.
der er mange aspekter der skal overvejes...
man kan iøvrigt godt pumpe en type1 blok op til 600 hk hvis man vil det, det er kun et spørgsmål om hvad man putter i den . og uden på den.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Nej Ib, men du behøver da heller ikke lige nævne det værste skrammel som eksempel.
En Porsche kan godt køre 200-400.000 km.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hehe - du ved også italienske biler ikke er for gode kan jeg høre...
ja tyske biler er jo lidt bedre hvad det angår , ordnung musst sein
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ang at holde til det, så var det fordi jeg fik at vide af en at magnesiumblokkene ikk kunne holde til det og de bankede lejerne ovale.. Og at man nok skulle regne med en gennemgående renovering af en T1 tunet motor for hver ca. 50.000km hvor imod en T4 tunet motor skulle kunne klare ca. det tidobbelte!
Derfor jeg i første omgang havde mit forbehold, hvis du forstår, men er dette ikk tilfældet er den jo mere end relevant vil jeg da sige, altså din motor !
Og det der med at skrue i motoren gør mig ikk så meget, er ferm på fingerne, gider bare ikk skifte dele konstant, men at justere karbs osv, intet problem !
-------------------------------------------
Kristian D Larsen -
kd-larsen@hotmail.com - 51604237
Nørresundby - Nordjylland
Peter Lindner Bugg
Jo blokken kan sagtens holde. Det er krumtappen der ødelægger blokken. Så snart man kører over 4500 omdr. skal man have kontravægte på krumtappen.
Den originale krumtap er af en stålkvalitet som ikke kan købes for penge, men den mangler kontravægte ved tuning.
Men det hjælper ikke at tune på en blok der er ødelagt, hvis du forstår.
Hvor har en ung mand som dig lært at justere karburatorer. De fleste kan kun sætte stereoanlæg i og montere "fede" fælge ? Rart med et frisk pust.
Ja Ib en Ferrari, det er utroligt så ringe det er.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Dyrmann skrev:
Ang at holde til det, så var det fordi jeg fik at vide af en at magnesiumblokkene ikk kunne holde til det og de bankede lejerne ovale.. Og at man nok skulle regne med en gennemgående renovering af en T1 tunet motor for hver ca. 50.000km hvor imod en T4 tunet motor skulle kunne klare ca. det tidobbelte!
Derfor jeg i første omgang havde mit forbehold, hvis du forstår, men er dette ikk tilfældet er den jo mere end relevant vil jeg da sige, altså din motor !
Og det der med at skrue i motoren gør mig ikk så meget, er ferm på fingerne, gider bare ikk skifte dele konstant, men at justere karbs osv, intet problem !
det er ikke helt forkert det du har fået at vide , minusset ved en type4 motor i en buggy er at den er ret tung i forhold til en type 1 , og at du skal ha de flere hk for at få den samme effekt ud af dem.
men jo - det har du delvis ret i...
så blokken skal måske nok skiftes for hver 50000 km ,
dog har min motor en smedet , modvægtet krumtap som kan forlænge levetiden væsentligt på en sådan motor, også er den afbalanceret med stempler og plejlstænger mm , men blokken er jo så heller ikke vildt dyr at skifte til en ny , i forhold til mange andrer motorer -
men en med 100 /120 hk - er nok ret det samme når det er type1 motorer vi snakker om.
har du en 70 hk uden modvægtet krumtap eller en 200 hk med modvægtet krumtap - så er levetiden på blokken nok henaf det samme.
derfor er det godt at du tænker og overvejer alt inden du bruge dine penge på sådan noget.
du har allerede nu en rigtig fornuftig indfaldsvinkel på det i forhold til mange andre - og det er en god start.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
hvor meget større slag er der plads til på krumtappen i en standard 1300 blok ? tænker på at hvis man alligevel skal skifte krumtap til en mo0dvægtet kunne man jo ligesågodt få den ekstra volumen med.
du skal alligevel ud og købe en ny blok - også kan du købe en der er bearbejdet så der er plads til 84 i slag mener jeg næsten helt sikkert det er.
men en standartblok er det vist nok 78,4 i slag der er max ..
du kan nok se det på et eller andet tilfældigt online katalog
og det gjorde jeg så lige - og så at man kan få en 88 mm til cheavy plejlstænger
NEJ det var så til type 4 ....
nårh fuck det - kig selv 84mm er det største til type1 tror jeg nok
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=det&wkid=35127367702&rub1=Engine&rub2=Crankshafts&artnr=14548a&pn=0
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
74 mm er normalt det meste dder kan gå rundt i en std blok uden bearbejdning. - En sjælden gang 76 mm med de "rigtige" plejlstænger.
- 86 mm er det største slag du kan købe, sådan generelt. Vi kan sagtens bestille en 88 eller endda 90 mm slag, men det er $$$ og de lange.
Type 4 i en buggy er ikke noget problem. - Ja, den er lidt tungere, men det kompenserer man jo bare for i frontvægten. Jeg plejer at anbefale folk at bygge type 4 især hvis buggyen skal toldbehandles (altså en nybygget) for så kan du få feks en 2,0 type 4 skrevet i registreringen. Det koster kun marginalt i ekstra afgift, og det så lovligt overfor forsikringsselskabet, i tilfælde af uheld, OG du får en 2,0 (eller en 17/1800 afh. af valg) at begynde på. Type 4eren er lidt dyrere at arbejde på, men holder ca. dobbelt så længe. Hvis der tales mild tuning, er den ikke så dyr, da der et langt stykke henad vejen kan bruges std stumper.
Vedr. udskift af type 1 blok for hver 50.000 km. Så er det jo noget folk blir nødt til fordi de IKKE har gjort forarbejdet godtnok, forudsat at vi ikke taler 8000 omdr. gearskift og at blokken var fin inden det blev samlet. Jeg har da blokke (læs kunder) som har logget mere end 120,000 km på deres tunede type 1 motorer med typisk 100 - 125 hk. Dvs de har været til inspektion 2. gang. Det er gademotorer, ikke ræsere, for jo hårdere man behandler det, jo hurtigere slides det. - Om man vil have en ny type 1 magnesiumblok eller en alublok, har nok mere at gøre med om man kan li moderen eller datteren at gøre. De har begge deres fordele. - Altså blokkene. Generelt vælger jeg magnesiumblokken til gadebiler.
Det fleste motorer jeg laver til buggyer ligger i 100 - 130 hk størrelsen, typisk på 1,9 til 2,1l. volumen.
Men hvis du ikke vil fræse og lave om på alle de småting der nu er nødvendige for at lave en holdbar motor, og dit budget er max 23K, så vil den bedste løsning være, at forblive på 1600 cc. (type1) og så sænke dit ambitionsniveau lidt. Lav en 1600 der DUR på 80 - 85 hk. med godt moment, (det kan gøres UDEN at du skal porte dine toppe)
T