Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp til indkøbsliste til opbygning af motor (from scratch) HJ

Tags:
No tags yet.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
okay torben

så lav det her regnestykke på to ens buggyer:

hvor mange hk skal en type 1 motor ha for at bringe en buggy fra nul til 100
på feks 8 sekunder.
og hvad koster den ca

hvor mange hk skal en type 4 motor ha for at bringe en buggy fra nul til 100
på feks 8 sekunder , med den ekstra vægt
og hvad koster den ca

for at kunne sammenligne det lidt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har ingen priser på kmpletmotorer, for der er så mange variabler med valg af udst., brugte eller nye karburatorer, valg af tændingssystem og valg af kølesystem.
Men hvis vi skal dissekere det på den måde. vejer type 4éren ca 14 kg mere end en type 1 . + 5-10 kg ekstra i fronten. Dvs ialt 25 kg ekstra. - Vi er nødt til at se på det overordnet, ellers blir det alt for kompliceret. Vi regner med at en 100 hk type 1 kan flytte buggyen til 100 på 8 sek. Dvs. så skal type 4éren have ca. 105 hk for at gøre det samme. 4 hk til ekstra vægt og 1hk til kinetisk forbrug pga. tungere rotrerende dele.
dvs. 1-0 til type 1éren. Elasticitet. Feks acc. fra 60 - 100 i 3. eller 4. gear. Der vil type 4eren vinde. (1-1)

Prisen på at lave en - anvendelig - 100 hk type 1 longblok og en 100 hk type 4 longblok er næsten den samme, hvis jeg skal lave den.
Feks ville min 100 hk´s std 1600 type 1 jo trække 100 hk., og være ca. 5000 kr billigere, (for en longblok) men ville ikke være ret god til en buggy med store baghjul og relativ høj gearing. Den vil "dø" i 4. gear, fordi motoren "falder ud" af sit momentområde. (Med tættere gear og fungerer den fint. Det er prøvet)
Omvendt fungerer min 100 - 105 hk 2,0 type 4 kanongodt i en buggy, osse selvom den har mega baghjul, fordi den har momentet det rigtige sted (og mere af det) til at trække hjulene rundt så de ka´forstå det.
Derfor skriver jeg, lav en motor der trækker der hvor i har behov for det. I blir gladere for produktet. Og hvis han har max 23K at gøre godt med, skal han bygge sig en fin 1600 type 1 og satse på de 80-85 hk. En 100 - 105 hk 2,0 type 4 løber i ca. 30K mit alles.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Men der er jo så mange ting der spiller ind.

- I sommers havde jeg besøg af to gutter i hver deres Lindner buggy. De kendte ikke hinanden før denne dag. bilerne var ret ens, og vejede hhv. 580 og 600 kg. (Man har vel en vægt til rådighed :-) )Den ene fyr havde sin "egen" 1914 cc. type 1 motor i, som iøvrigt lød rigtig godt og sund, På papiret viste 114 hk og 190 Nm moment. (Jeg tænkte Daayumm den må trække hårdt) Den anden fyr kører med en motor jeg har bygget. Den har 108 hk og 168 Nm på papiret, så den var jo noget sløv ved siden af. Troede jeg da. For drengene skulle jo liiige prøve hinanden af, så jeg måtte en tur ud på vejen og lege juletræ.
Efter et par forsøg viste det sig, at fyren med "min" motor var ca. 2 bil længder hurtigere på 200 m. selvom han havde væsentlig mindre moment. Men det var der hvor han skulle bruge det, hvorimod den anden fyr´s motor havde max moment for højt oppe, og havde derfor lidt sværere ved at komme fra start. Havde vi nu haft en 400 m bane at køre på var resultatet måske blevet en anden, men vi skulle jo osse ta hensyn til andre levende sjæle i nabolaget.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:
Derfor skriver jeg, lav en motor der trækker der hvor i har behov for det. I blir gladere for produktet.


så er det jo lige hvor det behov det ligger , i en lyskryds racer , ligger det jo lidt et andet sted end i en highwaycruiser...

men vil man køre lyskryds er der jo ingen grund til at lave en highwaycruiser.
hvem her tør feks køre 180 i en buggy , det er sgu ikke ret rart.

men tak for svaret Torben - sgu godt med noget reelt snak og en uddybene snak om behov i stedet for teknik , teknikken er jo kun noget man skal bruge for at opfylde et behov.

mht til indkøbsliste , så skal du ha alt det her...



-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Dyrmann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Sådan der, så er jeg tilbage igen ! Har brugt dagen på at blive Buggy ejer, var i udlandet (Hillerød) og hente en Peter Lindner fra 65..

Frank: Ja det er ikk dårligt at en 21 årig HH uddannet knægt kan lege med karbs ;)
Det kommer sig af at min ven som også køre buggy opgav Weber & Dellorto karbs fordi han ik kunne justere dem osv, og jeg tænkte det skulle være løgn, så jeg satte mig for at finde løsningen :) Søg og man skal finde ;)

I skal alle have super mange tak for jeres indput ! Jeg er nu afklaret med hva jeg vil have af motor efter et par dages votering med mig selv. Valget falder på en T4 1.7/1.8L med 2.oL roterende dele og en blød knast og mindre forarbejdning af toppene og sandsynligvis noget tarmslyng. En bundsolid motor med knap så mange HK men moment som en gummiged ! Og udfra det må jeg jo så nok et smut forbi Hr. Farmer med min tegnebog og en trailer så jeg kan begynde at hente dele hjem til Final Asembly :D

Glæder mig som et lille barn til at komme igang, har allerede nu alle marterialer til at påbegynde karos arbejde, så det begynder imorgen tidlig :D

Igen mange tak for jeres input, det har været rart med forskellige vinkler på sagen så man kan træffe et informeret valg !

Mvh Kristian Dyrmann Larsen
-------------------------------------------
Kristian D Larsen - kd-larsen@hotmail.com - 51604237
Nørresundby - Nordjylland
Peter Lindner Bugg

Reply

You must log in to post.