Akslerne har som sådan ikke noget med gearkassen at gøre. Man kan bruge både korte og lange aksler på en 1500 gearkasse. En såkaldt "freeway flyer" er ikke det samme som en 1500 gearkasse. Det er godt nok de samme gear-ratios, men med 3.88 kron/spidshjul i stedet for 4,12 som der normalt sidder i en 1500 gearkasse.
------------------------------------------- I love anything that goes fast enough to do something stupid in. meanbug@gmail.com
(permalink)Frank_AndersenMember
Skrev for 16 years siden
| | | |
Udvekslingerne i 1-4 gear er den samme som 12-1300 men bagtøjet er 4,125:1 i stedet for 4,375:1.
Lange bagaksler jaeh ! Det kommer 1500 type1 nok med i 66 hvor 12-1300 får det i 68.
De længste udvekslinger finder man i jagtvogn og Karmann Chia, hvor man kører med 0,82:1 i 4. gear hvor det normalt er 0,89.
Man får jo så et større omdrejningsfald ved skift til 4. og det er jo ikke sikkert det er godt.
I august 72 skifter man 4.gear til 0,93:1 så motoren kører lidt flere omdr. i 4. gear. Det kører faktisk godt på en 12-1300 motor. Det kører bedre på motorvej.
Jeg har nogen 1303 mistænkte for at køre 4,125:1 i bagtøjet og så 0,93:1. Det gør at de kører lidt hurtigere, altså større topfart i 1-3 og så taber den ikke pusten i 4.
Men gearkassens kendingsbogstaver er stadig AM- så det er ikke let at vide.
------------------------------------------- Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.