Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  turbo : kan det holde..?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Grsdal Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hej jeg her en type 1 motor med 1914 cyl. og krumtap med modvægte og anden knast og 2 gange dobbelt dellorto 40mm
men har tænkt meget på at få turbo på den, men kan sådan en motor holde til det..? fordi den kører rigtig godt lige nu. og gider ikke at sætte turbo på hvis det ikke kan holde. for selv om den går godt nu så vil man jo altid have det til at rykke mere og mere.. ;-)
men kan den holde til det.? eller er der noget man til bygge om på motoren for at få det til at holde..?
på forhånd tak..
mvh mads
IMG_0005_1_.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja selvfølgelig kan det holde. Der knækker ikke noget pga. den evt. høje effekt.
Turboen ødelægger ikke din motor. Men kan du få den til at køre, så motoren ikke tager skade ?
De fleste turbomotorer dør ret hurtigt pga. mangel på brændstof og forkert tændingstidspunkt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det eneste du skal "bygge om" på din nuværende motor er at du nok skal have sænket kompressionen. Hvormeget den skal sænkes kommer an på hviklen knast du kører med.
Men som Frank er inde på så kan turbo og karburator godt være svært at få til at køre ordenligt.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det der gør det svært er vel at vi til gadebrug jo for det meste kører "sug". Når den så laver tryk forandres forholdene.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 16 years siden | | | |
byg den om til indsprøjtning og justerbar elektrisk tænding hehe... og så en turbo. Det er nok det eneste der virker rigtigt når vi snakker trykladning.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Brug alle de dyre "turbobyggepenge" på nogle flere ccm.... der får du meget mere pålideligt motor for pengene - uden alt turbo besværet. Det ville jeg i hvert fald gøre.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser skrev:
Brug alle de dyre "turbobyggepenge" på nogle flere ccm.... der får du meget mere pålideligt motor for pengene - uden alt turbo besværet. Det ville jeg i hvert fald gøre.


There's no substitute for cubic inches!! Right on! :-)

Ronni.
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nothing beats displacement...
(permalink) vwanders Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det hedder altså "no replacement for displacement".. :-)

Men det er noget amerikanerne har fundet på. Fordi de ikke kan andet.

Det med at det er svært at få til at køre ordentligt er kun en halv sandhed. Selvfølgelig kan det komme til det. det kræver bare nogle ordentlige stumper til at starte med, og så masser af tålmodighed og tid - hvis man holder sig til karburatorer.

Hvis man laver et "sugesystem" som det du viser billede af, så er karburatorsiden jo rimelig simpel at få styr på. Den skal sådan set bare være stor nok til at levere.
der er så andre ulemper i form af halvskidt motorgang når den kører uden særlig belastning, fordi benzinen fortætter og bliver til dråber når den skal igennem turbinen.
Trykkarburatorer fås i et bredt udvalg, enten som originale eller som ombyggede til formålet. I et "tryksystem" får man det nemmere med dellast-områderne da der ikke er nogen lang vej for benzinen. Til gengæld er benzintilførslen mere kompliceret.

Sådan er der mange kompromiser og løsninger, men det er altså ikke som at sende en raket til månen - ligesom det beskrives i mange skrækhistorier.

Tændingssiden kræver noget elektronik. Der er også flere muligheder..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Grsdal Member
Skrev for 16 years siden | | | |
tak for alle de gode svar og meninger...
mvh mads..
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Er der virkeligt ikke nogen herinde der har noget erfaring med turbo ?
Hvis det er så godt og så let, så må der da være nogen der har kørt eller kører med det, som vi ikke ser noget til.
Der kommer ikke nogen til MIB´s dynoday.
Kom ud af busken - Og øs af jeres erfaringer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg håber at have samlet og trimmet færdig til Mantorp, så der må vi se om mine erfaringer har været til gavn.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Er der virkeligt ikke nogen herinde der har noget erfaring med turbo ?
Hvis det er så godt og så let, så må der da være nogen der har kørt eller kører med det, som vi ikke ser noget til.
Der kommer ikke nogen til MIB´s dynoday.
Kom ud af busken - Og øs af jeres erfaringer.

I al den tid jeg har rodet med luftkølede VW´s, (snart 20 år) har jeg lavet to, og været back up på to.
En sugeturbomotor med et fødesystem a´la det på billedet ovenfor er en BITCH at få til at gå godt på alt andet end WOT. Den største fejl folk begår til gadebrug er, at de laver indsugningsrørene for store. Det er meget vigtigt at der er flow i indsugningen, ellers kondenserer brændstoffet og motoren går ad H til og forurener værre end en 350ér V8. Tændingssystemet kan laves simpelt med et brugbart resultat, og kompliceret med et godt resultat. Der er masser af muligheder på markedet idag, som osse er til at betale sig fra.
Det næste er valg af knastaksel. - De fleste vælger en knast som går godt på sug, og mener så at det må være fint. Det er ikke nødvendigvis tilfældet. Faktisk er det langtfra normalen. Sugeturbo kræver generelt en aggressiv indsugningsside, igen for at holde liv i flowet i den lange indsugning, og en knapt så vild udstødningsside.

Der er en masse andre ting der bør tages højde for, men jeg er for træt til at komme ind på det nu.
Generelt vil jeg sige, at den manifold på billedet ovenfor, bør monteres på en 2,1 l. eller deromkring for at få nok hastighed på indsugningen.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Er der virkeligt ikke nogen herinde der har noget erfaring med turbo ?
Hvis det er så godt og så let, så må der da være nogen der har kørt eller kører med det, som vi ikke ser noget til.
Der kommer ikke nogen til MIB´s dynoday.
Kom ud af busken - Og øs af jeres erfaringer.


Jeg kender da til 2 gutter på nuværende tidspunkt (foruden vwanders) som har gang i nogle seriøse turboprojekter, men de har begge valgt "the whole nine yards" med programerbar portinsprøjtning og elektronisk tænding. Hvornår de er færdige så vi kan se dem på rullen ved jeg ikke.
Hvis de vil fortælle om deres projekter må de selv melde sig på banen.

/Jacob
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Når nu man siger "seriøse" så menes der gerne at man har købt en af hver af alt det højteknologiske elektronik der findes på markedet. Og man forventer 500+ HK.
Når nu de har kørt en 40-50.000 km, så lad os høre om det. Og bare med 100 HK.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Når nu man siger "seriøse" så menes der gerne at man har købt en af hver af alt det højteknologiske elektronik der findes på markedet. Og man forventer 500+ HK.
Når nu de har kørt en 40-50.000 km, så lad os høre om det. Og bare med 100 HK.


Nej med seriøse mener jeg folk der har sat sig ind i sagerne INDEN de går ud og køber stumper hvad enten de er dyre og elektroniske eller ej! Ikke noget med at svejse gamle vandrør sammen til en manifold som passer på en turbo man lige købte billigt for en plov.
Jeg vil mene de par stykker jeg kender til har kørbarhed som mål i lige så høj grad som effekt.

...men lad os nu se hvad de kommer op med.

/Jacob
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Blob Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Min holdning er at man skal have de rigtige grundmaterialer for at kunne få det til at spille ordenligt.
Det med at bruge hvad man lige har for hånden, duer efter min mening ikke.

Som Jacob siger, skal det spille skal man gøre det seriøst.

Ellers er det bedre at lade være.
Men det løber op. Nogle tror at det bare er at købe en turbo og knalde på, men en turbo er næsten den mindste del.
Af overvejelser kan der blandt andet nævnes:
Knast
Køling
Krabs/sprøjt
Spjældhus/karbs
Tænding
Manifolde
Turbo
Dump
Benzinpumpe
osv osv.

Dernæst skal ens grundmotor jo være i orden, ens gearkasse skal jo også helst være beregnet til den øgede effekt.

Så slutresultatet rent økonomisk turbo kontra alm. bliver næsten ens.
Så det "nemmeste" må vidst være at holde sig til en std. 30hk:)
Det er ikke for at tage modet fra nogen, men blot for at vise, at det ikke er "bare lige"

Jakob

Reply

You must log in to post.