Der er desværre ikke så mange projekter man kan følge her på VWNettet, så jeg havde egentlig også besluttet at jeg så heller ikke ville lave en projekttråd, men på den måde bliver det jo aldrig bedre, så her er histroien om min 1959 SO23 Westfalia.
Som en del andre busser der er kommet til DK de senere år, er det John (Ovalguy) som har fundet den i Texas, og Allan Wind fik den til DK.
Jeg købte den i September 2007.
Efter senest at have kørt i en Notchback og derefter T34, som begge var i god stand, og som aldrig havde fået lavet særligt rustarbejde, havde jeg besluttet at finde en bus som også skulle være i god stand, men selvom jeg kiggede i prisklassen omkring 100000.- syntes jeg ikke at standen var som jeg havde forventet i den prisklasse, så jeg begyndte at kigge efter projekter istedenfor.
Så kom denne Westy til salg, men den havde mere rust end jeg ønskede at gå igang med, specielt rusten i de langsgående vanger skærmte mig, da jeg tidligere var gået kold i et bus projekt som også skulle have lavet vanger.
Til gengæld er det sjældent at der sælges busser i DK, som er ældre end `63, og de busser har en del detaljer som tiltaler mig, bla lille bagklap/bagrude, ingen læbe over baghjulet, knæstykker med høj kant og så er 90% af alle busser i DK nyere end `63 hvor disse ting ændres, sidste men ikke mindst er det en original Westfalia, og en af de eneste (om ikke den eneste) SO23 i DK, så på trods af rusten købte jeg den.
Mængden af rust minder mere om det man ser på danske eller svenske busser, tror desværre at det er under opbevaring den er rustet, for langt det meste rust findes i den forreste del.
Hvis noget af teksten kan opfattes som om jeg er skuffet over mængden af rust, eller standen i øvrigt, så er det ikke tilfældet.
Langt det meste kunne man se, og man skal ikke starte på et projekt som dette, hvis man ikke forventer at finde mere gemt under spartel og lak.
Jeg er gammel nok (både alder og VW erfaring) til selv at tage ansvaret for mine køb.
Bilen er født med safariruder, og de sidder heldigvis stadig i.
Smal bagklap og lille bagrude passer mig bedre end dem der er i latesplit busserne.
Har ikke så mange billeder af interiøret, men det meste er i samme stand som det på billedet, og langt det meste kan reddes med lidt sandpapir og noget ny lak, men det bliver nok et vinterprojekt i sig selv.
Håber jeg kan nøjes med at sætte nye sider i bunden.
Disse små tråde, som er glasfiberspartel, gjorde det spændende at få slebet det yderste lag af på fronten.
Og sådan så det ud under tykt lag spartel.
Det ses ikke så tydeligt på billedet, men den originale runde form, er nærmest helt flad langs svejsningen, samtidig ligger svejsningen så tæt på presningen i V`et, at det desværre nok ikke kan reddes.
Jeg søger derfor en anden front, se her: Front søges
Jeg tror at reparationen skyldes en skade i hjørnet, for døren og knæstykket er også rykket op til 10mm tilbage, men mere om dette senere.
Dette er højre knæstykke,
Som en del andre busser der er kommet til DK de senere år, er det John (Ovalguy) som har fundet den i Texas, og Allan Wind fik den til DK.
Jeg købte den i September 2007.
Efter senest at have kørt i en Notchback og derefter T34, som begge var i god stand, og som aldrig havde fået lavet særligt rustarbejde, havde jeg besluttet at finde en bus som også skulle være i god stand, men selvom jeg kiggede i prisklassen omkring 100000.- syntes jeg ikke at standen var som jeg havde forventet i den prisklasse, så jeg begyndte at kigge efter projekter istedenfor.
Så kom denne Westy til salg, men den havde mere rust end jeg ønskede at gå igang med, specielt rusten i de langsgående vanger skærmte mig, da jeg tidligere var gået kold i et bus projekt som også skulle have lavet vanger.
Til gengæld er det sjældent at der sælges busser i DK, som er ældre end `63, og de busser har en del detaljer som tiltaler mig, bla lille bagklap/bagrude, ingen læbe over baghjulet, knæstykker med høj kant og så er 90% af alle busser i DK nyere end `63 hvor disse ting ændres, sidste men ikke mindst er det en original Westfalia, og en af de eneste (om ikke den eneste) SO23 i DK, så på trods af rusten købte jeg den.
Mængden af rust minder mere om det man ser på danske eller svenske busser, tror desværre at det er under opbevaring den er rustet, for langt det meste rust findes i den forreste del.
Hvis noget af teksten kan opfattes som om jeg er skuffet over mængden af rust, eller standen i øvrigt, så er det ikke tilfældet.
Langt det meste kunne man se, og man skal ikke starte på et projekt som dette, hvis man ikke forventer at finde mere gemt under spartel og lak.
Jeg er gammel nok (både alder og VW erfaring) til selv at tage ansvaret for mine køb.
Bilen er født med safariruder, og de sidder heldigvis stadig i.
Smal bagklap og lille bagrude passer mig bedre end dem der er i latesplit busserne.
Har ikke så mange billeder af interiøret, men det meste er i samme stand som det på billedet, og langt det meste kan reddes med lidt sandpapir og noget ny lak, men det bliver nok et vinterprojekt i sig selv.
Håber jeg kan nøjes med at sætte nye sider i bunden.
Disse små tråde, som er glasfiberspartel, gjorde det spændende at få slebet det yderste lag af på fronten.
Og sådan så det ud under tykt lag spartel.
Det ses ikke så tydeligt på billedet, men den originale runde form, er nærmest helt flad langs svejsningen, samtidig ligger svejsningen så tæt på presningen i V`et, at det desværre nok ikke kan reddes.
Jeg søger derfor en anden front, se her: Front søges
Jeg tror at reparationen skyldes en skade i hjørnet, for døren og knæstykket er også rykket op til 10mm tilbage, men mere om dette senere.
Dette er højre knæstykke,