Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Projekt 1959 SO23 Westfalia

125
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der er desværre ikke så mange projekter man kan følge her på VWNettet, så jeg havde egentlig også besluttet at jeg så heller ikke ville lave en projekttråd, men på den måde bliver det jo aldrig bedre, så her er histroien om min 1959 SO23 Westfalia.

Som en del andre busser der er kommet til DK de senere år, er det John (Ovalguy) som har fundet den i Texas, og Allan Wind fik den til DK.
Jeg købte den i September 2007.

Efter senest at have kørt i en Notchback og derefter T34, som begge var i god stand, og som aldrig havde fået lavet særligt rustarbejde, havde jeg besluttet at finde en bus som også skulle være i god stand, men selvom jeg kiggede i prisklassen omkring 100000.- syntes jeg ikke at standen var som jeg havde forventet i den prisklasse, så jeg begyndte at kigge efter projekter istedenfor.

Så kom denne Westy til salg, men den havde mere rust end jeg ønskede at gå igang med, specielt rusten i de langsgående vanger skærmte mig, da jeg tidligere var gået kold i et bus projekt som også skulle have lavet vanger.

Til gengæld er det sjældent at der sælges busser i DK, som er ældre end `63, og de busser har en del detaljer som tiltaler mig, bla lille bagklap/bagrude, ingen læbe over baghjulet, knæstykker med høj kant og så er 90% af alle busser i DK nyere end `63 hvor disse ting ændres, sidste men ikke mindst er det en original Westfalia, og en af de eneste (om ikke den eneste) SO23 i DK, så på trods af rusten købte jeg den.

Mængden af rust minder mere om det man ser på danske eller svenske busser, tror desværre at det er under opbevaring den er rustet, for langt det meste rust findes i den forreste del.

Hvis noget af teksten kan opfattes som om jeg er skuffet over mængden af rust, eller standen i øvrigt, så er det ikke tilfældet.
Langt det meste kunne man se, og man skal ikke starte på et projekt som dette, hvis man ikke forventer at finde mere gemt under spartel og lak.
Jeg er gammel nok (både alder og VW erfaring) til selv at tage ansvaret for mine køb.


Bilen er født med safariruder, og de sidder heldigvis stadig i.



Smal bagklap og lille bagrude passer mig bedre end dem der er i latesplit busserne.



Har ikke så mange billeder af interiøret, men det meste er i samme stand som det på billedet, og langt det meste kan reddes med lidt sandpapir og noget ny lak, men det bliver nok et vinterprojekt i sig selv.



Håber jeg kan nøjes med at sætte nye sider i bunden.



Disse små tråde, som er glasfiberspartel, gjorde det spændende at få slebet det yderste lag af på fronten.



Og sådan så det ud under tykt lag spartel.
Det ses ikke så tydeligt på billedet, men den originale runde form, er nærmest helt flad langs svejsningen, samtidig ligger svejsningen så tæt på presningen i V`et, at det desværre nok ikke kan reddes.
Jeg søger derfor en anden front, se her: Front søges
Jeg tror at reparationen skyldes en skade i hjørnet, for døren og knæstykket er også rykket op til 10mm tilbage, men mere om dette senere.



Dette er højre knæstykke,
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
mod på morten - en camper er jo lidt sjoverer at ligge kræfter i end så meget andet , så det skal nok blive godt , skal den så være tiger stribet næste gang ;0)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej, da jeg så farverne under zebrastriberne, kom jeg mere til at tænke på en Giraf lakering.



Farvevalget er meget let, da den er født med min yndlingsfarvekombination, Mango og Seagull grey, så det får den igen.

Billedet er lånt fra BBT`s hjemmeside.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Et projektindlæg - hvor cool.

Jeg må tilstå at jeg ikke troede at den var så slem, men den er helt klar værd at få skruet sammen igen.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
FED model
Lækkert at det bliver til en ordentlig bus igen, hatten af for dit gåpåmod! (nu bliver jeg sgu helt nervøs for hvordan min bus ser ud når jeg får den hjem :-( )

Kunne være jeg også skulle tage mig sammen og få lavet et projektindlæg over renoveringen af min Type 1, for i har da egentlig ret i at der ikke er meget gang i projektindlægene.

nå, men jeg glæder mig til at følge projektet - held og lykke med det

/Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser skrev:
Kunne være jeg også skulle tage mig sammen og få lavet et projektindlæg over renoveringen af min Type 1, for i har da egentlig ret i at der ikke er meget gang i projektindlægene.


nemlig - vi ved du har billederne og lysten.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja, Rasser det er bare at komme igang, har set på din blog, at det er fine sager du har gang i.



Efterhånden er der en del forskellige firmaer som laver pladedele til splitbusserne.

Dem som får flest positive ord for pasform og korrekte detaljer, er KlassicFab som laver
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) Svendsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det ser sku' godt ud det der.

Godt gået, af en på 78 år....

/Lars

-------------------------------------------
58' Type 2
65' Type 2
larssvendsen@hotmail.dk
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Uha en omgang. Men spændene projekt, håber du vil følge op på det jævnligt. Der er efterhånden langt mellem de gode projekt indlæg og det her ser ud til at blive hvor man kan lærer lidt

Martin
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så kom der flere pladedele, denne gang helt fra Texas.
Tak til alle som har været involveret i at få den til DK.





Jeg skal bare bruge de 2 hovedvanger, så her er det meste af det overskydende skåret væk.
Håber at få gjort det forberedende arbejde i Påsken.

-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) Jnke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
For pokker jeg er top misundelig på de grønne stumper der!!!!!...
Nå men det ser sgu rigtig fint ud det du får lavet...
Det ender med at du skal bruge de gummilister først :-)

/Jønke
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Ha ha, ja nu forstår jeg bedre hvad Thomas og Jønke mente med, at det var et MF stort stykke jern John havde sendt til dig. Der er jo næsten en halv bus.

Dejligt at se at det går hurtigt frem ad.

-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) VW666768 Grsted Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fint projekt. Jeg søgte selv efter en split som dig, men det var sku det værste klamp folk ville have penge for, så jeg gjorde som Dig og købte et vrag. Derfor har selv renoveret en plumrådden 67 splitbus fra 2004 til i dag, hvor jeg købte hele pladekataloget og lavede resten selv. Hvis Du mangler nogle mål til pladearbejdet kan jeg muligvis hjælpe da jeg foretog en grundig opmåling af min egen inden jeg gik i gang. Meget af det pladearbejde der tidligere var lavet på min var kylet på, så det var et spændende arbejde at få alt på plads. Jeg har lige eftermonteret et originalt Westfalia tag fra samme årgang og er nu gået i gang med selv at lave ledningsnet. Jeg kan jo blive helt misundelig når jeg ser Din. Min er ved at være færdig så nu kan jeg have hvid skjorte på til det sidste arbejde.
God fornøjelse Steen
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det var godt nok noget af en skaringsdel.

Hvis der var sædeskinner på den halve bus og du ikke skal bruge dem, kender jeg en der står og mangler.

Super projekt.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
wow that looks beeter than it did when it left here thats for sure..and must have been a lot of work to strip the frame rails..superb job!
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja, det er skarringsdel model MEGET stor.

Søren det eneste der var brugbart udover vangerne, var håndbremsen og bremsepedalen.

Steen - jeg tror nok at jeg har styr målene, men det kan jo være at jeg bliver klogere, så hører du fra mig.
Skal vi ikke se nogle billeder af dit projekt?

John - Thanks for your help getting these frameparts over here.
I will now go out, and make the bus ready for the "new" framerails, more progress later.


-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) theovalguy Member
Skrev for 16 years siden | | | |
not a problem i hope it all works out well.You danes amaze me as the americans are to lazy to do this much work,or a hell of a lot of them are anyways.. we would rather just find another bus.. and spend a lot more money on it.. crazy huh? anyways if i can help in any way just ask.
john
-------------------------------------------
always needing split window and oval window beetle parts for my cars 1947 50 rag 51 rag 56 ragtop
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Så fik jeg forbroen af, der er desværre huller i begge tårne, men standen på resten af forbroen, bestemmer om det bliver et par lapper, eller en anden forbro.
Er dog ikke de vigtigste lige nu, så det må vente.



Rusten i denne hovedvange starter lige bag trekantsvangen, og løber så hele vejen til forbroens fæste.



Bilen er klodset solidt op, lidt overkill med en jernbaneskinne, men man må tage hvad man har.



Her fjerner jeg inderpladen på den "nye" vange, et langsommeligt arbejde at bore alle de punktsvejsninger ud, men er mest skånsomt mod den del jeg skal bruge.



Langt om længe er den først vange klar, har bare fået en let afrensning med en flapskive, for at sikre at der ikke er noget skjult rust nogen steder. Vangen er heldigvis i god stand.



Skal bare have en gang grunder, så er den klar til brug.
Har endnu ikke besluttet hvor meget jeg vil skifte, om det skal være i hele længden, eller bare det dårlige + lidt ekstra.


-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) theovalguy Member
Skrev for 16 years siden | | | |
that first picture is the beam with the rust hole in it right? then the other is the frame rail that I sent you or is that the one from under the bus..?man I would pat you on the back if I was there .. your vw soldier!! carry one and great job..you are motivating my sorry ass to just go buff a car I painted last week.. haha
john
-------------------------------------------
always needing split window and oval window beetle parts for my cars 1947 50 rag 51 rag 56 ragtop
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
The first picture is the beam, and there are holes in both sides, haven`t decided if I will repair it, or just replace the beam, depends on the condition of rest of the beam.

Next 2 pictures are the original frame rails on the bus.
Then 3 pictures preparing the first rail from you, it`s still on the floor.
Hope to start replacing it next week.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) Mark Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hold da op, Morten. Det var da et seriøst projekt, du har kastet dig ud i. Jeg er dog sikker på at du er manden der kan klare opgaven. Kan godt forstå dit farvevalg, til bilen. Det ser godt ud.

Mark (som skulle skifte sølle 4 treverser og syns at det var en hæslig opgave :-) )
-------------------------------------------
Mark 22777737
bugfreaks@mail.tele.dk
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja, jeg er sikker på at det nok skal lykkedes, jeg har været lidt spændt på hovedvangerne, men uden at selve arbejdet er udført, føler jeg at jeg har styr på processen, det virker ihvertfald inden i mit hoved :)

Når Forden er synet må du tage Malene med på en tur til det midtsjællandske, glæder mig til at se din drømmebil live.


-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så tager vi da med (hvis det er ok altså)

I har vist godt af at få fyldt indkørslen med lidt Detroit metal ;-)
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
(permalink) theovalguy Member
Skrev for 16 years siden | | | |
need another beam?? maybe maybe i can arrange that ...maybe..
-------------------------------------------
always needing split window and oval window beetle parts for my cars 1947 50 rag 51 rag 56 ragtop
(permalink) Jnke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hold da op nu gir du den gas!!!

Det ser sgu fint ud der...

/Jønke

125

Reply »

You must log in to post.