Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvilken Gearkasse olie...

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 16 years siden | | | |
....Hvilken gearkasseolie bruger i til jeres T1 gearkasse???

Mik
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ingen der vil ud med det???
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) curthhansen (kbh-2800) Member
Skrev for 16 years siden | | | |
tjek her

http://vwnettet.dk/forum/topic/394211

ses curth
-------------------------------------------

tlf: 26172817
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeps..., jeg endte med at købe Biltemas olie til små 30kr literen...

Det er en hypoid-olie, hvilket alle de dyre olier ikke er... Hvad det så end dækker over...
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det betyder at det er beregnet til at køre i et hypoid-bagtøj.
Det vil sige at kronhjulets og spidshjulets centerlinier IKKE går igennem hinanden. Altså spidshjulet kommer ikke ind midt på kronhjulet.
Derved kan man fremstille Kron/spidshjul med nogen lidt mere aflange tænder som så derved får en større trædeflade. Det vil også give en glidende bevægelse som giver noget mere friktion som udmønter sig i mere effekttab og varme. Derfor en speciel olie.
Type 1 og 3 har ikke hypoid, netop for at mindske effekttabet med den svage motor, Type 2 efter, er det 69, har hypoid.

En moderne olie til en moderne bil, er typisk ikke beregnet til hypoid fordi der ikke er en kron/spidhjul i gammeldags forstand. Det er bare skråtskårne tandhjul. De kan såmænd klare sig med en 10w/40 motorolie. Det kører min kones Polo med for at få et lettere gearskifte på kold.
Jeg kører med en ELF 75W/90 i min tunede Polo.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
VW gearkasser EEELSKER Pennzoil 80W/90. 72 kr. l.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja det er meget godt, men hvor købes det. Nærmeste sted jeg kan finde er i Havdrup. det er lidt langt fra Hjallerup.
-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg kan sende til dig
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Det betyder at det er beregnet til at køre i et hypoid-bagtøj.
Det vil sige at kronhjulets og spidshjulets centerlinier IKKE går igennem hinanden. Altså spidshjulet kommer ikke ind midt på kronhjulet.
Derved kan man fremstille Kron/spidshjul med nogen lidt mere aflange tænder som så derved får en større trædeflade. Det vil også give en glidende bevægelse som giver noget mere friktion som udmønter sig i mere effekttab og varme. Derfor en speciel olie.
Type 1 og 3 har ikke hypoid, netop for at mindske effekttabet med den svage motor, Type 2 efter, er det 69, har hypoid.

En moderne olie til en moderne bil, er typisk ikke beregnet til hypoid fordi der ikke er en kron/spidhjul i gammeldags forstand. Det er bare skråtskårne tandhjul. De kan såmænd klare sig med en 10w/40 motorolie. Det kører min kones Polo med for at få et lettere gearskifte på kold.
Jeg kører med en ELF 75W/90 i min tunede Polo.


HVAD?! Det vil sige at jeg slet ikke skulle bruge hypoid-olie til min type1 alligevel???
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:
VW gearkasser EEELSKER Pennzoil 80W/90. 72 kr. l.
T


http://www.ne-custom.dk/olie.html

47,-
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jamen så skal i da bare købe det der.
T
(permalink) haahr Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jeg kør med Texaco Multigear S 75W-90.er det ok eller skal jeg skifte
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg opgiver snart at finde ud af hvad der er godt, eller om det bare er ligegyldigt...

Jeg er endt op med at købe 3L hypoid olie i Biltema efter anbefaling, og nu viser det sig at min gearkasse på min vw 1300 fra 1970 slet ikke har en hypoidgearkasse?!?

Gad vide om det nu kan skade at køre med hypoidolie på en ikke hypoidgearkasse?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bare rolig det skader ikke. Jeg mener bestemt at man skal bruge hypoid GL5 i en type1 gearkasse.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
S
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Bare rolig det skader ikke. Jeg mener bestemt at man skal bruge hypoid GL5 i en type1 gearkasse.


Det er super! Du nåede lige at poste mens jeg skrev... ;)
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Bare rolig det skader ikke. Jeg mener bestemt at man skal bruge hypoid GL5 i en type1 gearkasse.


Jeg synes bare lige du selv skrev at type 1 og type 3, ikke havde hypoidgear..., men det har jeg nok misforstået...
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej det har du forstået rigtigt
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |


...og VW anbefaler at man bruger hypoidolie på en Type 1 eller 3 når de har en VW-automatic gearkasse ;o)

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Grunden til at Pennzoil er god på vores gearkasser, - især dem med lidt km på bagen er, at den har et højere indhold af zink. Jeg har ikke mødt den første endnu, som ikke kunne mærke forskel i positiv retning på sin gearkasse før og efter de har skiftet til Pennzoil.
Men de fleste oile virker jo fint. Nogle virker bare endnu bedre.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ahh hypoidolie på automatic, ville jeg chekke op på. Måske på den halvautomatiske ? Som jo egentligt er en 3-gears manuel med en "automatisk" kobling og har den ikke også converter ? Den skal nok have ATF-olie til converteren, jeg ved det ikke.

De fleste vil kunne mærke en forskel hvis man skifter olie på sin gearkasse. Den er oftest mange år gammelt. Så alt hjælper. Men der går lige 14 dage inden det mærkes for alvor. Altså hvis den kører i de 14 dage.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Ahh hypoidolie på automatic, ville jeg chekke op på. Måske på den halvautomatiske ? Som jo egentligt er en 3-gears manuel med en "automatisk" kobling og har den ikke også converter ? Den skal nok have ATF-olie til converteren, jeg ved det ikke.

De fleste vil kunne mærke en forskel hvis man skifter olie på sin gearkasse. Den er oftest mange år gammelt. Så alt hjælper. Men der går lige 14 dage inden det mærkes for alvor. Altså hvis den kører i de 14 dage.


Hej Frank,

Det er den halvautomatiske jeg tænkte på. Findes der 'rigtige' automatiske gearkasser til type 1?

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Type 3 havde rigtige automatgearkasser. Jeg mener også at det kom i 1303
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.