....Hvilken gearkasseolie bruger i til jeres T1 gearkasse???
Mik
Mik
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
Frank_Andersen skrev:
Det betyder at det er beregnet til at køre i et hypoid-bagtøj.
Det vil sige at kronhjulets og spidshjulets centerlinier IKKE går igennem hinanden. Altså spidshjulet kommer ikke ind midt på kronhjulet.
Derved kan man fremstille Kron/spidshjul med nogen lidt mere aflange tænder som så derved får en større trædeflade. Det vil også give en glidende bevægelse som giver noget mere friktion som udmønter sig i mere effekttab og varme. Derfor en speciel olie.
Type 1 og 3 har ikke hypoid, netop for at mindske effekttabet med den svage motor, Type 2 efter, er det 69, har hypoid.
En moderne olie til en moderne bil, er typisk ikke beregnet til hypoid fordi der ikke er en kron/spidhjul i gammeldags forstand. Det er bare skråtskårne tandhjul. De kan såmænd klare sig med en 10w/40 motorolie. Det kører min kones Polo med for at få et lettere gearskifte på kold.
Jeg kører med en ELF 75W/90 i min tunede Polo.
Farmer skrev:
VW gearkasser EEELSKER Pennzoil 80W/90. 72 kr. l.
T
Frank_Andersen skrev:
Bare rolig det skader ikke. Jeg mener bestemt at man skal bruge hypoid GL5 i en type1 gearkasse.
Frank_Andersen skrev:
Bare rolig det skader ikke. Jeg mener bestemt at man skal bruge hypoid GL5 i en type1 gearkasse.
Frank_Andersen skrev:
Ahh hypoidolie på automatic, ville jeg chekke op på. Måske på den halvautomatiske ? Som jo egentligt er en 3-gears manuel med en "automatisk" kobling og har den ikke også converter ? Den skal nok have ATF-olie til converteren, jeg ved det ikke.
De fleste vil kunne mærke en forskel hvis man skifter olie på sin gearkasse. Den er oftest mange år gammelt. Så alt hjælper. Men der går lige 14 dage inden det mærkes for alvor. Altså hvis den kører i de 14 dage.
You must log in to post.