Så blev det endelig forår!
Og så blev min bil endelig forårsklar! :)
Jeg købte bilen sidst i juli, sidste sommer (2007), uden at vide det mindste om luftkølede VW'ere. Egentlig ville jeg helst have købt en ældre type1 med oval baggrude, afviservinger og de karakteristiske skrå forlygter, men da jeg havde besluttet mig for at nu skulle det være, mistede jeg fuldstændig modet. Faktisk troede jeg ikke længere det kunne lade sig gøre, for alle de biler jeg kiggede på, var så rustne, at man var bange for at træde lige igennem bunden på dem. Der var endda et par stykker af dem, hvor man faktisk kunne kigge lige igennem bunden. Selvfølgelig kan sådan noget laves, men når man bor i en lejlighed, og kun har en mindre garage/værksted til rådighed, og ingen erfaring i restaurering, ja så var det ikke noget jeg turde kaste mig ud i. På det tidspunkt kendte jeg intet til vwnettet (desværre), så jeg fandt alle de biler jeg så som potentielle emner, på bilbasen og de andre gængse salgssider. Så tog jeg en tur fra Skagen og kørte hele vejen ned gennem landet og over de to broer til Sjælland, og kiggede på alle de biler der var til salg i hele landet. Og da jeg nåde til sjælland, havde jeg på det nærmeste opgivet håbet om at finde et rustfrit eksemplar af denne charmerende bil. Men så i Hornbæk på Nordsjælland, stod jeg pludselig overfor et rigtig flot eksemplar. Der var da godt nok nogle defekter og mangler, men det vigtigste af alt, der var ingen rust! Til gengæld var det så også et lidt nyere eksemplar, end hvad jeg først havde tænkt mig. Men købt, det blev den! En VW 1300, model 113 fra 1970.
Nu har jeg så udbedret alle de fejl og mangler der var henover vinteren, og heldigvis fandt jeg tidligt i processen også vwnettet, og Svend Erik, som begge skal have en stor tak for den uvurderlige hjælp de har været undervejs. Ikke mindst med afmontering af motor og udskiftning af gearkasseophæng. Og tak til Bornholmer for hans tålmodighed med at svare på mine mange spørgsmål om petitesser, ting der for mange, tror jeg, er ligegyldige bagateller. :)
Desværre fik jeg ikke taget nogle "før" billeder, så man kan egentlig ikke se hvad jeg har lavet. Men jeg kan sige, at den først og fremmest er kommet til at fremstå mere blank, og ren, end den har gjort meget længe :) Og så virker alt det mekaniske og elektriske perfekt nu!
Her er lidt billeder af resultatet:
Og så vil jeg meget gerne have lidt input og idéer til hvad jeg kan gøre ved den nu. Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag, og nogle vil måske også mene der ikke bør gøres mere. Men den skal helt sikkert sænkes, og nogle andre fælge skal der også på. Men jeg vil meget gerne modtage nogle idéer til modifikationer der passer godt på lige netop den model jeg nu engang har anskaffet mig...
Og så blev min bil endelig forårsklar! :)
Jeg købte bilen sidst i juli, sidste sommer (2007), uden at vide det mindste om luftkølede VW'ere. Egentlig ville jeg helst have købt en ældre type1 med oval baggrude, afviservinger og de karakteristiske skrå forlygter, men da jeg havde besluttet mig for at nu skulle det være, mistede jeg fuldstændig modet. Faktisk troede jeg ikke længere det kunne lade sig gøre, for alle de biler jeg kiggede på, var så rustne, at man var bange for at træde lige igennem bunden på dem. Der var endda et par stykker af dem, hvor man faktisk kunne kigge lige igennem bunden. Selvfølgelig kan sådan noget laves, men når man bor i en lejlighed, og kun har en mindre garage/værksted til rådighed, og ingen erfaring i restaurering, ja så var det ikke noget jeg turde kaste mig ud i. På det tidspunkt kendte jeg intet til vwnettet (desværre), så jeg fandt alle de biler jeg så som potentielle emner, på bilbasen og de andre gængse salgssider. Så tog jeg en tur fra Skagen og kørte hele vejen ned gennem landet og over de to broer til Sjælland, og kiggede på alle de biler der var til salg i hele landet. Og da jeg nåde til sjælland, havde jeg på det nærmeste opgivet håbet om at finde et rustfrit eksemplar af denne charmerende bil. Men så i Hornbæk på Nordsjælland, stod jeg pludselig overfor et rigtig flot eksemplar. Der var da godt nok nogle defekter og mangler, men det vigtigste af alt, der var ingen rust! Til gengæld var det så også et lidt nyere eksemplar, end hvad jeg først havde tænkt mig. Men købt, det blev den! En VW 1300, model 113 fra 1970.
Nu har jeg så udbedret alle de fejl og mangler der var henover vinteren, og heldigvis fandt jeg tidligt i processen også vwnettet, og Svend Erik, som begge skal have en stor tak for den uvurderlige hjælp de har været undervejs. Ikke mindst med afmontering af motor og udskiftning af gearkasseophæng. Og tak til Bornholmer for hans tålmodighed med at svare på mine mange spørgsmål om petitesser, ting der for mange, tror jeg, er ligegyldige bagateller. :)
Desværre fik jeg ikke taget nogle "før" billeder, så man kan egentlig ikke se hvad jeg har lavet. Men jeg kan sige, at den først og fremmest er kommet til at fremstå mere blank, og ren, end den har gjort meget længe :) Og så virker alt det mekaniske og elektriske perfekt nu!
Her er lidt billeder af resultatet:
Og så vil jeg meget gerne have lidt input og idéer til hvad jeg kan gøre ved den nu. Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag, og nogle vil måske også mene der ikke bør gøres mere. Men den skal helt sikkert sænkes, og nogle andre fælge skal der også på. Men jeg vil meget gerne modtage nogle idéer til modifikationer der passer godt på lige netop den model jeg nu engang har anskaffet mig...
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75