Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Min første type1......!!!!

Tags:
No tags yet.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så blev det endelig forår!

Og så blev min bil endelig forårsklar! :)


Jeg købte bilen sidst i juli, sidste sommer (2007), uden at vide det mindste om luftkølede VW'ere. Egentlig ville jeg helst have købt en ældre type1 med oval baggrude, afviservinger og de karakteristiske skrå forlygter, men da jeg havde besluttet mig for at nu skulle det være, mistede jeg fuldstændig modet. Faktisk troede jeg ikke længere det kunne lade sig gøre, for alle de biler jeg kiggede på, var så rustne, at man var bange for at træde lige igennem bunden på dem. Der var endda et par stykker af dem, hvor man faktisk kunne kigge lige igennem bunden. Selvfølgelig kan sådan noget laves, men når man bor i en lejlighed, og kun har en mindre garage/værksted til rådighed, og ingen erfaring i restaurering, ja så var det ikke noget jeg turde kaste mig ud i. På det tidspunkt kendte jeg intet til vwnettet (desværre), så jeg fandt alle de biler jeg så som potentielle emner, på bilbasen og de andre gængse salgssider. Så tog jeg en tur fra Skagen og kørte hele vejen ned gennem landet og over de to broer til Sjælland, og kiggede på alle de biler der var til salg i hele landet. Og da jeg nåde til sjælland, havde jeg på det nærmeste opgivet håbet om at finde et rustfrit eksemplar af denne charmerende bil. Men så i Hornbæk på Nordsjælland, stod jeg pludselig overfor et rigtig flot eksemplar. Der var da godt nok nogle defekter og mangler, men det vigtigste af alt, der var ingen rust! Til gengæld var det så også et lidt nyere eksemplar, end hvad jeg først havde tænkt mig. Men købt, det blev den! En VW 1300, model 113 fra 1970.

Nu har jeg så udbedret alle de fejl og mangler der var henover vinteren, og heldigvis fandt jeg tidligt i processen også vwnettet, og Svend Erik, som begge skal have en stor tak for den uvurderlige hjælp de har været undervejs. Ikke mindst med afmontering af motor og udskiftning af gearkasseophæng. Og tak til Bornholmer for hans tålmodighed med at svare på mine mange spørgsmål om petitesser, ting der for mange, tror jeg, er ligegyldige bagateller. :)


Desværre fik jeg ikke taget nogle "før" billeder, så man kan egentlig ikke se hvad jeg har lavet. Men jeg kan sige, at den først og fremmest er kommet til at fremstå mere blank, og ren, end den har gjort meget længe :) Og så virker alt det mekaniske og elektriske perfekt nu!

Her er lidt billeder af resultatet:

Og så vil jeg meget gerne have lidt input og idéer til hvad jeg kan gøre ved den nu. Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag, og nogle vil måske også mene der ikke bør gøres mere. Men den skal helt sikkert sænkes, og nogle andre fælge skal der også på. Men jeg vil meget gerne modtage nogle idéer til modifikationer der passer godt på lige netop den model jeg nu engang har anskaffet mig...

30032008014.jpg
30032008015.jpg
30032008022.jpg
30032008024.jpg
30032008025.jpg

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Flot bil - Det ligner en af mine yndlingsfarver (savannah beige) ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Og så lige et billede af motoren også... Den har jeg lagt mange timer i, og det kræver vist heller ikke et "før" billede...

30032008026.jpg

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser skrev:
Flot bil - Det ligner en af mine yndlingsfarver (savannah beige) ?


Tak, og jo, det er godt set. Den er savannah beige. :)
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Billederne er i øvrigt taget med en kameratelefon. Jeg er egentlig imponeret over kvaliteten, så derfor smider jeg lige lidt flere billeder... Her i sephia-nuancer:

30032008031.jpg
30032008033.jpg
30032008035.jpg
30032008039.jpg

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Dillen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Den er flot som den er. Det er snart unikt at se en så flot original vogn.

Martin
(permalink) Bankmanden Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der er jo altid dette link som er godt til at få idéer med.

http://www.volkswarenhaus.de/bugselecta.htm

/Flemming
-------------------------------------------
Tlf 31264677
Mail: flemmingsteensloth@gmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Hej Sebastian,

Det ser rigtig flot ud - en original type 1 fra 1970, lige mit stil ;o) Hvad skal du nu få tiden til at gå med, er kabinen lige så flot?

Af fælge vil jeg foreslå BRM eller 2 ltr Fuchs replica eller BWA fælge. Se mere på http://www.kaeferfelgen.de.vu/

Du kunne eventuelt supplere med et rat fra moto-lita eller et flat4. Prikken over i'et ville være nogle orginale trinbrædder og en stenslagsbeskytter på bagskærmene.

Jeg vedhæfter også et andet flot eksemplar af samme årgang hvor du kan se den sænket med Fuchs replica fælge.

God fornøjelse.

Hilsen
Torben



-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Torben1500 skrev:

Hej Sebastian,

Det ser rigtig flot ud - en original type 1 fra 1970, lige mit stil ;o) Hvad skal du nu få tiden til at gå med, er kabinen lige så flot?

Af fælge vil jeg foreslå BRM eller 2 ltr Fuchs replica eller BWA fælge. Se mere på http://www.kaeferfelgen.de.vu/

Du kunne eventuelt supplere med et rat fra moto-lita eller et flat4. Prikken over i'et ville være nogle orginale trinbrædder og en stenslagsbeskytter på bagskærmene.

Jeg vedhæfter også et andet flot eksemplar af samme årgang hvor du kan se den sænket med Fuchs replica fælge.

God fornøjelse.

Hilsen
Torben





Tak Torben! Ja, sænkes det skal den i hvert fald!

Er det mon nok at give den et sæt sænkningsspindler, eller skal der en justérbar forbro til? Jeg har hørt lidt om at sænkningsspindler alene ikke forringer stabiliteten og komforten. Men spørgsmålet er om det giver nok sænkning med dem alene?

Der er ofte fælge til salg herinde, men de flotteste af dem er 5-huls, men det er måske bare tilfældigt? Min er jo 4x130, og skal man være tro mod det, eller sku' man konvertere til 5-huls?


Bankmanden skrev:
Der er jo altid dette link som er godt til at få idéer med.

http://www.volkswarenhaus.de/bugselecta.htm

/Flemming


Fedt program! Jeg prøver lige om jeg kan skyde mig ind på det jeg gerne vil ha'... :)
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Dillen skrev:
Den er flot som den er. Det er snart unikt at se en så flot original vogn.

Martin


Tak, men jeg synes næsten den er lidt for "morfar" som den er nu. Jeg skal jo næsten have en 3-trins stige med for at kunne komme ind i vognen... ;o)
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Torben1500 skrev:

Hej Sebastian,

Det ser rigtig flot ud - en original type 1 fra 1970, lige mit stil ;o) Hvad skal du nu få tiden til at gå med, er kabinen lige så flot?




Kabinen har også fået en tur, og der er blevet monteret tidstypisk radio, og pyntelister på instrumentbordet, som på eksportmodellen. Jeg må lige smide et billede af kabinen en af dagene...
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så, nu fik jeg leget lidt...

Det jeg måske hælder mest til selv, er noget i den retning her:

Jeg er nok nødt til at beholde den lidt høj i bagenden, så jeg ikke går imod med anhængertrækket. For anhængertrækket bliver nemlig, da jeg har planer om en lukket trailer til den.

Men kan jeg få den sænkning foran med sænkningsspindler alene?

Bobbelmod.jpg

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis du ikke vil have den längere ned foran skulle spindler nästen kunne göre det.
Jeg mener der er LIDT mere luft med spindler alene.

Flemming
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Hej Sebastian,

Sænkningsspindler flytter dine hjul og skiver længere op i dine skærme hvor en justerbar forbro ændre vinklen på dine bærearme. Ifm. en justerbar forbro er det en god ide at sætte kortere støddæmpere på da du ellers mister noget af vandringen (og dermed komfort og sikkerhed) på dine standard dæmpere.

Ud fra det billed du har uploaded længere neden i tråden vil jeg mene at sænkningsspindler er nok. Samtidig er det den letteste og måske enda billigste løsning. Jeg ved ikke nøjagtig hvor meget bilen bliver sænket, men
mener at kunne huske at det er 8-10 cm? Nogle spindler øger også din sporvidde.

Du kan (næsten) få de fælge du vil have. Hvis du vil have 5 huls fælge kan du skifte dine tromler og bore dine skiver til 5 huls. Husk at være opmærksom på dine nye fælges indpresning og dæk i forhold til din sænkning. Du får den bedste løsning ved at købe fælge og lave din sænkning på samme tid.

Tag eventuelt kontakt til
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Lars Member
Skrev for 16 years siden | | | |
APOCALYPSE skrev:
Så, nu fik jeg leget lidt...

Det jeg måske hælder mest til selv, er noget i den retning her:

Jeg er nok nødt til at beholde den lidt høj i bagenden, så jeg ikke går imod med anhængertrækket. For anhængertrækket bliver nemlig, da jeg har planer om en lukket trailer til den.

Men kan jeg få den sænkning foran med sænkningsspindler alene?



Hej.

Det er sgu fed stil, det er noget i samme stil som min.

Mvh.

Lars

20032008257.jpg

-------------------------------------------
Mvh.
Lars Kirketerp fra 2620 Albertslund(Sjælland)
Tlfnr: 31383018 Mail: larskirketerp(a)yahoo.dk
(permalink) vwanders Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Cool model du har fået fat i.

Hvis det var min:

Byt de tarvelige chrom trinbrædder til nogle originale.
Helrøde baglygteglas og hvide side - og frontblink.
1500 bagklap, med gæller i. (lidt svært hvis du skal have malet den og ramme farven)
Sænkede spindler, og justersæt i forbroen til finjustering.
Et par cm ned bagi. Ikke for meget..
Opgrader til skivebremser for og få lavet 5x130 boltmønster.
Gasburner Repro fælge. Dækstørrelse kommer lidt an på højden, så..
Trærat synes jeg er lidt for gammeldags til en 70'er bil, så et cool "dybt" læderrat ville det blive.
Nu ved jeg ikke hvilken kabine der er i, men den måtte jo gerne være brun til den savannh beige.

Der er nok flere ting, men så begynder det at ligne noget. :-)
70.jpg

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fedt med nogle input...!

Jeg skal lige overveje det med fælgene og sænkningen.

Sådan som jeg har forstået det, så ville det optimale være at indkøbe "droppede" spindler, en justérbar forbro, kortere støddæmpere, og så måske de Gasburner reprofælge, som vwanders foreslår (de ser fede ud). Så kan jeg vel stille højden som jeg lyster, og nogenlunde beholde sikkerhed og komfort.

Jeg har luret lidt på din, LK..., også fede fælge du har på den, (hvilket jeg har kommenteret i din tråd). Det kunne også nemt blive dem. Det afhænger så lidt af om jeg vælger at få den konverteret til 5-huls. Jeg er dog stadig lidt i tvivl om det måske er mere korrekt at lade den blive ved det originale 4x130 boltmønster.

vwanders:

Kabinen er i rød/sort stof, og meget velholdt... Synes egentlig det passer godt farvemæssigt. Og næsten synd at gøre noget ved. Der er endda de originale sedler fra polsterfabriken under sæderne, med adresse og tlf nummer.
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Lars Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej.

Du skal nok, hvis du vil have sænkede spindler på, så skal du også have en smallet forbro på, og den skal mindst være smallet 2", ellers risikere du at dine forhjul rammer skærmkanterne, når den er sænket.

Mvh.

Lars
-------------------------------------------
Mvh.
Lars Kirketerp fra 2620 Albertslund(Sjælland)
Tlfnr: 31383018 Mail: larskirketerp(a)yahoo.dk
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg havde nu tænkt mig at investere i et sæt "0"-offset spindler..., eller hvad de nu hedder... Så er det vel overflødigt at "smalle" forbroen...?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Lars Member
Skrev for 16 years siden | | | |
APOCALYPSE skrev:
Jeg havde nu tænkt mig at investere i et sæt "0"-offset spindler..., eller hvad de nu hedder... Så er det vel overflødigt at "smalle" forbroen...?


Ja, det kan godt være, ved det ikke, ellers må du bare gøre som mig, jeg fik smallet min forbro, hos den lokale smed for en kasse øl.
-------------------------------------------
Mvh.
Lars Kirketerp fra 2620 Albertslund(Sjælland)
Tlfnr: 31383018 Mail: larskirketerp(a)yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis det var min, ville jeg lave en 2L type4 motor med en langt gearet gearkasse og sætte skivebremser foran og 5,5 tommer stålfælge. Så er bilen ikke ødelagt og kan stadig koste penge.
Kør og nyd hvor godt det kører. Det letteste er at ødelægge den.
Pas på alle de originale ting. De kan ikke købes mere.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Thomas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg syntes også at gasburners vil være super cool til din bil. Det passer perfekt til stilen og årgangen.
De fåes også i 4x130 boltmønster, så de passer lige på som den er nu.
En rød kabine vil også stå rigtig godt til Savannah beige. (samme farve som min :-)

Mvh Thomas
-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
(permalink) VWMller Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ninjapunk skrev:
Jeg syntes også at gasburners vil være super cool til din bil. Det passer perfekt til stilen og årgangen.
De fåes også i 4x130 boltmønster, så de passer lige på som den er nu.
En rød kabine vil også stå rigtig godt til Savannah beige. (samme farve som min :-)

Mvh Thomas


Hvem sælger dem??
-------------------------------------------
TLF. 5et273295
(permalink) Thomas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
De fleste engelske sider har dem: machine7.com , coolairvw.co.uk mm.
Jeg vil tro Thomas fra classicparts.dk kan skaffe dem hjem. Send ham en mail..
-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvis det var min, ville jeg lave en 2L type4 motor med en langt gearet gearkasse og sætte skivebremser foran og 5,5 tommer stålfælge. Så er bilen ikke ødelagt og kan stadig koste penge.
Kør og nyd hvor godt det kører. Det letteste er at ødelægge den.
Pas på alle de originale ting. De kan ikke købes mere.


Hvad ville det rende op i med gearkasse og det hele...? Kan 50k gøre det? Det kunne være fedt, men det bliver nok ikke lige første prioritet. Men så skulle den næsten holdes helt standard udvendigt. Det er sjovest når folk ikke kan se på den, at den kan nogle tricks! :)
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75

Reply »

You must log in to post.