Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  olie i luftfilteret??

Tags:
No tags yet.

(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hej

jeg er blevet bildt ind/ hjernevasket til/ eventuelt misforstået personen, at efter olieskift og rensning af luftfilter skulle der efterfølgende fyldes ca en kvart liter olie direkte i luftfilteret. Som jeg forstod det, skulle olien direkte i toppen af filteret, dvs den kubel hvor stål spånerne sidder i, som kan tages af.
Men skal olien ikke i den nedereste skål/ badet istedet???

Skriver pga, at jeg tror jeg blev hjernevasket til at fylde olie direkte i stål spåne filteret, som jeg dermed gjorde. Men nu har bilen svært ved at stå i tomgang, som så nok skyldes at motoren ikke for nok luft, formoder jeg??

Efterfølgende mener jeg at have spottet, at der "lægger" olie/benz fra den bagerste boks på karbonaden, som i kan se på billedet.
Skal jeg også have skilt den ad nu og eventuelt have skiftet en pakning, eller betyder det mindre??

takker
mvh sven
DSC00532.jpg
DSC00529.jpg

-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Olien skal i den nedeste del "budding-formen".
Det står også i instruktionsbogen.

Martin
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ok, ja det var også det jeg ville mene, så må jeg lige have renset det igen og få smidt olien i den nederste del...
jeg har ingen instruktionbog...

så mangler jeg bare eksperthjælp til, om utætheden på billederne har nogen indflydelse??

takker
sven
-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
En ny pakning ville ikke skade men om det betyder noget tror jeg ikke - den sveder bare lidt - eller en del :D

Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ok..
hvilken funktion har denne boks egentligt??
-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
sven56 skrev:
ok..
hvilken funktion har denne boks egentligt??


"Boks" ? - Det er svømmerhuset. Der hvor benzinen opbevares inden det sprøjtes videre i indsugningen. Der sidder en svømmer der lukker for benzintilførslen når kammeret er fyldt.
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bunden af luftfilteret skal renses. Snavset bundfælder og ligger som en kage i bunden.
Efterfølgende skal der påfyldes olie op til den kant der er rundt i filteret. 1,5-2cm. Nogen har en rød streg.

HI! Jeg vil godt have været en flue på væggen da du fyldte olie i toppen af filteret !! Hvor løb det hen ? :)
Når bilen har stået natten over, kan jeg nu ikke forstå at det skulle gøre noget ved motorgange.
Der kommer jo hele tiden olie med op i stålsvampen. Som jo så vasker sandet ud så det lægger sig i bunden.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Bunden af luftfilteret skal renses. Snavset bundfælder og ligger som en kage i bunden.
Efterfølgende skal der påfyldes olie op til den kant der er rundt i filteret. 1,5-2cm. Nogen har en rød streg.

HI! Jeg vil godt have været en flue på væggen da du fyldte olie i toppen af filteret !! Hvor løb det hen ? :)
Når bilen har stået natten over, kan jeg nu ikke forstå at det skulle gøre noget ved motorgange.
Der kommer jo hele tiden olie med op i stålsvampen. Som jo så vasker sandet ud så det lægger sig i bunden.




Tror også det meste løb ned i bunden igen, men ikke en kvart liter som jeg fyldte i. Så der må stadig ligge noget i toppen, som forhindre luften i at komme igennem.

Men teoretisk set burde det vel ikke gøre nogen forskel, som du også siger, at olie normalt også kommer med op i filteret.

Men prøver lige at rense filteret i terpentin idag og så vender jeg lige tilbage om det har hjulpet...
-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Benzin der lækker i et fokevognsmotorrum er altid en dårlig ting. Sørg for at få det tæt og tjek samtidig lige dine benzinslanger/samlinger. Måske de trænger til en fornyelse.

Der går nemt ild i sådan noget benzin.. :D
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Den "brunfarvning" der er på svømmerhuset, ville jeg overhovedet ikke bryde mit hovede med. Det er helt normalt på en VW.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Split261 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Yes det hedder svømmerhus og karburator.

Split
-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja tag og skru de fire skruer rundt i kanten af "boxen" - altså svømmerhuset ud. Og rens dernede: der kan også ligge noget snask i bunden af den. Som sikkert forhindrer at den kører helt så godt som den kan.

Svømmer fidusen lurer du lige af hvordan skal sidde og at du ikke smider nogle smådele fra den væk, mens du er igang.
Det er nok nemmest, når du har hele karburatoren taget af forresten.

Og så hvis du renser pænt af rundt i kanten og spænder de 4 skruer ordentligt, holder den sikket også op med at være utæt.

Det er så nemt at selv jeg kan gøre det på åben gade :-)

mvh
JAKOB
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hej..

Skilte karbonaden ad idag og fandt ud af, at den "øverste" pakning til låget havde et knæk som nok skyldes mine tomgangs problemer.

Men da jeg først skal have skaffet en ny pakning hjem, måtte jeg samle det igen og vente.




MANGLER HURTIGT HJ
DSC00565.jpg

-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej det er bestemt ikke ligegyldigt hvordan de sidder.
De SKAL monteres rigtigt ellers spolere du jo tændingsrækkefølgen som er 1-4-3-2.

Du kan købe et rep-sæt til din karburator med diverse pakninger.

Mvh John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ok, det er lidt noget skidt...

Jeg har haft dem afmonteret, men derefter har jeg bare monteret dem som jeg håbede på var rigtigt (billedet viser hvad jeg har prøvet).

hvordan finder jeg ud af den rigtige rækkefølge nu så????

tak for den hurtige hjælp:)
-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Først vil jeg sige det ville være en god ide at anskaffe dig en værkstedshåndbog så du kan se alle de ting - det er langt nemmere.
Først skal du finde nummerene på cylinderne. Det står på dækpladerne lige i nærheden af hvert tændrør.
Tag dækslet af strømfordeleren og drej motoren med hånden til rotoren peger på cylinder 1. Der er et mærke i fordelerdækslet. Der skal tændkablet til cylinder 1 så sidde.
Drej derefter motoren i sin normale omdrejning så kan du se at det næste sted skal kablet til cylinder 4 sidde. Næste gang et det nummer 3 og sidst nummer 2.

PS: Hvis du har messenger har jeg en rep-bog på pdf-fil (på dansk) jeg kan overføre til dig.

Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
takker

ja, skal helt sikkert have anskaffet mig en værkstedshåndbog:)

har lige nogle spm inden jeg prøver:

Strømfordeleren/dækslet er det røde som på billedet, ikke sandt??
(bare for at få det på det rene)

Drej motoren i sin normale omdrejning - er det med uret eller??

-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
... og ødelægger jeg motoren, hvis jeg starter den og en af kablet fx sidder forkert??
-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis jeg var dig og ikke vidste hvad strømfordeler(dæksel var, så ville jeg ikke lave mere før jeg havde anskaffet mig en rep-bog. Det blir du nød til at sætte dig lidt ind i. Og dette er ikke sagt som noget negativt. Bare som en venlig bemærkning.
Motoren drejer med uret og ja - det er en dårlig ide at bare prøve sig frem i blinde og håbe at alt er som det skal være.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
okey

overså lige, at du kunne sende rep-bog på msn. Det må du meget gerne, min msn er: hs128@ofir.dk.

har tjekket fordeler dekslet nu, men kan ikke se det mærke du omtaler? men det kan være rep-bogen kan hjælpe med det...

-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Mærket sidder ikke i dækslet - det er på kanten af fordelerhuset.

Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village

Reply

You must log in to post.