Så fik jeg endelig lidt tid til at få bobbelen rykket ud af mørket.
Jeg har et problem med 2. gear. En sjælden gang imellem kan jeg få den i 2. gear når jeg skifter op ad i gear, men hvis jeg går fra 3. gear til 2. gear er der ingen problem. Hvad er eller hvad kan fejlen være?
Og så er der lige kommet et problem med starteren, der er fint strøm til den og hvis vi skubber bilen igang og køre på starten samtidig kan starteren også køre rundt og vi kan stoppe med at køre med starteren og vente ca. 30 sek og køre med starteren igen. Men venter jeg lidt længere tid kan jeg ikke. Er der noget Kul eller et eller andet i starteren jeg kan rense så den kan køre af sig selv igen? Starteren får klemme 50 når nøglen drejes.
Bilen er en Bobbel 1965 med org. 1200 motor.
Tak for hjælpen.
Den med gearkassen. Kan det være noget der er kommet af at stå i lang tid. Kobler den ordentligt ud ? Kan du sætte den i bakgear uden det knaser ?
Starteren er svær her pr. fjerndiagnose. Er det bare et svagt batteri ? Har du ladet det godt igennem ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Rosendal skrev:
Så fik jeg endelig lidt tid til at få bobbelen rykket ud af mørket.
Jeg har et problem med 2. gear. En sjælden gang imellem kan jeg få den i 2. gear når jeg skifter op ad i gear, men hvis jeg går fra 3. gear til 2. gear er der ingen problem. Hvad er eller hvad kan fejlen være?
Og så er der lige kommet et problem med starteren, der er fint strøm til den og hvis vi skubber bilen igang og køre på starten samtidig kan starteren også køre rundt og vi kan stoppe med at køre med starteren og vente ca. 30 sek og køre med starteren igen. Men venter jeg lidt længere tid kan jeg ikke. Er der noget Kul eller et eller andet i starteren jeg kan rense så den kan køre af sig selv igen? Starteren får klemme 50 når nøglen drejes.
Bilen er en Bobbel 1965 med org. 1200 motor.
Tak for hjælpen.
Når du skriver at
Nej, den børser hverken tænder op eller ned i gear, og bakgear går fint. Det er bare som om at når jeg vil rykke den i 2. gear går den i 4., og hvis jeg prøver at lade efter 2. gear er den der slet ikke, så er der kun bak og 4. gear. Men hvis jeg skifter fra 3. til 2. er der ingen problem.
Der er fuld knald på batteriet. Jeg vil lige prøve at afmontere starteren og se om jeg kan smøre den godt.
Du må ikke smøre starteren. Drevet og friløbsnavet skal vaskes i benzin.
Skift bøsningen i gearkassen og sørg for at kullene kan nå kommutatoren.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg fik liv i starteren igen. Den skulle bare have lidt let massage, så nu køre den bedre end nogensinde. Og benzin fyret fik jeg også liv i. =)
Mht. gearet, hvilken bøsning er det du mener og hvad er kommutatoren? Det er ikke alt for meget jeg har skruet i luftkølet endnu desværre. =)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Kullene kører mod kommutatoren i starteren. Bøsningen, jeg omtaler, er starterens ene leje, som sidder i gearkasse/koblingshuset.
Det er det samme på en vandkølet bil.
De vandkølede biler skal bare lige have 20 år mere på bagen, så kommer vi også til at lave det ved dem.
Mærkeligt ikke ? :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Undskyld, jeg må have været lidt træt da jeg læste det sidst. Troede du omtalt både starter problemet og gearskifte problemet. =) Men starten køre fint nu. Så nu skal jeg bare lige finde ud af hvorfor den ikke skifter så godt fra 1. til 2. gear men fint fra 3. til 2. gear eller 4. til 2. I har stadig ingen umiddelbart problem løsning til hvad det kan være? =)
Jeg vil gerne have lov at prøve bilen for at komme med et bud.
Din bøsning til den lange gearstang inde i tunnelen er måske opslidt og/eller leddet/koblingen under klappen under bagsædet.
Bilen er over 40 år. Alt er slidt.
Det er meget meget sjældent at gearkassen fejler noget på sådan én medmindre nogen har øvet vold.
Men folk tror generelt at gearskiftet er dårligt i en VW, men det er fordi de aldrig har prøvet en bil der var iorden. Og dem der ejede bilen før sagde at "sådan har den altid været"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja, kender det godt. Men jeg får den lige ind over graven igen og får tjekket bøsningerne til gearskiftet.