Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Skyder i udstødningen....

Tags:
No tags yet.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej...

Jeg har lige været igennem 4-5000km eftersynet med det obligatoriske olieskift, indstilling af ventiler, kamvinkel, tænding og tomgang.

Problemet er, at den ved en længere strækning med motorbremse, uden fod på speederen giver et enkelt skud, eller to i udstødningen. Set bagfra kommer der en lille flamme i begge afgangsrør når den skyder.

Motoren er fra 1969/70 og original 1300 med enkelt Solex 30 pict-2 karburator, original tændspole og strømfordeler. Motoren er enkeltportet, og med original standard udstødning.

Jeg har stillet alle 8 ventiler til 0,15mm.
Kamvinkel er målt til 49,8 grader. (clearance ca. 0,35mm).
Tænding er stillet til lige mellem 7,5 og 10 graders mærket, og kører 92 Oktan med blyadditiv.
Luftskruen er stillet til højeste omdrejninger, og derefter en halv omgang ud.
Tomgang er stillet til 850 omdrejninger.

Nogen forslag til hvorfor den skyder?
Motoren trækker fint, og holder nemt en fart på 110km/t, også op ad bakke. Topfarten er over 120km/t på meteret. Så umiddelbart skulle det vel være korrekt indstillet?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Hej Sebastian,

Er din udstødning tæt? En utæt udstødning kan godt knalde under de omstændigheder du beskriver. Tjek det ved at sætte en klud for begge afgangsrør. Den vil så 'fise' hvis den er utæt. Hvis motoret går ned i omdrejninger eller går ud er den tæt.

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak Torben... Det havde jeg ikke tænkt på. Min udstødning er vist ikke helt ny længere. Jeg har da også en spritny liggende, som jeg havde regnet med skulle på til næste vinter. Men det kan være jeg skal gøre det nu? Tager motoren skade af at skyde lidt? Udstødningen risikerer vel bare at blive mere utæt?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
lad det väre...der er jo cool
(permalink) andkjaer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=lotus-jonas]lad det väre...der er jo cool

He he :o
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
APOCALYPSE skrev:
Tak Torben... Det havde jeg ikke tænkt på. Min udstødning er vist ikke helt ny længere. Jeg har da også en spritny liggende, som jeg havde regnet med skulle på til næste vinter. Men det kan være jeg skal gøre det nu? Tager motoren skade af at skyde lidt? Udstødningen risikerer vel bare at blive mere utæt?


Nej, den tager ikke skade. Så hvis den er utæt (har du tjekket det?) kan du godt vente med at skifte den til du ikke kan holde larmen ud mere ;o)

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Andreas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=lotus-jonas]lad det väre...der er jo cool

Verdensklasse Svensker-kommentar. Skidt være med at det ikke kører ordentligt, så længe det lyder fedt ;-)

Jeg havde samme problem med min enkeltportede 1500, og jeg kunne ikke finde ud af hvad fejlen var.
Jeg tog et gammel tændrør og bankede indmaden ud, og svejste en luftnippel i enden. Så tog jeg tændrøret ud til cylinder 1, og skruede "tændrørsluftniplen" i i stedet. Motoren blev drejet til TDC på cylinder 1, og så åbnede jeg lidt for luften, og straks kunne jeg høre at det susede MEGET i udstødningen. Efter jeg tog motoren ud, og topstykkerne af, fandt jeg ud af at to af ventilstyrene til udstødningsventilerne var MEGET slidte, og kunne ikke slutte tæt.
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej igen..

Ja bare jeg ikke ødelægger noget med det..., så kan jeg godt klare lidt svensker-stil.

Men faktisk larmer den ikke så meget... Jeg har prøvet at kvæle den med en klud i afgangsrørene. Den "fiser" ikke, men den går nu heller ikke synderligt ned i omdrejninger, så det er nok her problemet ligger.

Det har faktisk hjulpet lidt at jeg har forsinket tændingen et par grader...

Hvad er den tekniske forklaring på at den skyder hvis udstødningen er utæt?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Blahblah Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Høre lige lidt med her, for vil gerne have min bobbel til at "skyde" men ved ikk hvordan man får den til det :)
Såå hvis min udstødning er tæt, hvordan får jeg den så til at "skyde" ??
Det er da lidt fedt når den giver et stort BANG :D
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tja... Vi kan jo altid mødes et sted og bytte udstødning.... ;o)
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Blahblah skrev:
Høre lige lidt med her, for vil gerne have min bobbel til at "skyde" men ved ikk hvordan man får den til det :)
Såå hvis min udstødning er tæt, hvordan får jeg den så til at "skyde" ??
Det er da lidt fedt når den giver et stort BANG :D


du fylder den med dynamit også skyder den når den bliver varm - husk at brug rigeligt
, folk der vil ha sin bil til at skyde med vilje vil ikke blive savnet ;0)
husk at gør det et øde sted så det ikke går ud over normale mennesker - heeh

ud over det så slår du tændingsnøglen fra - træder to gange på speederen ned af bakke og slår den til igen derefter - så falder dine topstykker af - og du skyder ventilerne , også kan du samle dín pot op næste gang du kommer den vej ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nå..., men tilbage til mit spørgsmål...

Er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor bilen skyder, når udstødningen er utæt? Er det den manglende modstand der får uforbrændt benzin til at flyde direkte fra indsugningsporten til udstødningsporten? For så er det jo direkte uøkonomisk at køre med...
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
APOCALYPSE skrev:
Nå..., men tilbage til mit spørgsmål...

Er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor bilen skyder, når udstødningen er utæt? Er det den manglende modstand der får uforbrændt benzin til at flyde direkte fra indsugningsporten til udstødningsporten? For så er det jo direkte uøkonomisk at køre med...


Er det ikke akademisk og uninteressant?

/Anders
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hmm..., sikkert nok, men jeg synes nu det kunne være spændende at vide... :-)
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det skyldes vel bare at uforbrændt benzin antændes i udstødningen nu der kommer luft til!?

Noget af det fedeste ved at tage til formel-1 er at stå hvor der geares ned. Det larmer overdrevet fedt :-)

/A
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
APOCALYPSE skrev:
Hmm..., sikkert nok, men jeg synes nu det kunne være spændende at vide... :o)


uforbrændt benzin blandet med iltholdigt luft, i en varm udstødning selvantænder ved det korrekte blandingsforhold. og da forbrændings hastigheden ligger op til ca 350-400 m/s kan det høres som et brag idet at lydens hastighed er ca 340 m/s ved havets overflade på en ISA dag.
(permalink) Blahblah Member
Skrev for 16 years siden | | | |
tak for det gode svar Bornholmer :D tror sku jeg prøver det... heh...
og undskyld APOCALYPSE hvis jeg lige fik det ud på et sidespor :(
(permalink) Niels Jakobsen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Ja det kan godt være der er nogle der synes det lyder godt når den skyder i udstødningen. Men jeg fik at vide hvis du ikke vil ødelægge din udstødningventiler så skal du prøve at undgå dette.

(permalink) Niels Jakobsen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Det er det fede ved vores hobby, selv om indlægget er 11 år gammelt, så er det fuldstændig samme problem / løsning der gælder i dag.

Jeg var lige ved at skrive at han skulle få den udstødning metalisseret før montering, da jeg opdagede datoen, så den udstødning er nok monteret og rustet væk siden hen. :-)

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) jensl Member
Skrev for 5 years siden | | | |

@ronnie
Og jeg har lige set tråden fordi du skrev i den

-------------------------------------------
Type 1, 1964
VW klub nord

Reply

You must log in to post.