Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  K: Benzinmåler (af typen som er integreret i speedometeret).

Tags:
No tags yet.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej allesammen!

Min benzinmåler er på det seneste blevet noget ustabil, og virker nu dårligere end en luftbøsse under vand.

Er der nogen der har sådan en liggende? Det er til en 113 fra 1969/70, og det er den del der sidder i selve speedometeret.
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Den kan jeg sikkert klare, kan sende den til dig

René
-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Inden du går igang med at skifte speedometeret, så tjek lige stelforbindelsen på måleren på selve tanken. Den får stel igennem en enkel kobberskive på en af de 5 skruer. Resten af skruerne har en plastikpakning (som så ikke er ledende...). Du kan evt. lave en ekstra stelforbindelse til måleren på tanken.

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det kan også være stelforbindelse på selve uret.
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hmm... tja... Det virker nu også som en dårlig forbindelse, og jeg hælder mest til at tro den sidder oppe ved uret. Jeg kan nemlig banke mig til forbindelse med knoerne på speedometerglasset. Dog er det på det seneste blevet sværere at få måleren til at virke på denne måde.

Jeg har haft det hele skilt ad. Der er en lille lukket metalboks der er skruet bag på speedometeret. I den sidder der en kontakt, som er omspundet med en fin kobbertråd. Den er loddet efter og målt igennem. Den er OK. Jeg har også skilt selve viseraggregatet ad, og i det ser tråden helt anderledes ud. Nærmest forkullet. Det har været lidt svært for mig at måle igennem..., men jeg tror defekten skyldes at tråden kortslutter sig selv, på grund af afbrændt isoleringslak.

Lød det kinesisk?
Måske jeg kan vikle en ny tråd?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
APOCALYPSE skrev:
Hmm... tja... Det virker nu også som en dårlig forbindelse, og jeg hælder mest til at tro den sidder oppe ved uret. Jeg kan nemlig banke mig til forbindelse med knoerne på speedometerglasset. Dog er det på det seneste blevet sværere at få måleren til at virke på denne måde.

Jeg har haft det hele skilt ad. Der er en lille lukket metalboks der er skruet bag på speedometeret. I den sidder der en kontakt, som er omspundet med en fin kobbertråd. Den er loddet efter og målt igennem. Den er OK. Jeg har også skilt selve viseraggregatet ad, og i det ser tråden helt anderledes ud. Nærmest forkullet. Det har været lidt svært for mig at måle igennem..., men jeg tror defekten skyldes at tråden kortslutter sig selv, på grund af afbrændt isoleringslak.

Lød det kinesisk?
Måske jeg kan vikle en ny tråd?


Ok, hvis du har speedometeret ude er det let at skifte det (evt. kun stumperne der giver udslag på benzinmåleren). Jeg håbede for dig med mit første svar at det var en mindre og let tilgængelig fejl. Selve viseraggregatet er på ca 7 volt, så hvis du har sat 12 volt til er det nok derfor den ser forkullet ud og ikke virker mere...


Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Torben

Tak for din mail forresten!

Nej, jeg har ikke sat spænding på delene, andet end der hvor de har siddet, med de respektive tilslutninger. Så jeg ved ikke hvorfor viklingerne ser ud som de gør. Især når viklingerne i den lille lukkede metalboks ser så fine ud. Men jeg kunne forestille mig at der sker en periodisk kortslutning af tråden ved viseren. Hvis det sker, så vil den modstand tråden normalt udgør, blive formindsket, hvilket øger strømstyrken i tråden. En større strømstyrke vil afsætte mere effekt (W) i tråden, og derved øge trådens temperatur, som så smelter mere af isoleringslakken osv... Jeg er dog ikke sikker på det er sådan det hænger sammen.

I hvert fald ser alt fra tank, og op til den lille metalboks fint ud..., så problemet kan næsten kun skyldes viklingen omkring tankmålerviseren. Derfor tænkte jeg det nemmeste var at finde en ny af dem...?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Hej Sebastian,

Jamen velbekomme, jeg håber at det var det du søgte.

Da jeg havde samme problem var det en dårligt stelforbindelse ved måleren i tanken pga. en utæt pakningen mellem måleren og tanken. Det var lugten at benzin sammen med en meget ustabil viser der ansporede mig til at fejlen nok lå der.

Ud fra det du skriver kan jeg se at du hygger dig med at måle systemet igennem, så jeg fandt lige disse links:

http://www.type2.com/library/misc/vwggauge.htm (godt nok til en type 2, men ligner
for mig stadig noget du kan bruge)

http://www.airheadparts.com/page.asp?recid=67

God fornøjelse ;o)


Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com

Reply

You must log in to post.