Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ratslør og skævbremsning.

Tags:
No tags yet.

(permalink) MonsterBoss Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej derude...
Jeg er igang med at klargøre min buggy til syn, men har to større problmer.

1. Bremser skævt.
Vognen trækker ret kraftigt til højre ved opbremsning.
Har haft kalibre skilt ad og kunne umiddelbart ikke se noget galt.
Tromler i bag har jeg justeret således at den bremser lige ved håndbremsen.
Bremsesystemet er ligeledes udluftet.

Hvilke fejlkilder kan der ellers være?

2. Ratslør ved fuldt styrudslag.
Da jeg hev den frem den anden dag, lagde jeg mærke til at ved fuldt styreudslag er der lidt slør (2-4cm på rat). i mellem positioner er der intet slør.
Er det et problem, og hvorledes rettes det?

Evt en sammenhæng mellem de to problemer?

Mvh
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
1. har du tjekket at der er ordentlig gennemgang i bremseslangerne? Det kan være at den ene er faldet en smule sammen og derfor sender trykket over i den anden side. Væske finder altid den vej hvor der er mindst modstand.

2. Hvis jeg ikke husker helt galt, så vil der altid være ratslør ved styreudslag. Det vil sige at du kun kan måle ratslør når styrehuset og hjulene står i lige stilling.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) MonsterBoss Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det lyder som en fornuftig forklaring, det må jeg hjem og se på :)

Jeg takker mange gange.

Andre der har forslag til fejlkilder?

Mvh
(permalink) dalagist Member
Skrev for 16 years siden | | | |
MonsterBoss skrev:

Vognen trækker ret kraftigt til højre ved opbremsning.
Har haft kalibre skilt ad og kunne umiddelbart ikke se noget galt.
Tromler i bag har jeg justeret således at den bremser lige ved håndbremsen.
Bremsesystemet er ligeledes udluftet.

Hvilke fejlkilder kan der ellers være?

Mvh


Der er mange:

Tjek at stempler i kalibre glider uden besvær + at alt andet er smurt og kører som det skal. (har du sikkert gjort, men nævner det alligevel)

Tjek slanger, kan være "faldet sammen" eller revnet i den inderste slange.

Hvis der er nye rør, skal du have tjekket kraverne på rørene. Oplevede engang at kraven ikke var lavet ordentlig, med deraf følgende nedsat gennemløb af bremsevæske. (gælder også hvis der er skiftet til nye slanger)

Bremeskiverne, hvis den ene har fået lidt olie/bremsevædske (forslag: byt skiverne H/V).

Klodserne, prøv at "bytte en klods" (dvs. tag en klods fra højreside og mont. i venstre, byt den anden efterfølgende hvis det ikke har hjulpet)
(Kan forekomme idiotisk, men hjælper med at afsløre om det er klodser/skiver eller rør/væske, der er problemet)

& den obligatoriske: luft i systemet

MVH Royce (på lånt login) :)
(permalink) dalagist Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hmmm

Kom til at tænke på, hvilket system er dine rør ført efter....

Med andre ord, er der 1 kreds eller 2 kreds system.....?

Hvis der er 2 kreds, har du så kreds 1 til begge forhjul, eller til et forhjul og et baghjul, og er det på kryds eller pr. side.....?

MVH Royce (stadig på lånt login)
(permalink) MonsterBoss Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hmm, godt spørgsmål :)
Har ikke haft tid til at kigge, men kan da sige at bunden er fra 67.
(permalink) dalagist Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det bliver jeg så ikke klogere af, da jeg ikke ved hvem der evt. kunne have fundet på at reparerer den tidligere i vognens tilværelse. :)

MVH Royce (Nu på eget login) 8)
(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 16 years siden | | | |
??? WTF ???

Logger ind som Royce, men den skriver Dalagist som forfatter ????

Whatever, jeg er stadig mig selv. :)
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) MonsterBoss Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hehe, så længe budskabet er til at forstå :)
Har endelig fået kigget lidt nærmere på vogntøjet, og kan konkludere at det er et to-kreds system.
Har pt ikke et kamera da det er i england, så forklaringen på opsætningen bliver muligvis lidt kringlet, men jeg giver det et forsøg.:)

Fra hovedcylinderen går der fra enden mod fronten af bilen 2 rør, et til hver side.

På midten af cylinderen går der ét rør langs den venstre side af bilen,til "hvor baktøjet er monteret". her sidder en, lad os kalden den en splitter, som deler røret i to.
Det ene til venstre bagbremse, og det andet selvsagt til højre.

Den sidste "udgang" på hoved cylinderen er blændet af.

Umiddelbart tænker jeg at når røret til højre siden er længere end til venstre, vil der være mere modstand i det længere rør. Det hænger dog umiddelbart ikke sammen med at bilen trækker mod højre ved opbremsning?

Nogle indvendinger?

Mvh

Brems.jpg

(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jep, længden af røret har ingen betydning, det er det gode ved hydraulik, det havde været noget andet hvis det var luft vi snakkede om. :)

Godt, hvis du er sikker det er den forreste aksel, det er galt med (det vil sige du kan mærke den trækker i rattet ved opbremsning), Så er problemet begrænset til de forreste rør/slanger/kalibre eller klodser/skiver

Så skal vi have lokket dig til at lave en "bytte klods/bytte skive" manøvre, så vi kan få udelukket disse enheder.

Først en klods, hvis det ikke hjælper.....

så den anden klods, hvis det ikke hjælper.....

så skiverne, hvis det ikke hjælper.....

så er det rør/slanger/kalibre der er problemet.

MVH Royce

(grunden til at jeg skulle vide hvilken rørføring du havde, var for at udelukket hovedcylinderen, havde de to forhjul været på hver sin kreds, kunne problemet ligge her)
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Er du blevet klogere ????

MVH Royce
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) MonsterBoss Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jamen jeg er blevet meget klogere :)
der var ikke hul gennem venstre bremseslange, så fejlen var lige til at rette.
Dog var der ikke mulighed for en vw reservedel, da bnugservice havde ferielukket, så det blev til en slange fra en Gti..
Ikke noget jeg er videre tilfreds med :)

Men jeg takker mange gange for hjælpen

Mvh
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der er jo reelt ikke noget der hedder en "VW-slange" eller en "Opel-slange"
Hvis længden og niplerne passer, så er det den der sælges til bilen.
Heldigvis, kan man sige, for ellers ville det jo være helt umuligt at lagerføre den slags.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
MonsterBoss skrev:
der var ikke hul gennem venstre bremseslange


tænkte det nok
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) MonsterBoss Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Den er jeg helt med på Frank, men bare det der står pægøjt på pakken får hårene i nakken til at rejse sig :D
(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja, hold dig langt væk fra franske biler og reservedele, men ved aldrig om de smitter.

Men det var da godt du fandt fejlen, har du så været afsted til syn. ??? :)

MVH Royce
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) MonsterBoss Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej, den er ikke helt klar til syn endnu..
Skal lige have konstrueret et sæt stænkklapper og noget nummerpladelys.
Så der er ikke langt igen, meen, småting kan jo tage en del tid :D

Reply

You must log in to post.