Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  4 hjulsudmåling ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Steff Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hej, søger lidt info omkring hvilke mål jeg skal vide for at kunne få fortaget en 4 punkt hjuludmåling.
Nogle der kan bidrage med lidt viden omkring dette?

MVH Steff.
-------------------------------------------
http://www.dropbugs.com
(permalink) Steff Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bilen der skal udmåles på er en type1 fra 58.
-------------------------------------------
http://www.dropbugs.com
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Forhjulene skal spidse 1-3 mm. Baghjulene ska sprede ca en ½ grad.

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Gammel sænket bil - nyt apparat ikke noget problem.

G.


sporing.jpg

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) JJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |
prøv at snakke med kyse-smedie,de gjorde det på min og det er heller ikke så langt fra dig
tlf.55445177

jj
-------------------------------------------
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Tak for svarende men er der ikke nogle mål man skal rette sig efter som gælder om bilen så er sænket eller ej?
Er lidt blank indenfor dette område?

Steff
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Anonym skrev:
Tak for svarende men er der ikke nogle mål man skal rette sig efter som gælder om bilen så er sænket eller ej?
Er lidt blank indenfor dette område?

Steff


Jo, Caster vinklen på din forbro/styrtøj skal "genoprettes" til org. mål hvis du har sænket den så den står lidt skrå forover (kan gøres ved at skære en kile ud af rammehovedet eller ganske enkelt shims under nederste akselrør påforbroen). Men ellers er det bare efter original opskriften.

Men hvis din bil er sænket ekstremt i bagenden så kan du godt løbe tør for justeringsmuligheder i de 3 slidser i svingarmene(da de står så skrå at dine dæk bliver flyttet meget fremad), så må du ændre lidt på de slidser.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Gustav_t skrev:
Gammel sænket bil - nyt apparat ikke noget problem.

G.


sikkert ikke - hvis man er tilfreds med de org mål som åbentbart er på NOGEN moderne maskiner til NOGEN gamle biler..

det er jo ikke ligemed at det IKKE kan gøres bedre manuelt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
DB post ;o(
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
DB post ;o(

Laser, tommestok, gradmåler eller hvad fanden de nu bruger... så er det hele jo kun tal! resten er da op til mekanikeren. Du kan da bare give ham de tal du vil ha den indstillet til, så klarer han da den uden noget som helst problem, det er jo ikke en maskine der automatisk selv skruer og indstiller på bilen!

pas nu på ikke at få noget forholdsvis enkelt til at lyde utrolig svært.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
derfor kunne det jo være rart at vide om man kunne forbedre køreegenskaberne
lidt ved at ændre de org mål lidt , på feks en sænket bil..

DTM biler bruger ikke de org mål feks - der er målene forbedret lidt - det burde
vel egentlig også være muligt på en gammel vw ...
man ændrer casteren med godt resultet , det bør vel også være muligt med spidsning
og camberen - i stedet for bare at bruge de mål alle andre bare bruger
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
derfor kunne det jo være rart at vide om man kunne forbedre køreegenskaberne
lidt ved at ændre de org mål lidt , på feks en sænket bil..

DTM biler bruger ikke de org mål feks - der er målene forbedret lidt - det burde
vel egentlig også være muligt på en gammel vw ...
man ændrer casteren med godt resultet , det bør vel også være muligt med spidsning
og camberen - i stedet for bare at bruge de mål alle andre bare bruger



Nej man genopretter castervinklen TILBAGE til det originale mål! Der har været en hær af tyske ingeniører og testpiloter der har forsket i det og fundet frem til den rigtige vinkel, det tror jeg personligt ikke vi kan gøre bedre.

Men vil du ud og køre kegle/slalom løb eller manøvrekørsel så kan du sikkert ændre en masse der vi få den til at reagere mere præcist.... men jeg går ud fra at du bare gerne vil ha din bil til at være mere retningsstabil, dreje nemt og kunne selvoprette - eller er det mig der er galt på den her ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Rasser skrev:

Nej man genopretter castervinklen TILBAGE til det originale mål! Der har været en hær af tyske ingeniører og testpiloter der har forsket i det og fundet frem til den rigtige vinkel, det tror jeg personligt ikke vi kan gøre bedre.

Men vil du ud og køre kegle/slalom løb eller manøvrekørsel så kan du sikkert ændre en masse der vi få den til at reagere mere præcist.... men jeg går ud fra at du bare gerne vil ha din bil til at være mere retningsstabil, dreje nemt og kunne selvoprette - eller er det mig der er galt på den her ?


jeg vil gerne ha flere muligheder end der er nu til at få bilen til at køre endnu bedre ja - og er en af dem feks et ændret mål en det der er forprogrammeret i et moderne sporringsapperat - så ville det jo være en nem ændring i forhold til de andre
muligheder der findes
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
Rasser skrev:

Nej man genopretter castervinklen TILBAGE til det originale mål! Der har været en hær af tyske ingeniører og testpiloter der har forsket i det og fundet frem til den rigtige vinkel, det tror jeg personligt ikke vi kan gøre bedre.

Men vil du ud og køre kegle/slalom løb eller manøvrekørsel så kan du sikkert ændre en masse der vi få den til at reagere mere præcist.... men jeg går ud fra at du bare gerne vil ha din bil til at være mere retningsstabil, dreje nemt og kunne selvoprette - eller er det mig der er galt på den her ?


jeg vil gerne ha flere muligheder end der er nu til at få bilen til at køre endnu bedre ja - og er en af dem feks et ændret mål en det der er forprogrammeret i et moderne sporringsapperat - så ville det jo være en nem ændring i forhold til de andre
muligheder der findes



Jeg kan ikke helt finde ud af om du nu bare snakker for at holde dig selv vågen, eller om du virkelig mener jeg skal til at gentage mig selv igen ;-)

For satan Ib... Skal du ha en "diller" i hovedet igen ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
;0)

nej bare en grundig forklaring - det ville være fint tak ;0)

hva sker der vist man ændrer casteren på en sænket bil +/-
hva sker der vist man ændrer camberen på en sænket bil +/-
hva sker der vist man ændrer spidsningen på en sænket bil +/-

hva sker der hvis man kombinerer de overstående ting osv osv

det er vel ok at spørge om noget man ved for lidt om eller ???

at få nogen tal er vel bare som at snyde til eksamen - det er da sjoverer at vide
hvordan og hvorfor
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Det afhænger jo også af hva du vil bruge bilen til, måske man bør spørge sig selv om det før man får sporet/justeret sin bil. Ska du f.eks. kun bruge den til at køre 402 meter så er det mere fordelagtigt at stille forhjulene i 0 istedet for den angivne spidsning på 1-3 mm. ligesåvel som det kan være en fordel at give den noget EKSTRA caster da man gerne vil have den mere retningsstabil for enden af strippen med høj hastighed.

Men hva angår en skamsænket bil man gerne vil have til at køre "så godt som muligt" så tror jeg sku næppe det hjælper at ændre på caster/spidsning osv. Der ska man vist bare holde sig "Inside the box" og gøre som fabrikken foreskriver.

Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
GetBackOnTrack skrev:
Det afhænger jo også af hva du vil bruge bilen til, måske man bør spørge sig selv om det før man får sporet/justeret sin bil. Ska du f.eks. kun bruge den til at køre 402 meter så er det mere fordelagtigt at stille forhjulene i 0 istedet for den angivne spidsning på 1-3 mm. ligesåvel som det kan være en fordel at give den noget EKSTRA caster da man gerne vil have den mere retningsstabil for enden af strippen med høj hastighed.

Men hva angår en skamsænket bil man gerne vil have til at køre "så godt som muligt" så tror jeg sku næppe det hjælper at ændre på caster/spidsning osv. Der ska man vist bare holde sig "Inside the box" og gøre som fabrikken foreskriver.

Spring


Præcis!

Men Ib, det der sker når du sænker en svingaksel bil i bag er jo at du fucker cambervinklen op på baghjulene, og samtidig spidser de også mere og mere jo mere du sænker den i bag. Foran ændrer du så vinklen på styrestængerne og det er ikke fedt - hold dem så lige som muligt ind mod styrhuset (set fra alle retninger). Hvis du endelig vil gøre noget her så bør du centermontere en tandstangsstyring.

Så er der den lille ting at hvis fronten bliver sænket mere end bagenden (så bilen står skrå forover) så fucker du caster vinklen op (caster er kun et begreb der bruges/findes på de styrene hjul), og som Spring er inde på kan du give den ekstra caster (i forhold til org.), men så bliver den tung og styre, men føles til gengæld mere stabil. Stil caster vinklen som org. så føles den retningsstabil, og den kan dreje nemt, og den selvopretter som den skal.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |
En ting er sikkert - har du først prøvet at køre i en korrekt sporet vw kan du tydeligt mærke når den er gal.
Der er ingen grund til at opfinde noget nyt der. Alle de produkter der sælges i forbindelse med sænkning bestræber sig på at få bilen tilbage til "0" altså fabriksindstilling. Excentriske møtrikker, caster shims, bærekugler med længere vandring. Altsammen for at opnå den optimale (originale) geometri. Husk at ham der tegnede forbroen havde en flirt med nogle sportsvogne og en højtråbende mand med smallet skæg.

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Gustav_t skrev:
Husk at ham der tegnede forbroen havde en flirt med nogle sportsvogne og en højtråbende mand med smallet skæg.

G.



;-) ;-) ;-)

Du skal vide hvor meget jeg har savnet dig på vwnettet!!!!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg må bede dig holde den slags kærlighedserklæringer til PMs.
Det var netop den slags lyserøde pjat der gjorde at jeg fik nok..

(jeg har også savnet dig)

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
S
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
det var et godt svar Rasser , spring og Farmer...

Std mål er fine nok - og har virket fint i rigtig mange år , men det jeg spurgte om
var om man kan forbedre std mål , så det bliver endnu bedre , og spring havde fat i noget af det med sin forklaring , og ret i at det kommer jo nok an på hvad man skal
bruge bilen til.
det der med styrstængerne skal være lige på og det med castershims , det er jo ikke
anderledes end det har været altid ..
derfor spurgte jeg om , om der er noget at hente på justeringen - og
det er der så tilsyneladende på spidsningen som spring nævner.
og Farmer du skal selvfølgelig ikke bruge dine nætter på at skrive en længerer forklaring , du skal jo sove ;0)
men det med mere end 30/70 , negativ camper på baghjul og smalle dæk ikke duer, lyder fornuftigt. så ligger DET jo fast.
har man det,- er mulighederne for rigtig gode køreegenskaber allerede der faldt lidt til jorden.

og jeg er bevidst om at det ikke er nemt at gå imod mængden/flertallet - og
mene at tingene KAN gøres bedre - selvom fletallet mener at det de har er godt nok..
men det skal da afprøves , ihvertfald det teoretiske i det.
og viden kan jo bruges på andre biler end bobbel - på en bus er det feks
en avanceret operation at ændre casteren på forbroen, men det er dog muligt.
Feks ved at købe en smallet færdig forbro hvor der i nogen tilfælde allerede er justeret lidt på det.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)

Reply

You must log in to post.