Moment
En tanke.
Hver gang der er en motor til salg her på VW nettet,er det første spørgsmål: "Hvor mange HKèr har den". Der er ingen der spørger om moment. Alt andet lige er HK = med hastighed, mens moment er acceleration. Jeg syntes der er sjovere at køre fra alle i starten frem for at kunne køre 180 km/t eller mere. Hvad mener I VW folk?? Min søn og jeg havde engang en Peugeot 306 hvor vi monterede kompressor på. Motoren ydede 180 HK og et moment på 265. Den kunne køre meget stærkt, men var ikke specielt hurtig i starten.
Så monteret vi et ekstra gasspjæl, til returluft fra kompressoren, og monterede ladeluftkøler, samt ændrede opsætningen i computeren. Det gav 220 HK, men hele 365 NM. Den blev lynhurtig i starten og blev nr. 2 i Vandel (402 meter)blandt alle de Peugoetèr der var til start. Den er nu solgt og vi har i steden købt 3 VWèr som vi er ved at sætte i stand.
Det var bare en tanke
Hilsen Vigcon
Jeg har en GB 2,0L type4 i min splitbus. Jeg gik efter en topfart på ca 150 kmt, men et super monent til at trække bussen. Det har jeg fået i min motor. Jeg er også momenttosse. Jeg har ikke haft den på rullefeldt endnu, men håber jeg er færdig med bussen til næste år. Så skal den på og så må jeg jo se hvad den giver.
Hilsen Peter
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
Hej.
Hestekræfter har også sammenhæng med acceleration. Gearet konverterer jo mellem kraftmoment og omdrejningshastighed, så jo flere hestekræfter jo mere kraftmoment kan man få via gearet på bekostning af omdrejningshastighed. Så selvom en bil på et rullefelt har fået målt et vist maksimalt kraftmoment kan det jo godt være, at den grundet gearet reelt kan yde et højere moment ved en højere omdrejningshastighed.
Det kommer med alderen
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nu hænger Nm og Hk jo direkte sammen! Hk beregnes ud fra Nm og omdrejninger, så mere moment v. samme omdr. = flere hk. Eller samme moment ved flere omdr. = flere Hk. Så på omtalte Peugeot betød de flere Nm jo så at motoren pludselige også ydede flere Hk nede i omdr. = hurtigere!
På en sugemotor er der et vist max Nm der kan trylles frem. Så det er nærmest momentkurvens placering i forhold til omdr. vi snakker om her. Flere Nm end det, så skal der trykladning til. Eller bare en større motor....
Men der er vist ingen tvivl om at med mindre man er et racerhoved som absolut skal op i det røde felt ved hvert lyskryds, så er en motor der er momentstærk nede i omdrejninger, det der er mest underholdende/praktisk til gadebrug. Mange Nm nedefra giver fornemmelsen af en stor og magtfuld motor som selv med et begrænset vip på speederen bare buldre afsted, lidt ala modrne dieselbiler. :)
hk vrinsker som en yndig hest
newtonmeter brøler som en liderlig bjørn
sån var der engang en klog mand der sagde til mig
dvs hesten løber nok hurtigt , men bjørnen kan trække et hus efter sig med den halve
hastighed.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ib.... din lille lommefilosof...
-:)
-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
Moment sidestilles eller opfattes vel oftest som "bundtræk" En hysterisk formel 1 motor har også en masse moment, men ved et højt omdr.tal. Altså ingen bundtræk.
Men som forklaret overfor, momentet er der jo stadig.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for den gode respons. Har lært en del på jeres svar som jeg ikke lige havde tænkt på. Men der er ingen der har skrevet hvor stort et moment de har i forhold til HK på en boxer, VW, motor. Kunne godt bruge et par faks på det.
Hilsen Vigcon
Hej Vigcon.
Min gamle 1914cc motor bygget på en orginal VW-motor ydede "kun" 108 hk men hele 191 NM!.... Der er fandens meget moment i de gamle boxere ;)
Mvh Tommy
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
Hej Vigcon.
Min gamle 1914cc motor bygget på en orginal VW-motor ydede "kun" 108 hk men hele 191 NM!.... Der er fandens meget moment i de gamle boxere ;)
Mvh Tommy
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
Hej Vigcon.
Min gamle 1914cc motor bygget på en orginal VW-motor ydede "kun" 108 hk men hele 191 NM!.... Der er fandens meget moment i de gamle boxere ;)
Mvh Tommy
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com