Hæve/sænke 1302 ????
Jeg skal have ændret højden på min 1302 bagerst , og har forhørt mig flere steder om hvorledes og hvor meget der skal skilles ad for at få torsionsstængerne fri.
Svarene er fra at det er bare lige til "det tager 5 min " til "du skal fandme passe på ikke at blive slået halvt ihjel".
Jeg har Hayens ,men syntes ikke det fremgår tydeligt nok (for mig).
Skal svingarmene helt afmonteres ?
Og er det helt voldsomme kræfter der frigives når pladen til torsionsstænger skubbes ud ?
Følg VW-Mortens anvisning i FAQ (øverst på siden), der fremgår det tydeligt hvad og hvordan det hele er med det.
mvh
JAKOB
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Sådan ser min 1302 bare ikke ud . jeg er med på hvordan det gøres når jeg har fået stængerne ud , men skal svingarmene afmonteres ? og igen hvor stor kraft er der når
pladen skubbes ud over dens stop ?
kraften er stor nok til at slå dine fingre af hvis de er i vejen - så vrid den ud med omtanke...
det er svingarmen eller pladen du skal ha flyttet - præcis som der står
i beskrivelsen , bare fordi det er en 1302 du har er princippet stadig det samme..
du skal selvfølgelig ha løsnet din stræber arm (den skrå ind mod midten)
ud over den er systemet det samme...
det er egentlig letterer på en bil med IRS kontra en med svingaxler...
du skal ikke sænke den ret meget - din front er jo nok ikke så lav som dem
med svingaxler er - formoder jeg - da en mcphersonbil sjældent kan sænkes ret meget
uden alvorlige indgreb
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det er stræber armen jeg mente så , i forhold til om den skal helt afmonteres (det er den med den store umbarko ikk ?)
den skal bare afmonteres i de tre bolte der sidder i bærearmen - så burde
du kunne komme til at rykke bærearmen ud
- og det er så der du skal passe på dine fingre
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det er der problemet er , jeg kan ikke få den ud, uden den arm/aksel som sidder fast med den store umbarko skru skal afmonteres ????? kan det være rigtigt ?
Det er såmen ikke for at sænke bilen ,men fordi den "hænger" i den ene side , den har nok været adskilt og så ikke samlet ens igen
Hvis det "bare" er at afmontere teleskop og håndbremsekabel samt at skue 3 bolte ud , så er der altså noget der er samlet forkert på min 1302.
det er ikke utænkeligt - men jeg tror det ikke .
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Den plade med de 3 bolte sidder på min monteret på indersiden af nr 2 det er derfor jeg ikke kan få den ud .
Er det så forkert monteret ?
Ellers skal jeg jo have nr 2 helt fjernet ?
det må jeg sige ja til - men er boltene ude - bør du kunne vride den nedaf
alligevel - den er jo kommet på - så den kan vel komme af igen ...
har du en dobbelt som feks nr 3 er bør den jo så sidde på indenfor og udenfor
du bør kunne få det løsnet uden at skulle ha nr 2 af - tager du den af skal du jo løsne trækakslen også - og det skal kunne lade sig gøre uden at skulle ha den af
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Nej min er ikke dobbelt .
Jeg må få taget nogle billeder , det kniber lidt med at forklare mig rigtigt tror jeg.
for mig at se (på min) , så bliver det nødvendigt at skrue nr 10 ud for at skille det hele ad , så kan jeg få nr.3 ud .
når du har løsnet og udtaget nr 12 og nr 15 skal du kunne vride hele klumpen nedaf
uden at afmonterer nr 10 - og man skal ikke være supermand for at kunne gøre det
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Så er noget ikke rigtigt på min ,for det kan ikke lade sig gøre ,
P.S kender Supermand og han siger det samme .
Jeg giver en ramme øl til den der imorgen efter 15.30 kan komme til Nørresundby og
vise hvordan , for jeg er ved at få et flip over
denpisseirriterendemøgpladederikkevilkommeud
Kan træffes på 40 19 39 99
Undskyld mig men hvorfor skruer du ikke bare unbraco bolten ud?
Jeg havde ikke så stor unbraco nøgle , og havde fået fortalt at det skulle kunne lade sig gøre uden .
Men det lykkedes idag at skille det ad efter jeg havde lånt en 17 unbraco .
Men når jeg målte vinklen så var de 2 sider ens , hvordan kan det så være at den er lavere i den ene side ??
fordi den har fået skiftet fjeder engang - også er den ene af dem slap - men det kan man justere sig ud af - ville dog være bedst med to der var brugt lige meget
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ok tak for svarene , så må jeg prøve at justere den højre side lidt anderledes en den venstre ,
Holmer er sgu nok inde på noget af det rigtige med der er
skiftet fjedre engang, der kan vel ikke være monteret to
forskellige hårdheder eks. er der vist noget om at man kan
bruge noget fra 944 og type3 for at få en stivere undervogn,
de amerikanere kan jo lidt cowboy tricks ;-)