Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  problemer med svinghjulspakdåse

Tags:
No tags yet.

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
i forbindelse med mindre renovering af en motor, trænger jeg et råd til lidt diagnostisering.

I forbindelse med renoveringen er pakdåsen bag svinghjulet bla. skiftet pga. oliespild. Motoren dryppede dog fortsat mellem motor og gearkasse, så svinghjulet blev pillet af igen og pakdåsen var blevet revet lidt så det forklarede oliespildet i første omgang. Ny pakdåse blev monteret, og første prøvetur gik helt fint og motoren var knastør, men nu drypper den fanme igen mellem motor og gearkasse.

Pakdåsen er den til ca. 70-80kr og den er rød....original/repro????? svinghjulet var helt glat på bagsiden hvor det lægger op ad pakdåsen så det er ikke fordi der er hakker eller noget der burde rive pakdåsen ved montering. Desuden blev pakdåsen smurt med lidt fedt på læberne inden svinghjulet blev monteret, netop for at undgå at den blev revet i anden omgang. Inden vi prøvede motoren i første omgang, holdte den i tomgang og blev varm så den kunne justeres, så selvom prøveturen kun var ca en km, nåede motoren at få drifttemperatur

Kan det virkelig være rigtig af pakdåsen er af så ringe kvalitet at den går i stykker allerede ved montering gang på gang?? må sige at jeg har skiftet pakdåser bag svinghjul en del gange og det har indtil nu været vellykket hver gang- også pakdåser af samme type som er omtalt her.

Umiddelbart tror jeg det er svinghjulspakdåsen, da første prøvetur var vellykket og oliespildet først kommer i anden omgang. Hvis det var den lille pakdåse der sidder for enden af knasten ville oliespildet vel være konstant???

Nogen kloge bud???

Som kuriosum kan nævnes at oliekøleren og cylindre har fået nye pakningerne så oliespildet er med sikkerhed ikke derfra
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) cardude Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jeg mener at der er noget med at man ikke må smøre pakdåser af den type som sidder bag svinghjulet, og at det netop kan gøre at den går i stykker på den første tur.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ok måske!!! jeg tænkte bare at den første pakdåse nok blev revet fordi den måske gik stramt og tørt over svinghjulet. Pakdåsen er jo stationær og svinghjulet drejer rundt indeni pakdåsen så smørelse ville nedsatte friktionen på pakdåsen læber....

Andre der har oplevet at pakdåsen ikke kan tåle smørelse??? (og det var ikke kobberfedt den fik :-)
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Danny Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Har du prøvet pakdåsen på svinghjulet inden montering så kan du se om den bider lidt eller der er slup imellem pakdåse og svinghjul. Eller også er pakdåsen slået for langt ind og måske er svinghjulet simset forkert op så det kører frem og tilbage. Har du monteret en nu oring på svinghjulet. det er mine bud.
Danny
-------------------------------------------
Mania, buggy og bobbel
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har samme problem på min 2332 motor!!
Første gang jeg samlede den dryppede den fra pakdåsen efter et par køre ture-Så blev den skiftet. Og var tæt i ca 2 år. Men nu har jeg skiftet lejer på motoren, og selfølgelig også skiftet pakdåsen-Og nu er den utæt igen.
Kan en motor proof. ikke lave en howto skifte/monter den pakdåse, så den forbliver tæt i første forsøg??
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
pakdåsen er banket i så den flugter blokken, men jeg har ikke prøvet at sætte den på svinghjulet inden montering, men jeg har kontrolleret svinghjulet ikke havde nogen hakker eller grater der kunne rive pakdåsen- det er glat som en barnerumpe hele vejen rundt. Desuden er der shimmet op, så der er slup indenfor tolerancen aksialt. Som sagt så har jeg foretaget proceduren en del gange efterhånden uden lignende problemer....er det virkelig kvaliteten af pakdåsen der er så ringe???
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Kaj Hansen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du svarede ikke danny på hans udemærkede bud på o ringen inde i svinghjul. . . Er den skiftet, og smurt så den ikke kravler når svinghjulet er monteret.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Kaj Hansen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
(permalink) Danny Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja ja jeg tror på at du har prøvet det mange gange men der kan jo ske en smutter i kampen hede. Når du har afmonteret svinghjulet kan man så se hvor olien løber ud altså er blokken tør over pakdåsen. jeg vil gerne komme forbi hvis du afmonteret svinghjulet igen.
Danny
-------------------------------------------
Mania, buggy og bobbel
(permalink) Danny Member
Skrev for 16 years siden | | | |
når du slår pakdåsen i er den så tør. Jeg giver den altid lidt loctite til tætning
for der er jo to blok dele der bliver samlet.
-------------------------------------------
Mania, buggy og bobbel
(permalink) Danny Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jeg glemte lige jeg renovere Manuelgear og automatgear til hverdag og har lavet en del motor og jeg smør altid pakdåser
-------------------------------------------
Mania, buggy og bobbel
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ok så det med at smøre pakdåsen er altså ikke dumt :-) Pakdåsen er banket "tør" i dog uden brug af loctite, men det var da måske et forsøg værd. Oringen er skiftet og smurt, så konklusionen på det her er så åbenbart at repro (hvad pakdåsen formentlig er) er af meget svingende kvalitet, og jeg bare har været uheldig med 2 i træk.....
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) bugservice Member
Skrev for 16 years siden | | | |
pakdåsen skal ibund ikke ligge plan med blokken har set nogen der slider den ene læbe af pakdåsen hvis den ikke er i bund , mange gange tror jeg det er olietrykket der er problemet når den er utæt
der er et afløb 6-7 mm hul i den ene side hvis man laver et til har du aldrig problemer med pakdåsen !! på nyere blokke er der en ekstra afløb nederst dette skal man passe på ikke at fylde op med pakmasse når man samler blokken
MVH Dennis
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ok det lyder sgu som en plausibel forklaring. Det kunne godt være problemet her .... jeg siger tak for hjælpen indtil videre
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvor langt ind skal dåsen cirka, før den er i bund? ( I forhold til at flugte med blokken)
Hvad mener du med at olietrykket er problemet? For lavt eller for højt?
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) bugservice Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ja har et vw værktøj til at presse den ind det er vel ca 3mm og olietrykket der mener jeg for højt så olien ikke kan nå at komme væk, men det er lidt mystisk at på nogen blokke der har man problemet og andre ikke !!!???
Dennis
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk

Reply

You must log in to post.