Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Opsætning med dobbelt Weber

Tags:
No tags yet.

(permalink) vw 1303 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej

Jeg har købt disse af L1 http://vwnettet.dk/forum/topic/434906 og glæder mig til posten kommer :-) Jeg skal have dem på en AB motor som er ved at blive bygget om til en 1600.

I salgsindlæget er der skrevet lidt om hvad de giver osv. Blandt andet skriver Frank dette:

8-50 HK alt efter hvad man gør. I værste tilfælde giver alle ens anstrengelser effekttab og dårlig motorgang, tab af kørbarhed osv.
En motor er en helhed. Det vil give lidt effekt at sætte disse to karburatorer på en ellers std. motor fordi en VW har en af verdens dårligste indsugningssystemer, med det lange rør der forgrener sig ud til topperne.
Men begynder man at ændre knastaksel, er det et så omsiggribende indgreb i en motors natur at man ikke bare kan komme med et kort svar.
Det vil næsten være nemmere at vælge knasten og så bygge/sammensætte resten efter den.
En std. 1600, med omhyggeligt lavet ventil/topstyk-arbejde, lidt højere komp. og et tarmslyng vil give 75-80 HK med disse to karburatorer.
Med forkert valg af knast vil den måske give det samme, men køre dårligt. Med den rigtige knast vil den måske give 100 HK.
Jeg syntes vi skal flytte denne slags spørgsmål over i "tekniske-"

Hvad kan man lave ved ventil og topstk for at det til at spille max, hvad gøres der for at hæve komp. lidt? Er der en knast der kan anbefales for at få mest muligt ud af det??

Måske dumme spørgsmål, men første gang jeg bygger en motor. Har dog 11 mekanikere til hjælp, de er bare ikke så meget inde i vw verdenen så de ved hvad der er bedst, men de kan da hjælpe med at samle :-)

Lars
-------------------------------------------
http://www.vwclubfyn.dk
73 VW 1303, 74 VW M181. 75 VW t2. 68 Admiral A
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der må være en af de 11 mekanikere der ved lidt om tuning.
Man tuner en VW på samme måde som andre motorer.

Ventilarbejdet består af at man forsøger at glatte/afrunde skarpe kanter, udnytte den ventilstørrelse man har. Der er jo ingen grund til at have en 35,5mm ventil og så hullet til topstykket kun er 30mm. Det burde måske være 32mm.

Lån en bog på biblioteket der hedder "Tuning af motor og undervogn" Skrevet af den tysker der hedder Gert Hack. Den er på dansk. Den er god, men lidt gammel. Bla. polerer man ikke mere indsugningen som vist i den.
Gert Hack har også skrevet om tuning af VW. Bogen hedder "Jetz mache ich in schneller" hedder den.
Og så køb den den gamle tuningsbog fra USA "how to hotrod Volkswagen engines" Den viser også en del om topstykarbejde.

Pløj dem igennem og kig lidt på dine topstykker.

Nu er der også et turbosæt til salg inde under "motordele" Og spørgsmålene flyver allerede "hvad gør man med tænding" f.eks. ?
Jamen "man" er selv nødt til at sætte sig ind i tingene. Jeg har altid selv læst meget om emnerne. Så skal man lære at de bedste råd og de bedste stumper ikke kommer fra de tuningsfirmaer hvor ALLE delene er fantastiske.
Så render man panden imod og man køber også nogen dele der viser sig at være et helt forkert valg. Dem må man så sælge til anden side.
Der er mange ting man sætte sig ind i. Nogen af tingene lærer man lidt om når man er mekaniker. Da jeg var i lære fik jeg hurtigt smag for at tune og ombygge. Men de mekanikere der var på værkstedet sagde bare at det kunne man ikke, det kan ikke holde og det bruger for meget benzin. Kedelige svar, selv om de jo egentligt havde ret.
Så måtte man jo finde ud af det selv, høre efter teorien på teknisk skole og købe et par gamle motorer, kigge på det og kigge i bøgerne og finde ud af at det man havde var slidt op.
Selv om det er hårdt at indse, er man nødt til starte med at hovedreparere motoren i samme ombæring som man tuner. Og det er jo ikke blevet mindre aktuelt siden jeg startede. Motorene er blevet 25-30 år ældre. Der er ikke andet tilbage der kan bruges end nogen af boltene, strømfordelerdrevet og lidt andre småting.
Jeg skal selv til at lave en motor til min Polo. Min "projektmotor" har kun kørt 38.000 km. Men fordi jeg skal fræse af toppen på blokken skal jeg have stempler og krumtap ud. Det indebærer sikkert nye lejer, stempelringe, honing af cylindrene osv.
At finde en luftkølet VW der har kørt under 50.000 km er nok håbløst og når man så skiller dem ad er blokken brugt op.
Mange mekanikere har ikke den fjerneste anelse om hvad man gør når man tuner en motor. De aner intet om tændingsavancering, kompressionsforhold, knastaksel-tider osv. Og slet ikke i dag, hvor bilerne bliver mere og mere elektroniske.
På nettet kan man endda se knastaksler omtalt som "skarp", "skrap" eller "hård" ?? Hvad fanden er det for noget vrøvl ! En knast har noget løftehøjde, åbningstider (duration) og lopecenter og andre ting man er nødt til at sætte sig ind i og undersøge. Eller i det mindste se hvad andre gør. Men hav altid det i baghovedet at: "at mange gør forkert, bliver det ikke rigtigt af" !! Og der bliver hele tiden udviklet nye knaster så vi er ikke nødt til at blive ved med at bruge den gamle "284´er" fra 70´erne.
Man er nødt til at sætte sig ind i tingene. Den bedste og mest velkørende motor, jeg byggede da jeg var ung. Var en "std" 1600 med lidt topstykarbejde og to std. karburatorer. Kørte som en raket i min buggy i 1979. Men jeg havde også lavet den efter alle de anvisninger der var i "how to hotrod Volkswagen engines".
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vw 1303 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Frank

Ja kan se at jeg skal igang med bøgerne du skriver om. Det du skriver med at de fleste mekanikere ikke har en anelse om hvad man gør når man tuner en motor, er nok helt korrekt og nok også gældende for dem jeg har som hjælp, De er alle udlært inden for de sidste 6 års tid, og på teknisk skole er det jo ikke lige kaburator osv man lærer om mere.

Jeg ved godt at mange skriver at blok osv nok er slidt op, så det ikke kan svare sig at bygge en gammel maskine større, og det er sikkert også rigtigt. Men den erfaring må jeg gøre mig, når jeg kommer længere med projektet. En del af meningen med galskaben er nemlig at jeg vil have noget jeg selv har lavet, samt at få større indblik i sagerne. Så igang med bøgerne, finde mig noget knast og cylindersæt. Lave bedre lys på mit lille værksted, sætte min nyindkøbte lift op. Så er jeg vist klar til nogle hyggelige vinteraftner med bil og motor projekt.

Mvh. Lars
-------------------------------------------
http://www.vwclubfyn.dk
73 VW 1303, 74 VW M181. 75 VW t2. 68 Admiral A
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Regn som minimum med at du skal have skiftet alle lejer i motoren, hvis du vil tune-Og hvis du går efter mere end ca 75-80 hk, bør krumtappen enten bores til 8 stifter, eller endnu bedre skiftes ud med en modvægtet som har 8 stifter.
Ellers skriv til Farmer og bed om nogle konkrete råd om hvad du kan og bør gøre, ved din motor. der kan du også købe lejer og andet som du får brug for.
Og det er fuldstændigt korekt som Frank skriver: Du får sikkert købt nogle stumper som du senere finder ud af ikke passer til din motor, enten fordi at de ikke har den ønskede kvalitet eller størelse, eller fordi at dine ambitioner ændre sig undervejs-Jeg startede selv med at sætte kadrons og en 284 knast i en 1600, men gik snart over til weber på en 1914cc motor, og idag er min motor en 2332. Så der er blevet købt og solgt nogle stumper undervejs!
Held og lykke med opgaverne!!
Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Man kan sagtens køre med 4 stifter med mere end 80 HK. Herregud, en std. 1600 der har fået lidt hjælp, yder jo 75-80 HK, men den rykker ikke noget i stykker.
Det mest almindelige problem er vel at folk ikke spænder svinghjulet.
Jeg tror svinghjulet skal spændes 60 kgm. på en Porsche 356 motor og vi spændte dem 45 kgm. på VW da jeg var dreng. Men det var selvfølgeligt heller ikke med Taiwan dele :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Send hex barén og pivotskruerne over til mig. Så skal jeg modificere dem så du ikke kommer til at døje med slør. (Hex barén har det med at blive slidt. Det er faktisk det største problem med det speedertræk, som iøvrigt er min egen favorit.)

- Jeg har nu aldrig kunnet hive mere end 71-72 hk på en 1600 m. std knast, dobbeltkarbs og en 1 3/8" header uden at gå lidt i ekstremer. Men de er der så til gengæld. Finportning af toppe, kompression til 98 oktan og lidt mere udveksling på vippetøjet, så er 80 hk opnåeligt.
Iøvrigt, hvis de Webere der er spanske, og der ikke er "pillet" ved dem, er de med 28 mm venturier. Så stopper den ved ca. 70 hk.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:

Iøvrigt, hvis de Webere der er spanske, og der ikke er "pillet" ved dem, er de med 28 mm venturier. Så stopper den ved ca. 70 hk.
T


Der er da ikke nogen begrænsning på 70hk. med 28mm venturier mig bekendt??

/Jacob
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg tror farmer mener at med 28mm venturier, så kan du ikke hive mere end 70 hk ud af en 1600 motor!!
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) warp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Jeg tror farmer mener at med 28mm venturier, så kan du ikke hive mere end 70 hk ud af en 1600 motor!!

Ja det er nok korrekt hvis det er en standart 1600 som bare er "bolt-on tunet"
(Min egen 1600 giver 87hk. med 40mm IDF'er og 28mm venturier, men der er så også portet toppe og w110 knast i)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så skulle du prøve med et sæt 36mm venturier-Fks opgraderings kittet til weber, så følger der ogdå andre dyser osv med.
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
I den gamle "hotrod" bog er man oppe på 100 HK uden at åbne blokken. Meen det er med stinger og jeg husker ikke helt. Det var også med 40mm indsugningsventiler. Jeg kan ikke huske om der også var større udstødningsventiler. Men jeg kunne jo se efter. Jeg har da bogen :)
Jeg har lavet et par stykker. Den ene gav 72 HK med std. type3 karburatorer og den anden 78 HK med 36mm Weber DCNF. Jeg husker ikke venturistørrelsen. Men det forekommer mig at det var 29mm. Begge blev målt i rullefeltet på Aalborg Tekniske Skole.
Hvis man kan købe 1,4:1 vippearme, der ikke slides op på 500 km, kunne det da være spændende.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis man kan købe 1,4:1 vippearme, der ikke slides op på 500 km, kunne det da være spændende.

Jeg har da kørt ca 10.000 km med mit sæt indtil nu!!!
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvilket fabrikat ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
warp skrev:
[quote=niels-erik]Jeg tror farmer mener at med 28mm venturier, så kan du ikke hive mere end 70 hk ud af en 1600 motor!!


Ja det er nok korrekt hvis det er en standart 1600 som bare er "bolt-on tunet"
(Min egen 1600 giver 87hk. med 40mm IDF'er og 28mm venturier, men der er så også portet toppe og w110 knast i)

Det var sjovt, jeg troede du var gået over til MegaSquirt ;-) hæhæhæhæhæ
(Du vidste godt du ville få at høre for det ;-) )
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Så skulle du prøve med et sæt 36mm venturier-Fks opgraderings kittet til weber, så følger der ogdå andre dyser osv med.

Det ville da være det dummeste han kunne gøre, så ryger hele "kørbarheden" på motoren da lige i lokummet.



-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Blob Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hva pokker Jacob, er du faldet af MS-vognen:)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg mente, at på en 1600 med std knast stopper effekten ca. der med 28 mm venturier. Mere knast kompression og omdrejninger, og så er det en anden sag. Og medmindre vi taler racing med restrictors etc. så trækker jeg typisk op til små 100 hk på 28 mm venturier.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvilket fabrikat ?


Kan jeg ikke huske-Men det er købt hos farmer, så mon ike det er noget scat eller CB noget?

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) warp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser skrev:

Det var sjovt, jeg troede du var gået over til MegaSquirt ;-) hæhæhæhæhæ
(Du vidste godt du ville få at høre for det ;-) )

Det indsprøjtning kører jo som havde man hældt spændeskiver i indsugningen!!! :-D ...webere kører og lyder nu ret godt. :-)

Blob skrev:
Hva pokker Jacob, er du faldet af MS-vognen:)

Min benzintryksregulator brækkede sig pludselig og jeg havde ikke lige en anden så nu kører jeg med weber på min type 1 motor indtil til min type 4 er færdig og så får den fuld skrald med MS igen! ;-)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply

You must log in to post.