Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Erfaringer søges: VW skivebremser vs. tromler

Tags:
No tags yet.

(permalink) HNC Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg overvejer at bygge om til skivebremser foran, men har aldrig rigtig kørt med en bil med de originale VW skivebremser - og har derfor ingen erfaring med hvordan de virker i forhold til tromlerne.

Hvad er jeres erfaringer, er det værd at ofre kræfter på? Bilen skal på et senere tidspunkt tunes let, dvs. lidt flere HK i komfuret, men ikke noget vildt og voldsomt. Målet er nok 50-70 HK, men med hovedvægt på moment og omgængelighed.

Hører derfor gerne lidt om jeres erfaringer!


Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du får en bedre bremsning, det er klart. Du undgår den kraftige skævbremsning, der sommer tider kan være ved stor nedbremsning. Står du og alligevel skal udskifte nedslidte bremsere, så er merprisen jo ikke så stor. Kommer selvfølgelig an på hvilken model der er tale om...

Jan





-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) HNC Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Jan

Netop det med bedre bremsning, kunne jeg umiddelbart godt være i tvivl om og derfor denne tråd. Bilen er en '68 med bærekugleforbro.

Et godt vedligeholdt (og korrekt justeret) tromlesystem, bremser faktisk rigtig fint, men er selfølgelig ikke voldsomt god til at komme af med varmen. VW skiverne derimod, er jo ikke ligefrem den nyeste teknologi, selvom det på nogle punkter er bedre konstrueret end på mange nye biler - her tænker jeg mest på dobbelt stempler i stedet for flydende bremseåg.

På Boblen får man jo ikke helt samme vægtforskydning, som ved biler med frontmotor, og derfor er jeg også lidt i tvivl om skiverne giver den forventede/ønskede forbedring i forhold til tromler.

Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) cab66 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ved nedbremsning fra høj fart virker skiverne nok bedre, ellers er det nok mest det at de ikke kræver justering der er den største fordel.skivebremse sporviden er forøvrigt lidt bredere en tromler.

Peter
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 16 years siden | | | |
HNC skrev:
Hej Jan

Netop det med bedre bremsning, kunne jeg umiddelbart godt være i tvivl om og derfor denne tråd. Bilen er en '68 med bærekugleforbro.

Et godt vedligeholdt (og korrekt justeret) tromlesystem, bremser faktisk rigtig fint, men er selfølgelig ikke voldsomt god til at komme af med varmen. VW skiverne derimod, er jo ikke ligefrem den nyeste teknologi, selvom det på nogle punkter er bedre konstrueret end på mange nye biler - her tænker jeg mest på dobbelt stempler i stedet for flydende bremseåg.

På Boblen får man jo ikke helt samme vægtforskydning, som ved biler med frontmotor, og derfor er jeg også lidt i tvivl om skiverne giver den forventede/ønskede forbedring i forhold til tromler.

Henrik


Jeg har netop i dag bygget om fra tromle- til skivebremser (1303).

Det er min oplevelse at man skal træden næste lige så hårdt (det hele er nyt, skal måske køres lidt mere til), men at det er nemmere at dossere bremsetrykket, bilen bremser ikke skævt, og det giver ikke det samme ryk i starten af opbremsningen som med tromlebremser.

Mine tromler/bakker har kørt 30.000 km, og der var masser af belægning på, men jeg havde løbende problemer med skævbremsning. Jeg har nu og da justeret bremser og sikret at alle plastic-properne var på plads på anker-pladerne, men alligevel var det ret spændende hvad vej den trak ved første opbremsning efter længere tid på motorvejen i regnvejr...

Mvh
Anders

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Køb den ventilerede "motorcykel" udgave. Og oipgrader bagbremsecylinderne til 19 mm. Så får du et super system, som holder jævnt med mange nye biler. No shit.
Det set up kan bremse en (tung) 1303 ned fra 160 kmt uden problemer, - og ca 25m. hurtigere end med tromler. Det kan være forskellen mellem en tur til krematoriet og lidt sved på panden.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HNC Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak for indput's

Jeg er allerede overbevist, der er vist ikke andet at gøre end at prøve det :)

AndersHH: Jeg tror du har helt ret mht. at delene skal bremses til, det skal man jo også på nyere biler inden man opnår det rette "bid". Man bliver altid så skuffet når man lige har lavet bremser og bilen faktisk bremsede bedre inden, også selvom man ved det bliver bedre når delene lige får tid til at sætte sig.
Det med rykket i starten af nedbremsningen havde jeg ikke overvejet som et parameter, men nu du nævner det...

Farmer: Vil der være mærkbar forskel på de krydsborede bremseskiver ved "almindelig" brug i forhold til de originale? Det med 19 mm. bremsecylindre bag er noteret!

Hvor meget bredere er sporvidden på skivespindlerne ved:
- Originale skivebremsespindler?
- CB Performance dropspindler til skiver?

Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 16 years siden | | | |
har selv en 68ér

jeg laver dette system i vinter... med en sænkningsforbro og nye tromler bagpå, jeg kører 1600, snart med Kadron Carbs = ca. 65-70 hk


http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=start&wkid=12394826014

nå den linker kun til forsiden.... tryk search og indtast 498 498 4130T

Mik

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
I daglig rundt i byen kørsel vil man ikke mærke ret meget (hvis nogen) forskel. Men der er markant forskel fra motorvejshastighed. Og prisforskellen er ikke ret stor. Desuden har den ventilerede skive nemmere ved at holde de moderne bremseklodser rene. Den eneste "bagside" af medaljen er, at det slider lidt mere på skiven end normalt. Det ser ud til at de har en levetid på ca. 50.000 km. i vores mijlø.

Std spindler og skiver ændrer ikke på sporvidden.
CB spindler øger med ca. 10 mm pr side.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Er ventilerede skiver = hulborede skiver ?
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ventilerede er normalt 2 skiver med luft imellem.
-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) HNC Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:
I daglig rundt i byen kørsel vil man ikke mærke ret meget (hvis nogen) forskel. Men der er markant forskel fra motorvejshastighed. Og prisforskellen er ikke ret stor. Desuden har den ventilerede skive nemmere ved at holde de moderne bremseklodser rene. Den eneste "bagside" af medaljen er, at det slider lidt mere på skiven end normalt. Det ser ud til at de har en levetid på ca. 50.000 km. i vores mijlø.

Std spindler og skiver ændrer ikke på sporvidden.
CB spindler øger med ca. 10 mm pr side.
T


Tak, endnu engang! Det bliver så med krydsborede skiver nu jeg alligevel skal i gang. En levetid på 50.000 Km kan jeg vist godt leve med, med den kørsel jeg forventer vil der være bremseskiver nok til 10-15 års brug :)

Hvis jeg forstår dig ret Torben, så er der ingen forskel på sporvidden ved std. VW tromle- og skivespindler? Men +10 mm offset ved CB's = sporvidde forøgelse på 20 mm.

Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
"Hvis jeg forstår dig ret Torben, så er der ingen forskel på sporvidden ved std. VW tromle- og skivespindler? Men +10 mm offset ved CB's = sporvidde forøgelse på 20 mm."

Det er korrekt.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HNC Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hurra, så har jeg bestået testen!! :)
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk

Reply

You must log in to post.