Vedr. batteriopladning
Hej tekniske eksperter
Jeg har lige skiftet et bilbatteri på min bil(VW Golf4), da min bil var gået helt død med det gamle batteri. Så var jeg over på værkstedet, bare for at være sikker på at den nu også ladede batteriet og at der ikke er noget galt med generatoren.
Mekanikeren sagde at den "overladede" og kan brænde batteriet sammen.
Da den var i tomgang, målte han den til 14,2 volt og han siger at den normalt skal være i 12 volt, når den står i tomgang og lader. Nu mener han at generatoren skal skiftes.
Er der nogen af jer eksperter der kan bekræfte eller afkræfte dette?
På forhånd tak!
Mvh Pandaball
Herinde er vi kun til de gamle luftkølede vwer-Men derfor kan det godt være at du er heldig at der er nogen som kan hjælpe!
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Generatoren skal vel ikke skiftes når den lader! Det må være dit laderelæ der er er problemer med. (har ikke forstand på det, men synes det lyder underligt at skifte hele generatoren når den lader fint) Tit kan man skifte el-delen med kul og det hele for sig. Hør lige et andet værksted inden du smider en ny generator + arbejdsløn efter bilen.
og ja, dette forum er tilegnet gamle luftkølede vw'ere.
Hej mathiasen
Tak for dit svar. Jeg forsøger med et andet værksted først.
/Pandaball
de fleste generatore lader med mere end 12v gerne op til 14,7 v ,dog ikke i tomgang
hvad lader den ved f.eks. 1800 omd. ?
En almindelig 12 volts generator i alm personbil skal lade mellem 13,5 og 14,5 volt, og det er i tomgang såvel som fuld gas. Hvis ikke din generator lader et godt stykke over 14,5 volt, så har du ingen grund til at frygte dit battari brænder sammen. Normalt er det også bilen´s pærer som ryger en tur først hvis den lader for meget. Jeg er selv mekaniker så du kan stole på mine ord :) Men et billigt eller defekt batteri kan derimod tage livet af generator da den overanstrenges ved at lade på dét.
-------------------------------------------
VW Type 1 årg. 1963
mobil 22867994
Hobro
Du skal vist skifte mekaniker :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det er ikke nemt at bruge det, at folk tror et eller andet, til noget som helst. Lad os fokusere på de 3 ting som betyder noget, når vi snakker ladeanlæg.
1) Max. ladestrøm, som kun kan måles med et amperemeter indsat i serie, eller en ampere tang, og som angiver om generatoren kan levere det antal amperer der står stemplet på den.
2)Reguleringsspænding, som angiver hvor stor spænding batteriet oplades til, max 14,7 Volt. Dette måles med et voltmeter tværs over batteriet, og så længe den stiger stille og rolig og motoren kører 2500 omdr/min. er reguleringsspændingen endnu ikke nået.
3)Afladning, dette måles bedst med et amperemeter indskudt i serie på bilens stelforbindelse, typisk afladning på et anlæg som er i orden, 50 milli ampere.
Summa sumarum, det du fik cheket var en simpel spændingsmåling over polerne på dit nye batteri, spændingen viste at dit batteri var fuld opladet, og fortæller ikke noget som helst andet der kan bruges til noget i den sammenhæng.
Find et værksted der ved hvad de måler, og ved hvad de snakker om :-)
[quote=Leo C]Det er ikke nemt at bruge det, at folk tror et eller andet, til noget som helst. Lad os fokusere på de 3 ting som betyder noget, når vi snakker ladeanlæg.
1) Max. ladestrøm, som kun kan måles med et amperemeter indsat i serie, eller en ampere tang, og som angiver om generatoren kan levere det antal amperer der står stemplet på den.
2)Reguleringsspænding, som angiver hvor stor spænding batteriet oplades til, max 14,7 Volt. Dette måles med et voltmeter tværs over batteriet, og så længe den stiger stille og rolig og motoren kører 2500 omdr/min. er reguleringsspændingen endnu ikke nået.
3)Afladning, dette måles bedst med et amperemeter indskudt i serie på bilens stelforbindelse, typisk afladning på et anlæg som er i orden, 50 milli ampere.
Summa sumarum, det du fik cheket var en simpel spændingsmåling over polerne på dit nye batteri, spændingen viste at dit batteri var fuld opladet, og fortæller ikke noget som helst andet der kan bruges til noget i den sammenhæng.
Find et værksted der ved hvad de måler, og ved hvad de snakker om :-)
PS. Kontroller lige skrueforbindelsen på det tykke kabel fra generatoren som er fastgjort i den lille sikringsbox på batteriet, det kan hvis der er dårlig forbindelse her, være smeltet i stykker. Fænomenet er typisk for Golf og Bora.
Mange tak for alle de svar. Jeg forsøger lige et andet sted. Min kammerat har lige fortalt mig, at det ikke er noget problem og han er autoriseret Skoda mekaniker.
Takker mange gange.
Ja skift hellere mekanikker.