Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Buggy projekt

Tags:
No tags yet.

(permalink) Brygger Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hej forum.

Jeg er langt om længe gået igang med at renovere min gamle buggy, som har stået og samlet støv i en del år. For at den overhovedet kan være interessant, skal der jo være en motor, som fungerer. Dette er dog ikke lige tilfældet nu, da den mildest talt er en bunke skrot. Så nu har jeg bestemt mig for at skille den ad og starte fra begyndelsen.

Motoren er en type 1 (tror jeg det hedder) og har motornummer AR020979. Jeg ved ikke hvilken størrelse det er, men håber over vinteren at få den renoveret og gejlet op til en lille kraft-karl ;-)

Jeg er nu gået lidt i stå med at få den skilt helt ad. Svinghjulet er vist nok groet fast (læs: jeg kan ikke få det af), de små rør som holder fast på stemplerne sidder nu også godt og grundigt fast (og jeg kan ikke få dem banket ud) samt de gevindstænger, som sidder og holder cylinderne sidder sq også ret for godt fast. Som nogle måske kan se, er jeg ikke helt fortrolig med, hvad de enkelte dele hedder da jeg er nybegynder, men jeg håber at folk kan forstå hvad jeg mener.

Skulle der være nogen der har en gylden metode, eller måske en vejledning i, hvordan jeg får afmonteret disse dele?

Yderligere er blokken fedtet totalt ind i snavs og olie. Skulle der mon findes en smart metode til at få den rengjort på?.... Eller er det kun ægte kno-fedt der kan bruges her?

Mvh. og god aften...
Brygger
DSC02533.jpg
DSC02514.jpg
DSC02518.jpg

-------------------------------------------
2880 Bagsværd...
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Svinghjulet er spændt 30kgm, og samtidigt måske rustent i gevindet. Så det sidder fast. Det skulle du have startet med at løsne medens motoren stod samlet og havde bedre støtte på gulvet.
Jeg ville nok forsøge om ikke et lastbilværksted kan løsne det nu med en luftslagnøgle.
Har du taget låseringene ud af stemplerne, til krydspindene, som de hedder ?
De lange støttebolte til topstykkerne. Hvorfor vil du have dem ud. Lad dem sidde hvis du f.eks. IKKE skal have blokken boret til større cylindre.
Remskiven skal trækkes af med en speciel aftrækker, som kan købes for små penge i butikker der handler med VW-dele. Lad være med at slå på den, den bliver let skæv.

En AR motor er en 1303 1300cc motor på 44HK fra 8/73-
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Dit svinghjul er sikkert bare spændt som det skal, du tager en jernstang og bore 2 huller der passer ud for 2 af de gevindhuller der er i svinghjulet, der hvor trykpladen til koblingen er fastspændt, denne stang på ca 1 meter lader du ligge fladt hen ad gulvet, så sætter du en jernstang på din topnøgle, ligeledes en god meters penge, og så bare op og hænge i den, så plejer de at slippe!
krydspindende i stemplerne skulle gerne komme ud med en passende størrelse dorn og en fiberhammer!
Lad boltene til cylindre/topstykker sidde, ingen grund til at pille dem ud (efter min mening)
Rengøringen plejer jeg at ordne med motorrens, først hælder jeg det ufortyndet op i en rensepistol til trykluft, sprøjter motoren ind og lader det sidde lidt og skylder efter med rent varmt vand, hvis det ikke er blevet helt rent, så gentag, dog med motorens blandet med varmt vand!

God fornøjelse:-)

Niels
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 15 years siden | | | |


En AR motor er en 1303 1300cc motor på 44HK fra 8/73-

Er det ikke en AB motor der er en 44 hk 1300 fra 1303??
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jo fra 8/72-8/73 kører den med AB ligesom 1302.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Jo fra 8/72-8/73 kører den med AB ligesom 1302.


Okey, så ved jeg det, tak
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) Brygger Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Tak for svarrene, jeg vil afprøve de muligheder jeg har fået.

Jeg har taget de låseringe ud, som skulle holde på krydspindene, men jeg syntes nu de sidder over ordentligt godt fast. Må prøve den med en passende str. dorn og så en hammer.

Støttestængerne til cylinder/topstykker ville jeg gerne have taget ud, så der kunne komme nogle nye i. Blokken skulle gerne renoveres totalt evt. med noget snadblæsning (hvis man da må det) eller en gang grundig maling. Så der det jo ikke så godt ud, at der sidder 2x8 rustne støttestænger på en "ny" blok.

Mit mål er at få en rigtig sjov motor med masser af bundtræk til badekarret. Har læst en smule og skal jo nok til at have en ny knast i, nyt vippetøj, db. karburatorer, den der 009-strømfætter og hvad man ellers kan komme på sådan en spilledåse så den blir sjov.

Kan man lave den om til en 1600cc motor sådan uden videre? Skal alligevel kigge mig om efter nye toppe, da der er knækkede gevindstænger til der hvor udstødningen skal sidde samt der har været vand i cylinderne, så der er en del rust i.

Hvis der er nogen, som har en lille opskrift på en god solid opbygning med masser af bundtræk, så ville jeg da sætte pris på at få en "huskeseddel" på de stumper jeg skal lede efter. Har jo ik så megen erfaring (endnu)... :-)

Det eneste jeg tror jeg kan bruge fra den gamle motor er blokken. Resten ser godt nok noget sølle ud og er ikke særligt pænt i stand.

Bedste hilsner
Brygger
-------------------------------------------
2880 Bagsværd...
(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Det eneste jeg tror jeg kan bruge fra den gamle motor er blokken. Resten ser godt nok noget sølle ud og er ikke særligt pænt i stand.

har du husket og tjekke om blokken er slidt op ?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Ja lad være med at bruge for mange kræfter på den, før du er sikker på at den kan genbruges.
98% af de brugte blokke er slidt op i hovedleje-hullerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Brygger Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Lyder da som nogle kloge ord. Hvordan kontrollerer man så det?

Hmmm... Har jo nok på fornemmelsen at den skal deles i 2 dele først, men jeg har stadig ikke fået remhjulet af eller krydsstængerne ud ved stemplerne.
-------------------------------------------
2880 Bagsværd...
(permalink) m w Member
Skrev for 15 years siden | | | |
jeg vil anbefale dig og købe en værksteds håndbog , de ca 300,-kr er givet godt ud
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Start med at SP
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugservice Member
Skrev for 15 years siden | | | |
kig forbi så for du alle svar kan se du bor max 10 min fra mig
MVH Dennis
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) Brygger Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Okay, det lyder sq mere indviklet end jeg først rigtigt har forestillet mig. Nu er jeg jo en novice på motorer generelt, og har måske overvurderet min tilgang med at starte med en luftkølet motor og selv-byg.

Jeg kender ingen der ellers roder med motorer, men det er rigtigt at jeg ikke bor langt fra Dennis i Hareskoven. Så inden jeg sætter forventningerne for meget op, skulle jeg måske lade ham kigge på om det kan betale sig at arbejde videre med dyret.

Jeg har da investeret i den der Haynes bog og kigget lidt i den ;-)

Mvh.
Brygger
-------------------------------------------
2880 Bagsværd...
(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Du skal ikke tabe modet, bare fordi du ikke liige er med på alle fiduserne fra dag 1. -Det skal nok komme. Tag Haynes med i værkstedet og prøv at gøre hvad der står iden.

Du kan altid bruge din motor (hvis den altså er defekt) til at skille ad og samle igen. Så er du meget bedre rustet til næste gang.

Mht krydspinde: Jeg har haft held med at varme stemplet op til "så varmt at man lige kan holde på det" med en lille gasbrænder (varm hele stemplet). Så udevider stemplet sig, og det er nemmere at slå krydspinden ud.

Stikord til sejtrækker motor:
Std knast, mere kubik, og lidt mere kompression. Ikke nødvendigvis en 009-strømfordeler.

Mvh
AndersHH
(1 stk 1600 motor-projekt klogere end ingenting)

(permalink) Brygger Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Lyder som en god ide, det der med varme. Kan en varmepistol bruges?

Hvis det viser sig til at blokken er OK, ville det så være muligt at købe et 1600-kit til den? Mener det består af toppe, cylinder og stempler...

Jeg havde nu forstået at man også "burde" skifte knasten, da en mere speciel slags også kan give mere power. Men så blev jeg da lidt klogere. Det ser jo så ikke ud til at jeg skal have særligt mange tunings-dele for at få et godt moment ud af den. Måske bare et opgraderings-sæt og noget mere kompression (hvordan det så end gøres). Hvad med db. karburatorer?

Vh.
Brygger
-------------------------------------------
2880 Bagsværd...
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvis blokken er ok, så ville jeg få krumtappen målt og evt slebet-Nye lejer overalt-En standard+ knast (Farmer ved hvilken jeg taler om).
Et 1600 cylinderkit med nye toppe-Et sæt kadroner og en fin "tarmslyng" udstødning.
For hilmens skyld ikke "bazooka" udstødning.
Skal det være rigtigt fint, så en styrebox og noget malory tænding-Ellers bare noget 009 eller lign
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Brygger Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvorfor dog ikke en bazooka-udst?

Er det overhovedet lovligt med de der tarmslyng udst. når gryden skal til syn?

/Brygger
-------------------------------------------
2880 Bagsværd...
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 15 years siden | | | |
En bazooka udstødning koster mindst 10% af motoreffekten-Men en tarmslyng (tun udstødning) giver mindst 10%-Og selfølgelig er det lovligt, jeg har det på begge mine motore, og den lille (1914cc) er den buggyen bliver synet med hvergang.

Ham her bygger udstødninger-både dem han har på siden, og også efter dine ideer.
Den udstødning jeg har på min "store" motor har han bygget efter mine tanker og ideer om hvordan den skulle se ud-Så indtil videre findes der kun den ene som jeg har!!
http://www.turbothomas.com/headers.html

Og her er min udstødning: http://vwnettet.dk/forum/topic/270027/page/8
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!

Reply

You must log in to post.