Justering af døre
Hej,
Hvordan justerer man dørene længere tilbage mod bagenden af vognen? Spalten ved bagkanten af mine døre er voldsom stor, noget der ligner 8mm. Den eneste mulighed jeg umiddelbart kan se, er at bukke hængslerne. Findes der andre smartere løsninger?
Mvh Lars
Justerhammer. Ja helt alvorligt. Men hvorfor er dine dører krøbet frem ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Godt spørgsmål - sådan har de set ud siden jeg købte vognen sidste år :-) De sidder så langt fremme mod forenden, at dørrammen over ventilationsruden lige når at skrabe på tagrenden - og som sagt er der 8mm gab ved bagkanten, og vel noget der ligner 2mm ved forkanten. Så vidt jeg lige kan se, burde problemet med at ruderammen skraber på undersiden af tagrenden, forsvinde samtidig med at jeg udligner gabet ved for/bagkant.
Dumt spørgsmål - hvordan ser en justerhammer ud? Har lige læst på TheSamba, at man kan "justere" ved at sætte en skruetrækker i klemme mellem hængslerne, og forsigtigt lukke døren, så de på den måde bliver bukket. Er det en helt skidt idé?
Forsøgsvis kan du lægge skiver imellem hængsler og karm.
Altså løsne et hængsel, skubbe en skive ind og så spænde igen.
Om det kan bruges som en permanent løsning må forsøget vise men
det kan måske give dig en idé om hvor meget det drejer sig om
og det er nemt at gøre tilbage hvis det falder uheldigt ud.
Som regel skal der ikke så meget skævhed til før det ser helt vildt forkert ud.
Den med skruetrækkeren i klemme .... nah....
Martin
Så længe bilen ikke er malet eller noget endnu, så er det bare igang med noget vold (forsigtigt).
Prøv dig da forsigtigt frem med skruetrækker tricket. Du kan jo bruge hvad som helst til at ligge imellem, det behøver jo ikke være en skruetrækker.
Husk nu at skifte dørhængslerne til nye før du overhovedet begynder at rette noget som helst.
Og regn med at der kommer min. 5 kg ekstra vægt på døren inden du har færdigmonteret den - så prøve-tilpas den evt. med 5kg ekstra hængt på den Så er du sikker på du ikke få overraskelser når den er malet.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
En mukkert
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Prøv at se denne gamle film fra Porsche fabrikken. Ca 3min inde justeres der døre med en stor hammer og en træklods:
http://www.youtube.com/watch?v=pBcH9CBBI0M
Hehe, ja de var ikke blødsødne når der blev justeret døre på de gamle porscher - og det har sikkert været endnu værre på boblerne i tidernes morgen.
Jeg har nu rodet lidt mere med dørene. Den er gal "på samme måde" med begge døre - de skraber på med vinduesrammen der hvor den buer lige over ventilationsruden. Har prøvet at rykke dørene lidt længere bagud med lidt indledende justeringer af hængslerne med den store klaphammer, og kan se at det langt fra vil være tilstrækkelig til at få tingene på plads :-( Førerdøren kan måske ende med at sidde rigtigt hvis hængslerne får et buk i skruestikken, men passagerdøren er langt fra at sidde rigtigt. Jeg prøvede forsøgsvist at lægge 2mm skiver under de to yderste skruer der holder hængslerne på A-stolpen, og det hjalp en hel del, men er stadig ikke nok - og så ser det bare forkert ud, når hængslerne ikke sidder helt inde på A-stolpen.
Er der nogen der ved om dørenes yderkontur skifter form igennem modelårene? Tænkte om det måske er et sæt nyere døre der er blevet sat på?
Du er sikker på at de ikke bare sidder for højt, ikke?
Jeps, flytter jeg dem bare 2mm længere ned, skraber de på dørtrinet! Hvis jeg placerer dørene "by hand" så de ser ud til at sidde korrekt midt i døråbningen med lige meget spalte hele vejen rundt, skraber de som sagt begge på vinduesrammen lige over ventilationsruden. Så det er altså ikke fordi karossen er skæv eller lignende...
I øvrigt er det minimalt hvor meget man kan justere hængslerne op/ned. De er tydeligvis kun designet til at kunne justeres ind/ud, i hvert fald på en ovaler.
Lerup skrev:
Jeps, flytter jeg dem bare 2mm længere ned, skraber de på dørtrinet! Hvis jeg placerer dørene "by hand" så de ser ud til at sidde korrekt midt i døråbningen med lige meget spalte hele vejen rundt, skraber de som sagt begge på vinduesrammen lige over ventilationsruden. Så det er altså ikke fordi karossen er skæv eller lignende...
I øvrigt er det minimalt hvor meget man kan justere hængslerne op/ned. De er tydeligvis kun designet til at kunne justeres ind/ud, i hvert fald på en ovaler.
Er der blevet skiftet varmekanaler på den ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Rasser - Ja og nej.... jeg har skiftet dele af varmekanalerne (bunde, og forreste dele fra 10 cm foran A-stolpe og frem til forreste brandvæg), men har ikke haft skåret eller gjort noget ved nogen af de paneler osv. der udgør "døråbningen" hvis du forstår (altså overside af dørtrin, a- og b-stolpe osv.). Desuden har jeg haft isvejst vinkeljernsafstivninger i begge døråbninger, samt fra b- til b-stolpe under dette arbejde, og har kontrolleret med diagonalmåling af døråbningen før og efter.
Jeg har selv tænkt tanken at karossen kunne have sat sig, men jeg kan ikke få det til at stemme med mine observationer - som sagt kan jeg placere dørene mægtig fint midt i døråbningen med lige meget spalte hele vejen rundt, pånær dér hver de lige præcis skraber på ét sted med vinduesrammen over en 10-15cm strækning lige over ventilationsruderne.
Hvis karossen havde sat sig, vil jeg tro at døråbingen havde sat sig som et parrallelogram, dvs. vinklen mellem dørtrin og B-stolpe ville blive større eller mindre end 90 grader, og at dørene ville skrabe på mere end ét sted.
Jeg skal lige skynde mig at tilføje, at karossen (uden bund) lige nu står på gulvet oven på en række dæk, hvis det skulle have en betydning...
Lige for at opsummere: Der er altså to problemer med dørene:
1) De sidder for langt fremme (3-4mm).
2) De skraber på i døråbningen over en strækning af 10cm med det buede stykke af vinduesrammen lige over ventilationsruderne.
Hvis 1) bliver løst ved at massere hængslerne tilstrækkeligt meget, kan jeg ikke se andet end at 2) automatisk vil blive løst, i og med at det kun liiiige præcis er 1-2 mm der gør forskellen om vinduesrammen skraber på eller ej.
Men om jeg begriber hvad der har fået dørene til at sidde så langt fremme...
Normalt er spalten mellem a-stolpe og dør "lille", og spalte mellem b-stolpe og dør stor. Så du skal ikke prøve at udligne dette. Har du ikke en org. bil du kan tage ud og kigge på og sammenligne med ?
Det stykke dør der går på hos dig sidder normalvis også MEGET tæt på vinduesrammen, men det lyder dog til at det er lidt for tæt i dit tilfælde ;-)
Hvad med at prøve med et hydraulisk værtøj om det er muligt at rette døråbningen lidt op. Altså spænde en "opretter" diagonalt gennem døråbningen, måske bundhjørnet af a-stolpen og til tophjørnet af b-stolpen - måske det er det der skal til ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Kan huske, da jeg samlede min 60èr havde jeg nogenlunde samme problem,
Jeg lavede den fejl at jeg godt nok prøvede dørene inden bilen blev malet, men uden gummilister. Da bilen så skulle samles og den jo selvfølgelig havde fået en masse grunder/lak og klarlak,hvilket ikke gjorde det bedre, og gummilisterne kom på, ja så passede dørene ikke ret godt.
Hvordan du lige får løst dig problem har jeg ikke løsningen på, men jeg måtte rette hængsler,slibe noget af tykkelsen af dem. Nye dørnagler, rette trinbrædder med en træklods og lidt andre ting der ikke var så sjovt når bilen lige var lakket.
Mvh Kenneth
Jo, jeg må ud og studere dørspalter på andre vogne :-) Men kan i hvertfald se, at den er helt gal med passagerdøren. Det er lige før at låsemekanismen slet ikke kan nå at fange strikerpladen på b-stolpen, så langt fremme sidder den.
Mht. der hvor de går på med ruderammen, så har jeg sågar overvejet om jeg skal sætte vinkelsliberen i vinduesrammen og kappe 2 mm ud af den forreste "lodrette" del - det er ikke mere end 2 mm der gør hele forskellen på om de sidder ad h.. til, eller om det ser rimelig fornuftigt ud, og som konsekvens deraf vil det være minimalt hvor meget de skal flyttes bagud.