Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Low an slow.

Tags:

(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis du vil have HELT styr på tændingen skal du ikke have en 100% mekanisk tænding som Zster skriver! Så har du ikke mulighed for at reducere advanceringen under tryk hvilket er det mest optimale.
Var det mig der skulle lave det og absolut skulle køre med en karburator ville jeg vælge at sætte MegaJolt tænding på. ( http://www.autosportlabs.net/Megajolt_Lite_Jr. ...der skal sættes et punktum efter linket før det virker)
Så har du mulighed for at styrer din tænding både on- og off boost som klart giver et bedre resultat.
Problemet med KUN at bruge mekanisk advancering er at, for at undgå tændingsbanken under tryk bliver man nødt til at reducere maks. advanceringen hvilket så bevirker at når motoren kører uden tryk og ved lavere omdrejninger så får motoren for lidt fortænding og bliver død og sløv. Husk på at du under normal kørsel kører det meste af tiden off boost og derfor får en død og sløv motor det meste af tiden.
Få styr på tændingen for at få motoren til at køre ordenligt off-boost og undgå tændingsbanken on-boost. Dette kan kun lade sig gøre ved at have både mekanisk- OG trykstyret advancering. Rent mekanisk advancering skal nok kunne køre men er i mine øjne et dårligt kompromis hvor man snyder sig selv for at udnytte motorens potentiale ordenligt.

Jeg tror du vil have RIGTIG stor glæde af at købe og læse bogen "Forced Induction Performance Tuning A Practical Guide to Supercharging and Turbocharging"( http://www.amazon.com/Induction-Performance-Practical-Supercharging-Turbocharging/dp/1859606911 )
Den regnes af mange for bibelen indenfor trykladning og forklarer alt det grundlæggende om trykladning og giver en masse gode råd så du ikke starter med at begå alle de klassiske fejl. Nu ved jeg ikke hvor du bor henne, men hvis det er i nærheden af Aalborg må du gerne komme og låne den af mig hvis det er.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Beklager vildledningen :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@Zster: Det var nu ikke for at hænge dig ud eller noget ...sorry :-)
Jeg ville bare lige bidrage lidt til debatten om trykladning og tænding.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

wow der er meget og tage højde for, håbed det bare kunne være e´t lille billigt projekt...
indtilvidre har det ikke kostet noget andet end mine arbejstimer, og et par silicone slanger og ladetryks ur. er det ikke bare nemmere jeg skrotter det indsugningsmanifold og venter på jeg falder over enten en indsprøjtnings motor eller et indsprøjtnings-anlæg jeg sætte på?

(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis du vil have den nemmeste løsning er det jo bare at bruge en standard motor, men hvis du synes det er sjovt at rode med motor, turbo osv. synes jeg helt sikkert du skal give det et forsøg.
Der er jo heller ingen der siger at det skal være den perfekte løsning fra fra dag et. Du kunne jo starte simpelt/billigt ud og så forbedre efterhånden som penge og tid er til det.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 13 years siden | | | |

+1!

Start maskinen og se hvad der sker :)

Lige nu er det en tænding og karburator der er de to største spørsmålstegn ved det du laver :)

Med den smule tryk du kører med kan du godt starte motoren og se om den lækker benzin eller ej.

For nogle måneder siden var der en GT5 karburator til salg herinde. 700kr. Den blev ikke solgt.

Tændingen er det eneste der vil koste og får du blod på tanden så et sæt ventilfjedre.

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Check evt. Den nye fordeler fra CB Performance. Den er super til sådan et turbo projekt der

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Kan du linke til den?

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@Rasser: Ja! Den havde jeg helt glemt. Hvis den ellers holder hvad den lover er det da den nemmeste måde at få styr på tændingen på en turbomotor.
@Zster: Jeg kan ikke lige finde et link til den da den vist ikke er i handlen endnu, men det er en digital fordeler som har indbygget map sensor. Man laver selv sit tændings map præcis som man vil, basseret på både rpm og manifoldtryk, og loader det ned i fordeleren. Systemet kan det samme som MegaJolt, men er bare pakket ind i et fordelerhus der passer direkte i blokken.

Edit: Nå Rasser kunne godt finde den så den er åbenbart kommet i handlen nu.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1855

Den er endda linket fra deres forside! ;-)
Men så fik jeg da også surfet lidt ekstra rundt på telefonen i min middagspause

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det var også den jeg kiggede på men var ikke sikker på det var den i mente. Den ser jo fed ud. Og NYBOE - nu skal du ikke blive skræmt. Jeg er sikker på der er flere der gerne vil hjælpe dig igang med grundindstilling af sådan en sag :)

Ellers har jeg forstået at denne her er endnu mere simpel:
http://www.msdignition.com/Products/RPM/Timing_Controls/Timing_Controls/5462_-_Universal_Boost_Timing_Master.aspx

Den skal bare have tryk fra samme slange som dit trykur. Så sørger den for at stille tændingen som trykket stiger. Det kunne måske være en idé?

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så skal det nok være den sidst Zester forslår. kan ikke finde prisen på den?, erstatter den så tændspolen eller hvordan fungere det?? hva så med strømfordeler? er det ikke noget en standardt kan klare.

(permalink) Mr-M Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis du trykker på 'buy now' kommer du hertil: http://www.shopatron.com/products/productdetail/part_number=5462/424.0.0.0.0.0.0

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nej den erstatter ikke tændspolen, men styrer hvornår tændspolen bliver skudt af. Dvs. MSD boksen bliver sat i mellem platiner/ignitor og tændspolen.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg ville vælge CB fordeleren. Den kommer med 4 forprogrammerede indstillinger. Lur mig om ikke en af dem er lavet med henblik på et setup der ligner dit. Ellers skriv en mail til CB og forklar dit "problem", så kan der sikkert lave et std. program du kan starte ud med.
De 4 std. programmer vælges blot vha. af dipswitche i fordeleren, så der behøves slet ikke tilsluttes en pc.

Det bliver ikke nemmere/enklere end den fordeler. tilsluttes som en std. fordeler!

Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ok finder lige ud af hvad jeg gør. i mellemtiden har jeg for lavet lidt, rudehejset mangled 4 tænder så ruden kørte ikke helt op, jeg har lavet olie slanger. og en afgang, det er bare et rundt rør der er lagt over i pressen så det blev ovalt og så savet i et par grader. og turboen er også blevet drejet så olie returen vender ned af.de bolte sad sgu fast så der skulle gang i gas og ilt værket før de løsnet sig.

rudehejs1.jpg
rudehejs2.jpg
karbumani frdigt.jpg
med olie slanger1.jpg
med olie slanger2.jpg
med olie slanger3.jpg
afgang1.jpg
afgang2.jpg

(permalink) Blob Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Er du helt sikker på at det dræn er stort nok?

Det kan godt være billedet snyder, men det ser mig en smule bette ud. Hvis den ikke kan komme af med olien trykløst får du røg i gaden:)

Jeg tror ikke at jeg ville gå under an-10 til dræn.

Men ellers ser det rigtig spændende ud.

(permalink) JM2630 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hej jeg har en karburator til tryk passer lige på det orginale insuningrør det er fra en 1.5l turob+ kab 1000kr

-------------------------------------------
jesper.mieritz@gmail.com
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg er ikke sikker på nogt som helst! =0) jeg laver det bare! ;0)

Afløbet er 10mm indvindigt, og løber ned i 8mm i slangen, er det ikke nok?

JM hvor kan jeg træffe dig?

(permalink) JM2630 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

2630 det er i tåstrup sj

-------------------------------------------
jesper.mieritz@gmail.com
(permalink) birke Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Altså jeg fatter ikke noget her !
Når jeg ser på billederne ser det ud som om at turboen SUGER fra karburatoren.
Så behøver Nyboe vel ikke en karburator der kan tåle tryk ?

Er der en venlig sjæl der kan forklare det for mig ???

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

dobbelt karb = dobbel effekt! NOT!!!!! det er som du siger turbo´n skal suge gennem karb, men jeg har jo gang i flere ideer jeg vil jo gerne lave en indspørjtning motor eller en med tryk karb!

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så er der sket lidt igen... jeg fik fingerne i et gamlt rat fra Kew, men det passet ikke sammen med det "snap off" jeg også har fået købt mig... så jeg måtte lave en adapter. så er jeg næsten færdig med at trække det nye ledningsnet, jeg har osse "opdatert" baglygterne dvs jeg har fået sat en 3´ stoplygte skjult i gællerne på motor klappen, plus jeg har skifted bremselys pærene, ud med tågelys pære så der er lidt kraftiger lys når der blir trådt på bremsen.

adapter1.jpg
adapter2.jpg
adapter3.jpg
adapter frdig.jpg
adapter frdig2 .jpg
adapter frdig.jpg
adapter frdig2 .jpg
krelys.jpg
stoplys nr3.jpg

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Så blev der lavet dørsider. mangler bare og ligge gulvtæppet i, og så sat sædderne i, jeg har desværre ikke råd til nye sæd betræk og min forstand og tålmodihed er ikke stor nok til jeg selv vil kaste mig ud i at ombetrække dem så det blir "desværre" de hvide SLIDTE org der kommer i igen, indtil der blir råd til noget nyt. dørsiderne har fået noget nyt læder på, og de er "boltet" på med rustfrie bouttenhead bolte, så der er lavet gevind hele vejen rundt i døren, håndtagne var i forskellige farver, så der blev lavet et par nye i rustfri, og så er der kommet højtaler i så den også kan spille lidt beach boys til sommer.

billede0575.jpg
billede0576.jpg
billede0578.jpg

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så har jeg drejet en ny holder til mit porsche eblem, skal bare til pulver lak.

logo til ghia.jpg


Reply »

You must log in to post.