Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Low an slow.

Tags:

(permalink) nugiz Member
Skrev for 13 years siden | | | |

bliv nu bare færdig anders er sku spændt på og se den vogn ikke mindst fordi du forstår at bilen skal være skamlav;)

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så er der lavet lidt igen har malet vognen. den er blevet i en lys grå. har ikke fået lavet de sorte detaljer endnu (tag osv) når jeg engang får noget mønt ville jeg gerne ha´ den til en rigtig autolaker. men jeg er rigtig tilfreds med det jeg selv har fået lavet.

har også fået ny lille motor som var del af en gamel handel jeg faktisk havde glemt alt om. det er en nybygget 1600 men enkelt carb bygget af Mark S. PS den stor 1914ccm er tilsalg hvis der skulle være nogle der ikke havde opdaget det.

Nyboe

billede0441.jpg
billede0442.jpg
billede0443.jpg
billede0444.jpg
billede0445.jpg
billede0446.jpg
billede0447.jpg

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

lidt nyt. har fået samlet det meste af strømmen, ny himmel (hjemmelavet og ikke let!) dørehåndtag, snap off rat, dioder der hvis hvilke blink og olie lampe og ladelampe placeret i det gamle loft lys. osv osv...

logo.jpg
indstrumentbrod.jpg
snap off.jpg
dioder.jpg
forlygte.jpg
himmel.jpg
ny malet.jpg
ny malet 1.jpg

(permalink) Pacha Henrik Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hey Anders hvis du stadig har brug for de håndtag, så kom forbi når vi holder julemeet d. 28, by the way, det ser godt ud.

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

yes kigger forbi til julemeet!

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der var en af mine kollegaer der smed en turbo efter mig den anden dag og spurgte om ikke jeg kunne bruge den til noget, og da jeg venter på de sidste stumper, ka jeg jo ligeså godt bruge tiden på noget andet. Turboén er fra en golf2 turbodiesel og er ny renoveret,(og efter en polering var det heller ikke værst og se på) har læst at diesel turbo´r skulle være go´e til den her slags projekt da de ardejder ved lidt laver omdrejninger end benz-turbo´r. (regner ikke med at hive særlige mange HK ud af den, men omkring de de 15-20HK ekstra så er jeg tilfreds)

jeg har lavet et manifold (som ikke er færdigt, der skal lige kortes hist og pist så det ikke er så kloset og se på) planen er og sætte det på en 1600ccm og kører med det, på et eller andet tidspunkt vil jeg gerne lave det på en T4 med indsprøjtning på, der kan manifoldet jo også bruges der skal bare laves nogle andre headers.

Er der nogle der har lidt erfaring er i velkommen til at byde ind med råd!
evt om jeg kan køre med standart karburator, og om jeg skal sænke kompresionen? og om der er andet jeg skal tage højte for, knast? tænding? osv.

turbo1.jpg
turbo2.jpg
turbo3.jpg
turbo4.jpg
turbo5.jpg
turbo6.jpg
turbo7.jpg
turbo8.jpg
turbo9.jpg
turbo10.jpg
turbo11.jpg
turbo12.jpg
turbo13.jpg
billede0494.jpg
billede0497.jpg

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Flotte svejninger... det kan du sgu.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) birke Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Link til shoptalkforums med underforum om trykladning.
Kan din turbo tåle at suge benzin igennem ?

http://www.shoptalkforums.com/viewforum.php?f=3&sid=5a464185d0c8fff9f41340245bc8249c

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ja det fik jeg da afvide den sagtens kunne. men jeg ville osse helst lave det på en indspøjtnings motor. tak søren=0)

(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg så en tråd på thesamba på et tidspunkt hvor der var et par stykker der fortalte om deres Turbo stock 1600.

"De" kører med en halv bar og nogle af dem skifter ventilfjedrene. Flere af dem har lavet karburatoren om eller kører med Renault 5 Turbo karburator.. Andre holder på at den originale fint kan holde sig tæt med 0.5 bar.. :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Griebel Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Til inspiration..der er langt til målet med gamle standard grejer :)

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17456.0.html

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så har jeg fået lavet manifoldne færdige har rykket turboen lidt ned og tætter på motor så det ikke så det ikke var så klosset og se på.

planen er det skal køre med den org 1600 karb, imorgen skal jeg igang med at lave olieslanger.

indsugning.jpg
indsugning2.jpg
med indsug.jpg
indsug frdig karb.jpg
nsten frdig.jpg
frdig.jpg
frdig 1.jpg
udstdning2.jpg

(permalink) Simon Aronsson Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er smukt, vil du kører turbo trykket på standart motoren ???

-------------------------------------------
29936772
aronsson@hotmail.dk
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ja det var planen den skal jo ikke voldtunes, komprisionen skulle være så lav på vw motor at det ikke skulle være et problem.

og tak.

(permalink) Simon Aronsson Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Glæder mig sku til at følge det, *RESPEKT* herfra

PS.Flotte svejsninger :-), og alt i alt kanon arbejde du fyrer af.

Hilsen
Simon

-------------------------------------------
29936772
aronsson@hotmail.dk
(permalink) birke Member
Skrev for 13 years siden | | | |

På de sidste billeder ser det ud som om at turboen skal suge fra kaburatoren, er det rigtigt forstået ?
For så er det vel ikke et problem med trykket ifht karburator ?
(her tænker jeg på Zster´s indlæg om 0,5 bar tryk)

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

(permalink) PcbOvals Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Turbo på en T4 motor ..... får du ikke plads til i det motor rum mester.!
Men nu hvor jeg kigger ned til dig på landet så skal jeg nok bruge lidt af tiden på at slå dig over fingrene med en flosset kabel og sende dig til købmanden med huske sedlen skrevet på en gipsplade.....
indtil du kan finde ud af at sige TYPE 4 motor..
Sjuft .. og har endda haft en trans P.... Hrmphf.

SÅ kan du lære det.
P

-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Er det der Draw Through eller Blow Through?

Hvilken turbo bruger du? :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Jens-Olebole Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Og kan man købe en færdig svejset mainfold? ;)

Djævelsk fint arbejde! Tror jeg har skrevet det før men tænker nok du tåler at se det igen..

-------------------------------------------
Dare to be different

http://www.facebook.com/pages/Unneberg-Bil/258475930851176
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@Zster: På billederne kan man se det er draw-through og hvis turboen er fra en Golf 2 TD er det muligvis en KKK k14 turbo. (hvis jeg husker rigtigt)

draw-through...
http://vwnettet.dk/bb-media/pictures/8/0/119508/frdig.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det ligner nu nærmer en Garret T3 fra en SB motor? Der står Garret på blæsehuset men det kunne jo også være en hybrid? "T25"?

Det ligner umiskendeligt blow through - altså at turboen trykker i karburatoren med den vinkel han har på turboen. Det giver også umiddelbart mest mening.

Der var en kommentar længere oppe der undrede mig for den lød som om det var et drawthrough setup der blev pønset på - og hvis det var det så ville jeg stille spørgsmålstegn ved pakningen i den originale Golf 2 turbo. Jeg ved du ved det men for andre der måske ikke har rodet så meget med Turbo: Drawthrough går ikke på den type turbo da der dannes vakuum i turboen når spjældet lukker og så sutter den olie fra smøreriet i turboen - det er vi ikke glade for.

Så såfremt det var det (som jeg læste ud af det indlæg - tror måske det var Nyboes der er tomt nu.) ville jeg blot råde gutten til at få den pakket korrekt.

Såfremt det er blow through så ønsker jeg dig god vind og jeg vil gerne vide mere om hvordan det gik :) Som sagt en halv bar på en frisk orignal karburator - det skulle den kunne holde inde. Det første der giver op er spjældakslen ifgl. shoptalk og thesamba - så der skal man have gang i to små o-ringe. Men få maskineriet samlet og startet. Det projekt du har gang i med den motor er præcis det jeg gerne ville lave på min vogn.

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

wow mange spørsmål og ord jeg ikk er helt bekendt med.. turbo´en skal suge gennem karburatoren, og den kommer fra er goft 2 td men der står garret på den,(aner ikke hvad forskellen er på dem, ved bare af dieselen kører med de lave omdrejninger og det nok er mest optimalt til min motor) fik afvide det skulle fungere fint ved turbo´en bare suget, man har osse tænkt på den du skriver zester, at når spjælet blir lukket så suger turbo´n jo stadig. tænkte på om man ku lave en slags omvendt blow off ventil, som suget ind når spæljet blev lukket , men den idee gik jeg hurtigt fra, for så vil den enten suge falsk luft ind eller blive ved med af tage omdrejninger når gassen er sluppet.

jeg er overhovedt IKKE kendt omkring motor men ville gerne prøve og lave et turbo system. hvis der er nogle der har et indspørjtnings system liggene som jeg kan bruge istedet for det her karburator halløj er jeg meget intre.!

Tak for rosen, jeg har ikke ligefrem manifold liggedne på lager men jeg kan jo altid lave et, det her jeg laver nu er jo meget stort fordi jeg hr masser af pladsi men bil men tror ikke det kan klemseover i en T1. men jeg kan sagtens lave hvis der er intresse, både med og uden turbo. har også lavet buggy bur osv.

og i er meget velkomen til at blande jer! som sagt er jeg ikke det store motorhoved!

Nyboe

nye billeder på vej.

(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Først! Garret T3 turboen blev født med begge slags pakninger. Den "gode" kan bruges på begge sider af karburatoren. Den anden kun bruges på "før" siden.
Du kan skille din turbo af og kontrollere hvilken type du har eller også kan du blot lave dit system på den sikre måde - der virker på begge typer pakning.

Med udgangspunkt i at du har den "kedelige" pakning:

http://vwnettet.dk/bb-media/pictures/8/0/119508/frdig.jpg
På det billede her laver du et drawthrough setup. Altså suger turboen i karburatoren

Den går ikke med den turbo du har nu. Årsagen er simpel. Turboen er bygget til enten at være med atmosfærisk tryk eller overtryk. Når du lukker spjældet så suger motoren stadig og der vil være undertryk i systemet. Så suger den olien ud og lige ned i motoren. Vogen kører fint med fuld fart frem men ved motorbrems, tomgang og alt andet vil den ryge blåt og sode.

Du er næsten færdig med rør på dette billede
http://vwnettet.dk/bb-media/pictures/7/0/119507/nsten%20frdig.jpg

Du mangler kun et rør fra turboen og op oven i karburatoren. Så vil der altid være atmosfærisk tryk eller overtryk i turboen og du får ikke problemer med olien.

Op til en halv bar skulle det gå fint med original karburatoren.
Bliver der ballade med karburatoren er der også løsninger på dette. Den kan både være utæt for tryk (luft) og benzin (dryp dryp).
Alternativt monterer du en Renault 5 GT Turbo karburator. Den er more or less bolt-on og er bygget til at køre med tryk.

Vedrørende tændingen så er den straks værre (og jeg har fornemmelse af at det også er religionspræget). Nogle fikserer tændingen ud fra at den kører med tryk. Andre tager en 009 og ændrer på avanceringen så den passer til tryk. Det bedste vil være
en løsning som:
http://www.summitracing.com/search/Brand/MSD-Ignition/Product-Line/MSD-Boost-Timing-Master-Ignitions/

Det er noget med at fra 0 til ~0.3bar behøver du ikke at rode med tænding. Fra 0.3-05 skal den stilles ~3grader tilbage i grundinstilling (Formlen hedder 0-5PSI skal du ikke rode. Derefter 1 grad tilbage pr PSI. 0.5Bar er ~7.2PSI i henhold til at en PSI er 0.0689bar)
Under alle omstændigheder skal du have en 100% mekanisk fordeler. Vakuum avanceringen vil jo af gode grunde slet ikke kunne finde ud af det.

Karburatorproblemer kan jeg ikke garantere. Så få maskinen startet (fra afstand) og se hvordan de forskellige benzin-komponenter opfører sig.

Husk at det er muligt at skifte til kulfiber pakning hvis du gerne vil beholde den rørføring du har nu :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Glemte at tilføje at jeg sidder og klapper i mine små fedtede hænder af bare spænding!

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve

Reply »

You must log in to post.