Hej
Ja, det var en god dag :-) Og vi var endda ikke med om aftenen. Hvem af danskerne var egentlig det?
Nå, men derudover synes jeg lige, at det skal nævnes, at Johannes holdt et lille foredrag om hans nye udstyr/legetøj, som helt sikkert hører hjemme i high tech- kategorien:
http://www.youtube.com/watch?v=TFi3KLU6pfQ&feature=related
Nu er det ikke en af hans videoer, men en tilsvarende jeg fandt. Ud over at JP har brugt gevaldigt mange timer foran flow-bænken gennem tiden, så er han gået skridtet videre med "wet-flow", for at teste hvad der egengtlig sker med blandingen, når den kommer ind gennem ventilsædet -> kammeret -> cylinderen.
Det var interessante sager..! Det kan godt være, at det ikke er nogen ny opfindelse, men mig bekendt, så må han da være en af de første, som bruger det på luftkølede vw-toppe?
Vi så ikke en demonstration live, da setup'et kræver, at lyset skal slukkes, og der skal benyttes "dark light" for at kunne se den fluoreserende væske, som tilsættes luftstrømmen. Så Johannes havde optaget en sekvens på video, som der så kunne forklares ud fra. Det pågældende forbrændingskammer var fra et af hans egne race-toppe, hvor han havde undret sig over, at motoren skulle have en del ekstra fortænding, for at yde det den burde. Efter at have wet-flow testet toppen, fremgik det, at en del af blandingen fortættede omkring tændrøret, og lavede en lille "pøl". Dermed startede forbrændingen med et vådt (afkølet?) tændrør, og med en del af blandingen dårligt forstøvet, som derfor krævede længere tid om at forløbe <=> alt for meget fortænding. Konsekvensen var at svejse noget ekstra materiale ind i kammeret, som så kunne ændre hvirvelstrømmen i kammeret, og dermed udgå fortætning af blandingen.
Men som garage-tuner har man jo ikke en jordisk chance for at teste disse ting, men det er da cool, at der er folk, som bringer Nascar-udvikling ind vores vw-verden :-)
Derudover lige et par billeder fra dagen: