Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Afgift på veteranbiler bortfaldet ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Split261 Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hmm det lyder godt nok mærkeligt, normalt er det 40% og ikke mere?
Det forstår jeg ikke.
Split
-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) eje Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Rasser skrev:
eje skrev:
Rasser skrev:
eje skrev:
[quote=Split 261 ]
SorenJ skrev:
[quote=Split 261 ]Der er kun 40% afgift på veteranbiler i original stand.


Det er forkert.

det er 40% af nyprisen uden afgift danner beregningsgrundlaget for udregningen af afgiften. (Det afløser den tidligere vurdering). Afgiften beregnes så ganske som normalt, men blot med de 40% som udgangspunkt.


Ja Søren det var også det jeg skrev, jeg fik bare ikke skrevet det var 40% af nyprisen uden afgift, men er bilen i seriøs god stand, kan de vurdere den til 40% af nyprisen incl afgift. Men aldrig højere.
Split


Hejsan,

Kan berette at beregningsmetoden er korrekt... desværre

Havde min bus hos afgiftsmanden i går og måtte bøde en del mere i afgift end jeg lige havde regnet med.

Nypris i 1973 var 28.000 kr, så derfor.

28000x0,40 = 11200 kr

11200x1,05 = 11760 kr

Godt nok rundede de ned til 11760.. men stadigvæk rimeligt dyrt synes jeg.
Til gengæld er der med de nye regler ikke rigtigt grund til at klage, da afgiften ikke fastsættes på baggrund af en vurdering af bilens værdi. Dog skal man selvfølgelig klage hvis man er uenig i nyprisen..

ejvind her



Var din bus over 35 år ?




Ja den blev godkendt som veteran fra d. 1/7 i år.. så 35 år og et par måneder



Det lyder da vildt dyrt!!

Nu siger du "nye regler" - hvor nyt er det med 40% af nyprisen (uden afgift) som BEREGNINGSGRUNDLAG, og så derefter 105%/6200 og 180%/resten af beregningsgrundlaget = endelig afgift ?



Damen hos Told&Skat sagde at den beregningsmetode, hvormed min afgift er beregnet, er trådt i kraft pr. 1 april i år.

Jeg fik også oplyst afgiften på en '72 bus som blev registreret i 2007... 5250 kr efter den gamle beregningsmetode, så derfor var jeg ret overrasket over min afgift.

beregningsmetoden er som tidligere beskrevet: (nypris u. afgift)x0,40x1,05

Det kunne da være man skulle grave lidt mere i dette hos Told og skat?

-------------------------------------------
Level ??
eje5@hotmail.com
(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Mette skrev:
jankjerbye skrev:
Måske er "rygtet" opstået da nogen har importeret gulplade biler og har fået en regning på 0 kr i afgift?

Jeg ved ikke om det er noget med en "bagatelgrænse" eller hvad der ligger til grund for det men jeg har ihvertfald kendskab til en Volvo Valp fra 69 i org. stand der røg på gule plader efter import fra Sverige og det relsulterede i en 0.- afgift.



Hvis det regnestykke der regnes - det Søren henviser til med de 40% ender på under (jeg mener det er) under 8.000, så skal der på gulplade biler betales 0 kr.
Eksempel fra min egen pick-up:
Skønnet nypris i 1949: 15.000 kr
15.000 kr x 40% = 6.000 kr
Afgift = 0 kr.

På min værdifastsættelses seddel står der: varebiler u/2500 kg er de første 16.400 afgiftsfrie

(og så passer det jeg skrev med 8.000 jo vist ikke. Det giver da vist 6.560 kr. Nå men sådan ca. og deromkring...)


Er linien med: varebiler u/2500 kg er de første 16.400 afgiftsfrie efter den gamle eller de nye regler?
Og nu kan det godt være jeg er lidt tungnem men de 16.400 er det den skønnede nypris i 19XX eller er det der hvor afgiften ender? (40xbeløbx1,05)

Summa summarum så er afgifterne på hvidplade biler over 35 år altså de-facto steget?

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
eje skrev:
Rasser skrev:
eje skrev:
Rasser skrev:
eje skrev:
[quote=Split 261 ]
SorenJ skrev:
[quote=Split 261 ]Der er kun 40% afgift på veteranbiler i original stand.


Det er forkert.

det er 40% af nyprisen uden afgift danner beregningsgrundlaget for udregningen af afgiften. (Det afløser den tidligere vurdering). Afgiften beregnes så ganske som normalt, men blot med de 40% som udgangspunkt.


Ja Søren det var også det jeg skrev, jeg fik bare ikke skrevet det var 40% af nyprisen uden afgift, men er bilen i seriøs god stand, kan de vurdere den til 40% af nyprisen incl afgift. Men aldrig højere.
Split


Hejsan,

Kan berette at beregningsmetoden er korrekt... desværre

Havde min bus hos afgiftsmanden i går og måtte bøde en del mere i afgift end jeg lige havde regnet med.

Nypris i 1973 var 28.000 kr, så derfor.

28000x0,40 = 11200 kr

11200x1,05 = 11760 kr

Godt nok rundede de ned til 11760.. men stadigvæk rimeligt dyrt synes jeg.
Til gengæld er der med de nye regler ikke rigtigt grund til at klage, da afgiften ikke fastsættes på baggrund af en vurdering af bilens værdi. Dog skal man selvfølgelig klage hvis man er uenig i nyprisen..

ejvind her



Var din bus over 35 år ?




Ja den blev godkendt som veteran fra d. 1/7 i år.. så 35 år og et par måneder



Det lyder da vildt dyrt!!

Nu siger du "nye regler" - hvor nyt er det med 40% af nyprisen (uden afgift) som BEREGNINGSGRUNDLAG, og så derefter 105%/6200 og 180%/resten af beregningsgrundlaget = endelig afgift ?



Damen hos Told&Skat sagde at den beregningsmetode, hvormed min afgift er beregnet, er trådt i kraft pr. 1 april i år.

Jeg fik også oplyst afgiften på en '72 bus som blev registreret i 2007... 5250 kr efter den gamle beregningsmetode, så derfor var jeg ret overrasket over min afgift.

beregningsmetoden er som tidligere beskrevet: (nypris u. afgift)x0,40x1,05

Det kunne da være man skulle grave lidt mere i dette hos Told og skat?



Ja jeg regner også med at skulle betale de 5250 på min bus, men nu bliver jeg da pludselig nervøs for at det er steget til over det dobbelte ?????? tror du ikke de har beregnet din uden at tage hensyn til den er veteran ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) runex Member
Skrev for 15 years siden | | | |
7458 Kr. er hvad vi betalte på en 1303 fra 1973 med Porsche kit i dag der vi undersøgte det for 3 mdr. siden sagde de 4-5000 kr så om det er blevet dyre eller det er fordi de ikke er så gode til at skønne det ved jeg ikke.
(permalink) Kasdorf Member
Skrev for 15 years siden | | | |
De små ændringer/justeringer som SKAT lige har lavet kan ses under dette link:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=110564&vId=202098&i=249&action=open#i110564

Mvh. kasdorf
-------------------------------------------
Lars Kasdorf
Hørup - Sønderborg
kasdorf@live.dk - Tlf. 20960432
(permalink) Heide Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Såørgsmålet er om det nu er så dyrt som vi nu går og siger :-) eksempel nypris 10000 kr dengang i 1970 for eksempel er jo ikke de samme 10000 idag men meget mere, ja vi har høje afgifter men det er jo nu engang sådan systemet er skruet sammen. så hvis man beregner afgiften af 10000 kr ny pris dengang så er det nu ikke så slemt alligevel :-) og så kan vi da more os over at der er veteran status på biler, og vi slipper med minimun i vægt/forsikring og syn hvert 8 år

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Er du ude i at du betaler skatter og afgifter med glæde ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Heide Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Er du ude i at du betaler skatter og afgifter med glæde ?


Nej men glad for vi ikke betaler mere end vi gør :-) må jeg hellere pointere.
men i det store hele er jeg da glad for at betale skat og afgift og så kunne få en masse tilbage :-) her tænker jeg sygesikring, vejnettet, osv osv jeg er da glad for at kunne blive behandlet for noget der måske ville have kostet 300000 kr og så dækker min sygesikring.
Jeg er ikke økonom, og ved ej om det er mulig systeme´t kan strikkes anderledes sammen så vi ikke ender med en kæmpe Ulandsgæld. men jeg er ikke sur over det Nej, men kunne da sagtens bruge pengene til flere luftkølede end lige afgiften :-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg håber da ikke vi ender med en ulandsgæld, de får vist nok i forvejen.
Her hvor jeg bor minder vejnettet om noget fra et østland og min mormor døde af et brækket håndled.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SJN Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hmmm .... jeg er sg ikke så god til jurasproget..... er der nogen der kan oversætte til dansk ???


For køretøjer, der er mere end 35 år gamle, jf. lovens § 10, stk. 4, som genindføres efter at have været udført mod udbetaling af eksportgodtgørelse efter lovens § 7 b, fastsættes afgiften til den udbetalte godtgørelse, dog uden nedslag i afgiftsbeløbet. Sådanne veterankøretøjer kan således ikke længere afgiftsberigtiges på grundlag af køretøjets brugsværdi.




Ombyggede veterankøretøjer/teknisk årgangsbestemmelse, bek § 14 stk. 2
For ombyggede/reparerede veterankøretøjer, der ikke fremtræder i original stand og derfor har mistet deres identitet som veterankøretøj (Hot-Rods, Buggy's, Speedsters og MC Choppere mv.), kan værdiansættelsen tage udgangspunkt i den tekniske årgangsbestemmelse, der er fastsat af synsvirksomheden/Færdselsstyrelsen, såfremt der fremlægges dokumentation herfor.

Et ombygget veterankøretøj kan således ikke afgiftsberigtiges efter bestemmelsen om "40 pct. af den oprindelige nypris".

Det betyder i praksis, at der ved værdifastsættelsen af sådanne ombyggede køretøjer, skal tages hensyn til den teknisk fastsatte årgangsbestemmelse, således at værdien for den ombyggede bil ikke kan overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Det er naturligvis forudsat, at der fremlægges den fornødne dokumentation fra synsvirksomheden eller Færdselsstyrelsen.

I et sådant tilfælde vil SKAT ud over at fastsætte handelsprisen/markedsprisen for bilen, også skulle fastsætte en værdi for et tilsvarende nyt køretøj i forhold til den teknisk fastsatte årgang, og det er den værdi, der således ikke kan overstiges, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1.

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers

Reply

You must log in to post.