Har lige nu pillet topstykke, cylinder og stempler af min 1300ccm ab motor. Det er så meningen at der skal en 1600ccm cylindersæt på og anden topstykke. Hvordan får jeg tjekket om lejer ved krumtap er ok? Har man kunne høre på motoren hvis de var slidte. Motoren har kørt rigtig godt men den mangler jo lige lidt hk.
Spænd blokken efter. De 6 store 12mm og de små 8mm rundt om.
Hvis den stadig kan dreje rundt og du kendte den i forvejen, er det dumt at gøre mere.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ok..hvad har det med lejerne at gøre. Hvorfor skulle jeg ikke kunne dreje den rundt når blokken er spændt efter?
Tror Frank mener at når du har spændt motoren efter og du syntes det virker OK, så er det dumt at skille en motor ad, der virker og kører som den skal.
Ellers må Frank uddybe det :-)
Morten
-------------------------------------------
1977 Bay Bus
skal du ofre penge på nyt cylinder sæt og nye topstykker så skal blokken også ses efter - og det ses kun ved at skille den ad ....
er der aksial spille rum i krumtappen mere end 0,4 mm mener jeg det er - kan du 9 ud af ti gange lige så godt smide blokken ud - så er den slidt op ...
du tjekker aksialspillerum ved at rykke i remhjulet frem og tilbage ...
dette er amatør måden for at se om den er slidt - men den virker ok...
frank mener måske at spænder du de to blokhalvdele hårdede sammen end vw's opgivede mål i momment skal motoren hvis den er ok spænde lejerne hårdt om krumtappen , gør den ikke det er lejerne slidt op og skal skiftes - og blokken sandsynligvis ligeså...
monterer du et nyt cylindersæt på en urenoveret blok der er kørt til med et andet cylindersæt
vil det nye cylindersæt ha begrænset levetid - fordi at tingene ikke er slidt sammen - så vil de modarbejde hinanden og blive slidt hurtigerer på sigt ..
så skal du renoverer så skal det gøres hele vejen og ikke kun halvt ...
god fornøjelse
iøvrigt har en 1300 44 hk og en 1600 har 50 hk - så forvent ikke du får en racer ud af det ;0) der skal også skiftes karberator , indsugningsmanifold og strømfordeler
inden det virker med de 6 ekstra Hk
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hvis blokken har slået sig sætter krumtappen sig fast ved efterspændingen. Så smider du den bare væk. Eller bruger den til at tage bolte og småting fra.
Hvis jeg havde en motor, som jeg vidste kørte og lød fint, som jeg ville opgradere til 1600cc. Ville jeg ikke skille blokken ad. Det gavner ikke noget.
99% af de urørte motorer jeg har set. Og når jeg siger urørte, så mener jeg motorer der har kørt siden de blev samlet på fabrikken. Hvis ellers de har kørt, altså ikke vist tegn på defekte lejer, kørt tør for olie eller overophedet. Så ser lejer og krumtap ud som nyt og overholder nymål. Problemet på en VW, med hensyn til lejer, er ikke slid, men det faktum at blokken bliver metaltræt og ikke kan holde på hovedlejerne.
Men når først man/jeg/vi har været inde at rode. Boret og skåret gevind osv. Så er det da først det går galt.
Hvis du har kørt med den og du ved den virker så lad være. Hvis den, som Bornholmer er inde på, har flere millimeter aksialt slør på krumtappen, så glem det. Det er egentligt ikke slør men aksiallejet(det ved svinghjulet) der sidder løst i blokken og kan skubbes frem og tilbage.
Aksialspillerummet skal være 0,07-0,12mm. Jeg mener slidgrænsen er 0,15. Men de sliddes ikke. Det er lejerne der sidder løse når de har for meget.
Men jeg er bange for at det er 30 år siden man kunne finde en frisk motor.
VW anbefalede i den originale reparationshåndbog, at man efterspænder blokken ved topstykarbejde. Fordi man erfaringsmæssigt vidste at tingene bevægede sig en del.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.