Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  CO-under 5.5 tomgang

Tags:
No tags yet.

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Min bil er lige blevet kasseret til syn pga for højt CO-tal.

Motoren er en std 1600 med kadroner (tomgangsdyser 55), 050 strømfordeler, 4-1 udstødning (ahnendorp)og et kompressionsforhold på 8.4:1

Første gang lød tallet på 7.6%
-OK, det gik nok lidt fed, og med en gammel træt tændspole, det må kunne klares med fintuning og nye stumper

Blandingsskruerne blev (igen-igen) stillet til "den dør, og så ud i små portioner til omdr ikke stiger". Jeg kan ikke ramme blandingsskruerne uden at tage luftfiltrene af, og jeg er klar over at dette har en effekt, men hvor meget betyder det for tomgangs-CO-måling)?

Nye tændrør (0.8 mm gnistgab), ny tændspole (flammekaster) og en ignitor har givet markant bedre tomgang, så det var lidt skuffende at se dagens CO-måling give tallet 6.5%

Ventilerne står som de skal, og målingerne er lavet på varm motor.

Tændingen står ca 10° før top. Vil det have en effekt at ændre tændingstidspunktet?

Hvad kan jeg ellers (ud over at skifte tomgangsdyser) gøre for at få den til at gå mere magert?

Mvh
AndersHH
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
UHA!
2 ting.

1. En 050 fordeler har ikke noget at gøre på sådan en motor. Den har for lang en avanceringskurve. Hvis den står 10 gr. BTDC i tomgang går den 35-37 gr. BTDC v. fuldt udslag. Det er ALT for meget. Du skal ned på 30 - 32 max. Og så er det at det går galt med fortændingen i tomgang. (Men 10gr. BTDC er fint til justering af CO. Den kan komme meget længere ned.)

2. 0,55 tomgang er faktisk for meget til 95% af alle 1600 motorer. Men det er jo det de kommer med de Kadroner der. Gå ned til 0,50 eller max 0,52. så skulle du kunne ramme ca. 1 - 1,5 omg. på skruen. Når du justerer til den ikke "tar" omdr. mere. så skal du give skruen 1/4 tilbage igen.

Jeg har dyser.
PM mig hvis jeg skal sende nogen.
T

PS. Luftfiltrene har ingen betydning i tomgang. Og COén skal ned på 2,5 - 3,5%
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:
UHA!
2 ting.

1. En 050 fordeler har ikke noget at gøre på sådan en motor. Den har for lang en avanceringskurve. Hvis den står 10 gr. BTDC i tomgang går den 35-37 gr. BTDC v. fuldt udslag. Det er ALT for meget. Du skal ned på 30 - 32 max. Og så er det at det går galt med fortændingen i tomgang. (Men 10gr. BTDC er fint til justering af CO. Den kan komme meget længere ned.)

2. 0,55 tomgang er faktisk for meget til 95% af alle 1600 motorer. Men det er jo det de kommer med de Kadroner der. Gå ned til 0,50 eller max 0,52. så skulle du kunne ramme ca. 1 - 1,5 omg. på skruen. Når du justerer til den ikke "tar" omdr. mere. så skal du give skruen 1/4 tilbage igen.

Jeg har dyser.
PM mig hvis jeg skal sende nogen.
T

PS. Luftfiltrene har ingen betydning i tomgang. Og COén skal ned på 2,5 - 3,5%


1. Må indrømme at jeg nok har været for fokuseret på at få advancering nok i i top-enden da jeg købte 050'eren. Erfarringen har vist at motoren går bare bedst med 10° fortænding. Mener du at den kan tage mere fortænding?

2. OK, så er det jo nok her der skal sættes ind... Du får en PM om lidt.

Tak for godt svar

Mvh
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis du skruer blandingsskruerne ud til den ikke stiger i omdr. bliver den for fed.
Du skal skrue IND, som du også skriver, til den falder og så kun lige ud til den ånder lettet op.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
10 BTDC i tomgang er fint. På nogle få motorer er vi nødt til at sætte den op på 12 for at få tomgangen ren og jævn. Men man skal tilpasse fordeleren så det passer i den anden ende så.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Findes der en oversigt, eller kan der laves een, som viser hvilke type(r) strømfordeler, der passer - eller egner sig bedst til - hvilke motor typer ?

Martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Næej. Generelt kan man sige at de originale passer til de respektive motorer. Dog med det forbehold at visse modeller kører med nogen håbløse fordelere og tændingsindstillinger, for at overholde nationale forureningsbestemmelser. En VW motor kører altså ikke ret godt hvis den tænder 5 grader efter top, som grundindstilling. (USA-modeller) Senere type2 og 181 kan også have gavn af at få en fordeler på fra en ældre model og så stå 7,5-10 grader før top. Min sidste 1200 fra 1973 skulle stå 0-grader. Hold kæft det var gavn at komme hen og stå 10 grader før top.
På 1302 og 1303 anviser VW selv at man kan tilpasse avanceringen i strømfordeleren for at få dem til at trække knapt så dårligt fra bunden.
HA! Min svogers onkel fra Bornholm kom altid til Aalborg om sommeren. Så fik han lavet service hos VW på Bornholm. De stillede hans motor til 0-grader, for det stod der på blæserhuset (type3). Men hans motor kørte med en strømfordeler der var beregnet til at køre 7,5 grader før top. Så fik han den justeret hos mig i Aalborg hver sommer.
Ved tunede motorer må man ty til tidligere erfaringer, måske bruge det der kan købes ( 010, 009, 050, 092 ) Og så se hvad den enkelte motor gør i rullefelt og under kørsel.
Personligt tilpasser jeg en original til den motor jeg nu har lavet. Men nu har jeg jo heller ikke lavet så mange og når det er ens egen skal man jo ikke betale for tiden.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
What Frank said.
- Generelt er 009éren jo en nem ok løsning til motorer med dobbelt karburatorer. Det største problem er at de fleste af de 009ére vi blir præsenteret for idag er noget CRAP! Selv Mallory er gået i "kineserfælden" og har pt ikke noget der er værd at bruge penge på :-/
Vi kan godt få 009ére der dur, men det er en noget anden prisklasse end det vi ellers har været vant til. (Ca. det dobbelte) Ikke at det i sig selv er afskrækkende. Men vi ved jo godt hvad de fleste vælger, hvis de står med to 009ére i hænderne. En til 600 der ikke dur, eller hvertfald kræver en erfaren mekanikers touch inden, og en til ca. 1100 som fungerer efter hensigten.
T
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvad kan mekanikeren gøre ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvad kan mekanikeren gøre ?


Han kan rykke pisset ud og derefter montere en til ca' 1100,- som fungerer efter hensigten. (o;


Karsten
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Karsten_vw skrev:
Frank_Andersen skrev:
Hvad kan mekanikeren gøre ?


Han kan rykke pisset ud og derefter montere en til ca' 1100,- som fungerer efter hensigten. (o;


Karsten

Hæ ! ja.
Nej, skille den ad, og shimse den op så der ikke er slør i den, og justere avanceringen så den har relation til virkeligheden.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rolf Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:
Karsten_vw skrev:
Frank_Andersen skrev:
Hvad kan mekanikeren gøre ?


Han kan rykke pisset ud og derefter montere en til ca' 1100,- som fungerer efter hensigten. (o;


Karsten

Hæ ! ja.
Nej, skille den ad, og shimse den op så der ikke er slør i den, og justere avanceringen så den har relation til virkeligheden.
T



Det kan en almindelig mekaniker da ikke finde ud af. Det er vist kun for folk praktisk erfaring og de mekanikere der interessere sig for teknikken.
Forestil jer at I kører ind på et VAG værksted og siger at I skal have justeret tændningskurven og shimset sløret på en kinesisk strømfordeler til en tunet type 1 motor :o) :o) De vil straks se sig om efter det skjulte kamera !!! Eller vil kalde på kollegaerne og bede een om at gentage sætningen igen, for sådan en omgang sort snak har de da aldrig hørt før.

Selv om en motor kan køre med en masse fortændning er det ikke umiddelbart godt, det laver en masse varme og ingen effekt.

/Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rolf skrev:
Det kan en almindelig mekaniker da ikke finde ud af. Det er vist kun for folk praktisk erfaring og de mekanikere der interessere sig for teknikken.
Forestil jer at I kører ind på et VAG værksted og siger at I skal have justeret tændningskurven og shimset sløret på en kinesisk strømfordeler til en tunet type 1 motor :o) :o) De vil straks se sig om efter det skjulte kamera !!! Eller vil kalde på kollegaerne og bede een om at gentage sætningen igen, for sådan en omgang sort snak har de da aldrig hørt før.


Er ofte blevet mødt med en tvivlen. Man kan jo ikke sætte Vagcom til maskinen så hvor de skal gribe fat er nogle gange lidt svært.
Har endda været ude for at et aut. VW værskted ikke ville justere et Bosch CIS indsprøjtning :D
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvad er Bosch CIS ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rolf Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvad er Bosch CIS ?


Bosch K-Jetronic, CIS= Continuous Injection System.

/Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Rolf Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvad er Bosch CIS ?


Bosch K-Jetronic, CIS= Continuous Injection System.

/Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nååh, nej det er da også svært. Der hele én skrue
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvaså AndersHH !

Er den godkendt ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis bilen er fra for 1985 skal der ikke maales co2 paa den..
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvaså AndersHH !

Er den godkendt ?


Heyhvasaa :-)
Fik fat i et sæt 50 dyser i en fart, og jeg har sat dem i for lidt siden, kørt en tur til den var varm, og indstillet blandingsskruer nogle gange efter din forskrift, og kørt en tur til. Det virker faktisk som om at motoren er livet noget op. Jeg prøver syn i morgen formiddag, og vender straks tilbage med resultatet.

/AndersHH




Til den anonyme: CO og CO2 er ikke det samme: CO2 dannes ved ren forbrænding -i rå mængder! Forurening foresaget af ufuldstændig forbrænding (for lidt ilt/fed blanding) måles bl.a. ved at måle mængden af CO (kun et iltatom i forb med C i stedet for 2).
Reglen for bilen er max 5.5 % ved tomgang.
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej CO2 er noget politikere, eller som de siger i TV-avisen "pulitikere", snakker om fordi de ikke er klogere.
De tror gamle biler udleder mere CO2 end nye biler. Men alt andet lige så udleder en bil med katalysator mere CO2 end en uden.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Type3Henrik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
... hvis det kan forklares kort,vil du da være venlig at gøre det !

Henrik
(permalink) vwcamp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Helt enig.
CO2 udledning hænger direkte sammem med benzinforbruget.
Jeg har en Audi 80 fra 88 som daily driver. Den er med karburator og kører 15,6.
km/l på langtur. Udover karburator har den også katalysator med lambdasonde.
Lambdasonden styrer på karburatorens blandningsforhold.
Så påstanden om at gamle bilen forurener skal tages med et vist forbehold.
-------------------------------------------
99557244
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 16 years siden | | | |
vwcamp skrev:
Helt enig.
CO2 udledning hænger direkte sammem med benzinforbruget.



Ja, men det gør CO-udlening ikke.

1 Liter benzin giver en bestemt mængde CO2 (se i reklamer for nye biler hvor meget de udleder per km, og tænk over hvor meget 200 gram luft fylder)

Hvis bilen er ny (har lamda-sonde og katalysator) er CO slet ikke et emne der er værd at diskutere. Den smule CO der måtte komme selvom motoren er reguleret af lamdasonden bliver "brændt færdigt" i katalysatoren til CO2. Det samme gælder kulbrinter, CH, som også er uforbrændt benzin.

Er bilen gammel og uden kat osv, efterbrændes CO ikke, og nu er det interresant at måle mængden af CO, som er "rigtig" forurening. Derudover kommer der næsten lige så meget CO2 fra en gammel CO-spytter som en ny bil, men det er ikke det vigtigste, da det kun er politisk forurening. Mennesker og dyr udånder masser af CO2 også, og CO2 er ikke farligt at omgås som sådan. Det giver bare drivhuseffekt, derfor alt det ståhej.


Kort og godt:

CO er ægte giftig forurening som kun er relevant at måle på biler uden kat/lamda sonde.

CO2 kommer fra alle biler, og interressen for CO2 skyldes kun drivhuseffekten (som er alvorligt nok til at retfærdiggøre interressen)

Giver det mening?
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) vwcamp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis man er glad for sin gamle bil uden katalystor, hvorfor montere man så ikke en katalysator, så man kan slippe for at blive anklaget som forureningssynder.

-------------------------------------------
99557244

Reply »

You must log in to post.