Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  CO-under 5.5 tomgang

Tags:
No tags yet.

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 16 years siden | | | |
vwcamp skrev:
Hvis man er glad for sin gamle bil uden katalystor, hvorfor montere man så ikke en katalysator, så man kan slippe for at blive anklaget som forureningssynder.



Man skal bare lige have en lamdasonde til at styre indsprøjtningen så der ikke kommer for meget CO, CH og NOX i udstødningen i forhold til hvad sådan en katalysator kan klare. Den smelter hvis den "får for meget at se til".

Jeg har dog set nogle af de der kinøjser motorcykler med kombinationen af karburator+kat. Om det virker mere end de 10 min det tager at syne sådan en ved jeg ikke....
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Mange af de udskældte brugte gamle (før 1990) tyske biler er eftermonterede med en kat. Sammen med en justering af karburatoren virker det forbløffende godt.
Når jeg, i synshallen, ved et uheld kommer til at at måle sådan én som værende nyere, kan den faktisk overholde de nyere krav til en kat-bil.
Men de kører bedre hvis man tager katten af dem og justerer karburatoren som den bør.
Jamen al den miljøsnak er også lige til at bilde folk alt muligt ind. En af de store synsvirksomheder sælger i øjeblikket et miljømærke. Så kan folk komme og få deres bil målt. Samme måling som ved et syn. Det koster så bare 150 kr.
Fejlen eller snyderiet kommer så ved at en Smart på 800cc og en Dodge Ram på 8000cc viser samme resultat på den måling. Så de kan begge køre rundt med et miljømærke og prale af at deres bil er "miljøvenlig"
Dodgen har bare udledt mange gange mere CO2 end Smarten fordi den har tygget sig igennem meget mere benzin. Men vores måling viser det samme.
Som Anders også siger hænger det sammen med mængden af benzin. Hvor så bilen med kat udleder lidt mere CO2 fordi den har brændt det sidste af i katten.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
For at afslutte tråden:

Dyser blev skiftet fra 55 til 50, og blev synes uden problemer her til morgen. Tumpet som jeg er, var den gået over tiden, så jeg måtte betale for et helt nyt syn, selvom det kun tog 5 min.

CO: 4.4 %

med 55 dyser var tallet 6.5%

Er blevet ret bidt af "stille og få til at køre bedre"-diciplinen. Naboerne derhjemme er mindre imponeret (bor i lejlighed) når jeg holder på parkeringspladsen og justerer motor :-)

AndersHH
(permalink) vwcamp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har en idè om at katalysatoren på min Audi 80 fra 88 er eftermonteret, sådan ser det iværtfald ud. Lambda sonden er forbundet til en black box i inderskærmen, herfra er der trukket ledninger til 2 "magnetventiler" som kan lede luften ind i indsugningsmanifolden uden om karburatoren. Jeg hat testet systemet, og det virker rent faktisk.
Systemet virker på den måde at det begrænser max CO efter motoren, hvis CO overstiger 0,8 % griber systemet ind.
Systemet er normalt ikke i drift da CO efter motoren normalt ikke overstiger 0,5%.


-------------------------------------------
99557244
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jo men den diciplin kommer til at dyrke nogen gange. Også til speedertrækket lige er slidt lidt til.
Nu husker du at afmontere den ene speedertrækskugle, så karburatorene ikke er forbundne når du stiller tomgangshastigheden ?
Men så er det rart at bo på landet :) Der hører du højest noget fra naboerne fordi de er nysgerrige.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Jo men den diciplin kommer til at dyrke nogen gange. Også til speedertrækket lige er slidt lidt til.
Nu husker du at afmontere den ene speedertrækskugle, så karburatorene ikke er forbundne når du stiller tomgangshastigheden ?
Men så er det rart at bo på landet :) Der hører du højest noget fra naboerne fordi de er nysgerrige.


Ja, stangen mellem karburatorene tager jeg af. Stiller tomgang i begge sider skiftes vis 2 gange, og herfter blandeskruer. Det er noget følsomt noget. Jeg var nød til at pille karburatoren af i venstre side for at skifte tændrør, og da den kom på igen var karburatorene ude af sync, da den så sad 1 mm eller 2 "ved siden af". Kan mærke at den er mere følsom for justering, nu den ikke går med overfed blanding.

Næst efter at have børn og hund er gammel bil et godt socialt tiltag. Der kommer mange, især ældre mænd og lige vil se hvad man laver. Derfter fortæller de lige at det pis kender de godt, for sådan en har de selv haft, og den kunne ikke varme, så det kan min heller ikke.
-"Er du klar over unge mand at man har kunnet få sådan en med lille bagrude (stor selvtilfreds hed i ansigtet)?"
jorw, det har jeg vidst hørt om...

Hvis der er nogle der har et billigt hus på landet i KBH vil jeg gerne købe :-)
(permalink) cardude Member
Skrev for 16 years siden | | | |
dodgen (dodge ram srt/10) med v10 viper motor er på 8277ccm tsk tsk :D

og smarten er på 799 ccm.

:D har kørt begge biler, dodgen er sjovest, smarten er bedst til at handle ind og parkere med. :D :)

hvad blev resultatet fik du synet den?
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 16 years siden | | | |
cardude skrev:
...

hvad blev resultatet fik du synet den?


Jeps. 4.4-4.5 % stod den på... (står også lidt længere oppe)

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) NJGA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis din bil er fra før 1975 skal der slet ikke måles co% på den.
Jeg har fået mine VW synet indtil flere gange uden denne måling.
-------------------------------------------
mvh
Nils-Jørn
njagerbo@email.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så var det jo godt han fik den målt og at synsmanden derved fik ham til at få den dyset om, så den kom til at køre bedre :)

Og datoen hvor der ikke er krav til måling ved syn er før 01. april 1984.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 16 years siden | | | |
nå ja for pokker da, så ikke lige at du havde skrevet det fra arbejdet på anonym. men ja en motor der kører bedre pga lidt nulre arbejde man selv har lavet er ret tilfreds stillende at køre med.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
NJGA skrev:
Hvis din bil er fra før 1975 skal der slet ikke måles co% på den.
Jeg har fået mine VW synet indtil flere gange uden denne måling.


Er det korrekt ?

Martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvad ?

Altså årstallet 1975 er ikke korrekt.

Og at man har fået sin VW synet uden at målingen er foretaget kan godt være korrekt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det er korrekt at der ikke Skal måles ved hvert syn,
der er nogle ting som syns mændene skal gøre hver gang, noget de kan gøre hvis de har lyst. og nogen af de ting de kan gøre hvis de har lyst kan godt resultere i et omsyn.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Arhh ! Lyst og lyst. Det skal vel ske ud fra en saglig/faglig vurdering. Hvis motoren kører pænt og lyder rigtigt, så har man lov til at vurdere at det ikke er nødvendigt at måle den. Men omvendt hvis en motor viser tegn på for fed blanding så er det vel heller ikke mere end rimeligt at den bliver målt.
Personligt forsøger jeg da så også tit at indstille blandingen hvis jeg kan, så den ikke "dumper" på forurening.
I 99% af tilfældene er det dog omsonst fordi bilen som regel så fejler noget andet der gør at den ikke kan godkendes.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.